به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ عباس جوانمرد که هفته گذشته در مراسم سالانه انجمن کارگردانان خانه تئاتر مورد تجلیل قرار گرفت و این روزها در تهران به سر می‌برد چندی پیش از انتشار چهار نمایشنامه "دختر دهاتی" نوشته کلیفورد اودتس نمایشنامه‌نویس آمریکایی، "گوی مرگ" نوشته مارک تواین نویسنده آمریکایی، "مارگریت" نوشته آرمان سالا کرو نمایشنامه‌نویس فرانسوی و "بادسام" نوشته آگوست استرنیدبرگ نمایشنامه‌نویس سوئدی توسط انتشارات قطره خبر داده بود، اما بنا به دلائل نامشخص این آثار به بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نرسید.

جوانمرد پیش از این درباره علت منتشر نشدن کتاب "پیدایی، تجربه‌ها و کارهای گروه هنر ملی" که به بررسی شش دوره کارهای تجربی گروه هنر ملی در طول چهل سال فعالیت تئاتری اختصاص دارد، نیز گفت: برای چاپ کتاب گروه ملی که نوشتن آن بیش از 25 سال وقت من را گرفته و حدود 600 صفحه است به دنبال یک تایپیست خوب می‌گردم تا بتواند آن را پیاده کند، بعد از آن باید مجدد تصحیح کنم ولی فعلا با اینکه دست‌نویس آن تمام شده اما مشخص نیست چه زمانی منتشر شود.

گفتنی است، عباس‌ جوانمرد در سال‌های‌ پس‌ از کودتای‌ 28 مرداد سال 32، به‌ گروه‌ شاهین‌ سرکیسیان‌ پیوست و پس‌ از آن‌ به‌ فکر تاسیس‌ گروه‌"هنر ملی" با هدف‌ ارائه‌ نمایش‌های‌ ایرانی‌ ‌افتاد. جوانمرد با گروه هنر ملی نمایش‌هایی‌ همچون؛ "مرده‌خوارها"، "پهلوان‌ اکبر می‌میرد" و "غروب‌ در دیار غریب"،"مرگ‌ در پاییز"، "سگی‌ در خرمن‌ جا"، "تامازورها"و... را روی صحنه برد. او پس‌ از انقلاب‌ به‌ کانادا رفت و در آنجا به‌ عنوان‌ مدرس‌ و محقق‌ اوقات‌ خود را صرف‌ تئاتر با همان‌ مضمون‌ تئاتر ملی ‌کرد.

"تکلمه‌ای‌ بر تعزیه‌ و نمایش‌ ملی‌"، "غبار منیت‌، پدرخوانده"، "نقدی‌ به‌ یک‌ نقد" و "شهر طلایی" (نمایشنامه) کتاب‌هایی هستند که تاکنون از او منتشر شده است.

انتهای پیام/32/