امیرعلی بیک جانشین مدیر انتشارات مروارید به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تمام سعی انتشارات مروارید بر این بوده است تا کتاب‌هایی که به دست خواننده می‌رسد، کتاب‌هایی باشد با جنبه فرهنگی و آموزنده تا پیشرو در زمینه فعالیت خودش باشد. برای این منظور انتشارات مروارید کتاب‌ها را از چندین فیلتر رد می‌کند تا به مرحله چاپ برسد. این فیلتر‌ها شامل ویراستاری، انتخاب درست مولف، انتخاب درست مترجم و... است.

او با اشاره به وضعیت نشر و افت و خیزهایی که در این چند سال در عرصه نشر وجود داشته است، گفت: مسلما ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌ایم. در برخی از دوران بنا به دلایل خاص خودش کار انتشارات به رکود کشیده شده و کارهای کمتری ارائه شده است، اما در بیشتر موارد سعی شده نسبت به نظر خواننده و گرایش بازار کارهای به روزتری چاپ شود. به نحوی که امسال ما ۴۰ عنوان کتاب چاپ اول برای نمایشگاه آماده کردیم و این به جز کتاب‌هایی است که به تجدید چاپ رسیده‌اند. در واقع ما با برنامه‌‌ریزی که داشتیم سعی کردیم به طور متوسط هفته‌ای یک کتاب چاپ اولی یا تجدید چاپی روانه بازار نشر کنیم.

جانشین مدیر انتشارات مروارید عنوان کرد: قشر کتابخوان یک قشر فرهنگی خاص هستند و متاسفانه درآمدهای این قشر هم محدود است و با گران شدن کاغذ، قیمت کتاب بالا رفته و بالطبع کتابخوان دیگر نمی‌تواند مانند گذشته که در ماه ۳ تا ۴کتاب می‌خرید، ادامه دهد در نتیجه این رقم به ماهی یک کتاب در ماه کاهش پیدا می‌کند.

او با اشاره به حمایت دولت از ناشرین ادامه داد: ما دوست داریم کتاب با قیمت ارزان به دست مشتری برسد. اما با کاغذ، فیلم، زینک و... که افزایش قیمت داشته‌اند، قیمت کتاب نیز بالا می‌رود. ما دوست داریم دولت از ناشرین حمایت کند و این حمایت می‌تواند از واردات کاغذ گرفته تا مسائل دیگر چاپ را در بر بگیرد. البته این افزایش کاغذ از طرف وزارت ارشاد باید به گونه‌ای باشد که ایجاد رانت نکند. اگر دولت بتواند مواد اولیه چاپ و نشر را پایین بیاورد کمک بزرگی به ناشرین می‌کند.

علی بیک اظهار کرد: دولت تا جایی که توانسته این حمایت را در زمینه خرید کتاب، برگزاری نمایشگاه و... انجام داده است، اما دولت تا حدودی معذور سیاست‌های خاص خودش است و دولت‌های مختلف در دوران مختلف شرایط خاص خود را دارند؛ بر همین اساس متاسفانه فرهنگ مهجور واقع شده است و در هر دوره‌ای دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به نام‌گذاری امسال به نام سال فرهنگ، امیدوارم که شاهد اتفاقات خوبی باشیم. پایه هر کشور در فرهنگ آن است و اگر فرهنگ را تضعیف کنیم، تمام سرمایه‌هایی که بدست آوردیم از دست خواهد رفت.

علی بیک درباره ریزش مخاطب در بخش‌های مختلف گفت: بخش کتاب‌های درسی و دانشگاهی از آنجایی که جزو واجبات است خیلی دچار این مشکلات نشده‌اند. اما بیشتر کتاب‌های عمومی و مخاطبین خاص مثل ادبیات، رمان، شعر و مواردی که کتاب در آن به عنوان یک کالای فرهنگی و خوراک فرهنگی نگاه می‌شود، بیشترین ریزش مخاطب را داشته است.

او درباره شعار اصلی انتشارات مروارید اظهار کرد: شعار اصلی ما این است که کتاب پرمحتوا، با قیمت مناسب به دست خواننده برسد.

او در‌‌ نهایت با اشاره به وضعیت ممیزی‌ها در دولت جدید خاطرنشان کرد: خوشبختانه نسبت به دوره قبل بهتر شده است، ما چند کتاب که مجوز نداشت را توانستیم مجوز بگیریم و به همین ترتیب کتاب‌هایی که قبلا به انواع مختلف دچار مشکل شده بود به ارشاد می‌دهیم تا بتوانیم مجوز نشر آن‌ها را نیز دریافت کنیم. امیدواریم بتوانیم در دست هر ایرانی کتاب ببینیم تا سرانه مطالعه به این میزان پایین نباشد.

شایان ذکر است؛ انتشارات مروارید از سال ۱۳۴۰ به همت ۴ نفر راه‌اندازی شد و در این ۵۳ سال بیشتر در زمینه ادبیات، شعر امروز و تمام زمینه‌های علوم اجتماعی فعال بوده و جزو یکی از ناشرین پرکار و موفق در این دوران ۵۰ ساله به شمار می‌رود.

انتهای پیام/