به گزارش خبرنگار معماری هنر آنلاین/ مهندس پرویز طلایی، عضو انجمن مفاخر معماری ایرانی با اشاره به اینکه معماری هم مانند سایر هنرها همواره در خدمت سفارش دهندگان بوده است گفت: متاسفانه در کشور ما فقر فرهنگی موج می زند و حتی فرهیختگان ما هم درک درستی از معماری داخلی ندارند. پس وقتی یک شهروند ساده یا یک کارخانه‌دار بدون اطلاع از اصول معماری می‌خواهد سلیقه‌ی خودش را به معمار تحمیل کند نمی‌توان به آینده هنری و استفاده از اصول زیبایی شناسی در حوزه معماری امیدوار بود.

او با اشاره به نقش معماران در سلیقه سازی مردم برای استفاده از اصول معماری سنتی و ایرانی در خانه‌هایشان گفت: از طرف دیگر معماران نیز نمی‌توانند آن گونه که باید سلیقه‌سازی کنند و معیارهای درست معماری را در راستای هویت ایرانی و ملی به مردم بشناسانند. البته این ضعفی است که در همه‌ی شاخه‌های هنری به چشم می‌خورد. شما دوره‌ای که تالار وحدت در آن ساخته شد را به زمان حال مقایسه کنید در کنار معماری تالار وحدت و تالار برج میلاد را با هم مقایسه کنید. تفاوت هویت ایرانی در هر دو بنا قابل مشاهده است. حلقه گم شده امروزی در هنر معماری ما نبود تفکری است که در آن روح دوران جریان داشته باشد. ساخت تالار وحدت در آن روزگار نمایش دهنده روح فرهنگی و تفکری است که در جامعه جریان داشت و تالار برج میلاد نیز به همین ترتیب؛ اما روحی که باید به وسیله روشنفکران و اهالی فکر و هنر به جامعه تزرق شود در معماری نمود پیدا نکرده است.

او با اشاره به علاقه ایرانیان به تاریخ و فرهنگ باستانی و بازتاب آن در معماری خانه‌های مسکونی گفت: انسان امروزی دوست دارد هویت ایرانی‌اش را به وسیله بازسازی کتیبه‌های کوروش در منزل حفظ کند. شاید این بازسازی به صورت بسیار دم دستی و اغراق شده باشد اما به هر حال نمایش دهنده غرور ایرانی است. چنین تمایلات هویت گرایانه ای باید به صورت فنی و اصولی در خانه ها استفاده شود. البته دیدن چنین آثار تاریخی در همان جایگاه زیباست و استفاده از آن به این شکل از نظر زیبایی شناسی در معماری چندان جالب نیست.

انتهای پیام/