سرویس تئاتر هنرآنلاین // جعفر والی پیشکسوت هنرهای نمایشی که بیش از 35 سال است در زمینه تئاتر هیچ فعالیتی نداشته، با انتقاد از روند برگزاری انواع و اقسام مراسم‌های بزرگداشت از هنرمندانی که به ویژه در تئاتر پا به سن گذاشتند، گفت: بهترین قدردانی و بزرگداشت از یک هنرمند که سال‌ها در رشته خود فعالیت کرده این است که اجازه بدهند او به راحتی کار کند، و مطمئن باشند که پیامد آن خیلی چیزها مانند: تربیت هنرپیشه، روش کارگردانی کردن، یاد گرفتن سبک و استایل، آموزش دیسیپلین در تئاتر، اخلاق آرتیستیک و... خواهد بود که نصیب تئاتر این مملکت می‌شود.

بازیگر نمایش "خانه‌ عروسک" ادامه داد: من همیشه گفتم که با دو چیز سخت مخالف هستم، یکی برگزاری این تعداد جشنواره‌های موضوعی که با هزینه‌های بسیار سنگین برگزار می‌شود و بازدهی آنچنانی هم ندارد در حالی‌که ‌می‌توان این هزینه را خرج خود تئاتر کرد. دوم این استاد، استاد گفتن‌ها است که واقعا فقط در حرف است و اینکه مدام می‌گویند تئاتر خانه خود شما است و از این حرف‌ها چیزی است که من سال‌هاست با آن مشکل دارم البته امیدوارم این‌بار حرف‌ها راست باشد.

بازیگر نمایش "اتللو" در پاسخ به این سوال که آیا در 15 سال اخیر نمایشنامه‌ای را برای اجرا به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرده یا نه، گفت: من همین امسال هم برای اجرا دو نمایشنامه به مرکز هنرهای نمایشی ارائه دادم؛ اما متاسفانه در سال‌های قبل وقتی نمایشنامه را برای اجرا ارائه می‌کردم متوجه می‌شدم کسی مسئول خواندن متن شده که گویا من نمایشنامه را به زبان چینی نوشته‌ام و بدون اینکه کمترین اطلاعی از پیس داشته باشد ایرادهایی از نمایشنامه می‌گیرد که اصلا به ذهن هیچ انسانی نمی‌رسد. اما خوشبختانه این بار وقتی متن‌ها را برای اجرا دادم با برخورد بسیار خوبی از سوی مسئولان مواجه شدم و امیدوارم بتوانم بالاخره بعد از این همه سال این دو نمایش را اجرا کنم.

جعفر والی در ادامه با بیان اینکه؛ قصد دارد در سال جاری یک نمایش روحوضی که در واقع یک کلاژ است با عنوان "دو ساعت پیش از نمایش" را برای اجرا آماده کند، گفت: من با آقایی به نام مسعود رهنما که دوره کمدیا دلارته دیده، آشنا شدم و دو نمایش سیاه‌بازی از ایشان دیدم که با یک زبان بدن بسیار قوی و ترکیب تمام هنرها با هم، یک چیز فوق‌العاده‌ای درآورده بود. بعد که با او صحبت کردم قرار شد که متنی را برای اجرا آماده کنند و قرار است برای مهرماه اگر مشکلی پیش نیاید در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرم.

این هنرمند پیشکسوت همچنین گفت: نمایشنامه "در گوش سالمم زمزمه کن" نوشته خسرو حکیم‌رابط را هم که داستان دو پیرمرد مهاجر است که می‌خواهند آن طرف دنیا خودکشی کنند و من آن را اقتباس کردم را هم خیلی دوست دارم امسال اجرا کنم و برای بازیگر هم با آقای انتظامی صحبت‌های اولیه را انجام دادم و ایشان هم خیلی دوست دارند که بعد از مدت‌ها یک تجربه بازی در تئاتر داشته باشند. اما با توجه به وضعیت جسمی ایشان هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

انتهای پیام/32/