به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم اختتامیه دومین جشنواره تجسمی آیینه مطهر به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: حضور در جمع اساتید، فرهیختگان و هنرمندان را مغتنم می‌دانم؛ چون این مراسم از یک سو با نام اندیشمند و فقیه معاصر و صاحب اثر - شهید مطهری - پیوند خورده و از سوی دیگر میزبان هنرمندانی است که با فهم اصالت هنر آثاری قابل ستایش آفریدند.

او افزود: این آثار جذاب و دل‌انگیز حاصل احساس لطیف و تجربه‌های هنرمندان در آفرینش نقش‌های فریباست. آثار فاخری که چون نسیم بر جان مشتاقان و هنرمندان وزید و آن‌ها را به وجد و شگفتی آورد. امید آنکه همیشه با تکیه در عنایت خاص نقش‌پرداز دایره می‌نایی برای ائتلای هنری که در وجودتان ودیعه نهاده شده، گام‌های بلندی برداریم.

جنتی بیان کرد: شهید مطهری اندیشمند فقید و نظریه‌پرداز ژرف‌نگر بود و بسیاری از نظریه‌هایش در تصمیم‌گیری‌های بعد از او تأثیر گذاشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ‌ معلم گرانقدری که خیلی زود با تیغ جهل بی‌خردان از بین ما رفت و به معشوقش پیوست. شهید مطهری ضرورت‌ها را خیلی خوب دریافته بود و شکاف میان حوزه و دانشگاه را از میان برداشت.

او افزود: استاد مطهری عالم جامعی بود که درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نظر داشت و عمرش را در راه تبیین احکام اسلامی گذاشت.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر نیز از چشمان ژرف‌نگر مطهری دور نماند و در این حوزه نیز نظریات خود را مطرح کرد. از موضوعات مهم حوزه فرهنگ و هنر نبودن یا اندک بودن نظریه‌های متغنی است که بتوان بر مبنای آن‌ها برای فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی کرد. یکی از مشکلات فرهنگ و هنر نیز این است که کسانی که در بیرون دایره هستند خود را در این حوزه می‌دانند و‌گاه متوهم می‌شوند که اداره این حوزه آسان است ولی در صورت مسئولیت‌پذیری باعث خسران می‌شوند. همان‌طور که گفتم این به دلیل نبودن نظریات متغنی مانند نظریات شهید مطهری است.

او با اشاره به نظریات شهید مطهری درباره موسیقی و معماری گفت: این مباحث نشان می‌دهد که چگونه یک نظریه می‌تواند راهگشا باشد، هر چند برخی از نظریات او موجز است ولی چنان پشتوانه متقنی دارد که اگر بست یابد اهالی هنر می‌توانند از آن سیراب شوند.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شهید مطهری زیبایی را قابل تعریف و توصیف نمی‌داند. او معتقد است زیبایی درک می‌شود ولی توصیف نمی‌شود. مطهری نظیر دیگر فلاسفه مانند افلاطون که زیبایی را قابل توصیف می‌دانند نقد کرده است. او منشأ تمام زیبایی‌ را خدا می‌داند. او هنر را منعطف‌کننده احساسات درونی و روح هنرمند دانسته و معتقد است اگر هنرمند، درونی پاک و مطهر داشته باشد هنر او نیز پاک و مطهر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: نکته‌ای که در آفرینش آثار هنری اهمیت دارد این سخن شهید مرتضی مطهری است که می‌گوید «زر و زور هرگز قادر نیست شاهکار خلق کند». این موضوع هنوز در مدیریت هنری درک نشده است. هنرمندانی هم که می‌گویند هنر جوششی است و نه پوششی، به همین موضوع اشاره می‌کنند و درک این موضوع برای سیاستمداران عرصه فرهنگ مهم است. هر جا این مسیر منحرف و به سمت سفارشی‌شدن پیش برود از درجه اعتبار هنر کاسته می‌شود.

رمز ماندگاری شهید مطهری اخلاص و ابتکار او بود

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه قائم مقام بنیاد شهید مطهری و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: رمز ماندگاری اندیشه‌های ناب شهید آیت الله مرتضی مطهری اخلاص، ابتکار عمل و توان شگفت انگیز وی در سخنوری بود.

محمدرضا جعفری جلوه اظهار کرد: هنر نیازمند اندیشه‌های ناب است و چه اندیشه‌ای بالا‌تر از اینکه با خون حقانیتش را به اثبات برساند.

وی با اشاره به اخلاص شهید مطهری گفت: این اخلاص آمیخته با ویژگی‌هایی چون خردمندی، برخورداری از دانش و علم سرشار از ابتکار این شهید بود.

همچنین در ادامه این مراسم دبیر دومین جشنواره آیینه مطهر نیز اظهار کرد: هدف اصلی این جشنواره ترویج اندیشه‌ها و آشنایی هنرمندان با آثار شهید مطهری بوده است.

محسن سلیمانی با بیان اینکه مصمم به گسترده و حرفه‌ای شدن هر چه بیشتر جشنواره آیینه مطهر هستیم، گفت: طی سال نخست فقط در دو بخش گرافیک و خوشنویسی فراخوان داشتیم اما امسال در پنج رشته خوشنویسی نستعلیق، خوشنویسی شکسته، گرافیک، نقاشی، نقاشی خط و نگارگری به استقبال از هنرمندان رفتیم.

معرفی منتخبان دومین جشنواره تجسمی آیینه مطهر

در ادامه این مراسم منتخبان و برگزیدگان دومین جشنواره تجسمی آیینه مطهر به شرح زیر معرفی شدند:

بخش خوشنویسی (نستعلیق):

نفر اول مصطفی عابدینی، نفر دوم علی خیری حبیب‌آبادی، نفر سوم زهره رییس‌الساداتی و سیدهادی صادقی.

بخش خوش‌نویسی (شکسته):

نفر اول ذبیح‌الله لولویی‌مهر، نفر دوم سیدمحمد نطنزی، نفر سوم بهادر پگاه و شمس‌الدین مرادی.

بخش گرافیک:

نفر اول احمد عزیزپور، نفر دوم الهام‌ سادات حسینی، نفر سوم محمد گل‌سرخی.

بخش نقاشی:

نفر اول ندارد، نفر دوم سعید دولتی، نفر سوم سیدعزیز موسوی.

بخش نقاشی-خط:

نفر اول و دوم ندارد. نفر سوم هادی هنردوست.

همچنین در این مراسم از برخی هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند، به شرح زیر تقدیر شد:

بخش خوش‌نویسی (نستعلیق):

نیما الیکایی، حکیمه پوریزدان‌پرست، سیدمرتضی جعفری، احمد صباحی‌کیا، علی طوفانی.

بخش خوش‌نویسی (شکسته):

مرضیه شجاعی، ایمان وکیلی مطلق، مهرداد شیخی، سیدطا‌ها میرحسین‌زاده، سیدعلی‌اکبر حسینی گلستانی.

بخش گرافیک:

فرخ ماهرانی، جمال‌الدین رمضانی، علیرضا نعمت‌اللهی، فریماه رئیسی، محمد تقی‌پور، نرگس هاشمی موحد و طوعه مهری.

بخش نقاشی:

لیلا اصلانی، فرانک خائف، خدیجه علی‌مردانی، راحله مجیدی‌یزدی.

بخش نقاشی-خط:

شراره خدایار

بخش نگارگری:

می‌رمهدی سیدی

جایزه نفر اول یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به همراه یک لوح تقدیر، جایزه نفر دوم یک میلیون تومان به همراه یک لوح تقدیر و جایزه نفر سوم ۷۰۰ هزار تومان به همراه یک لوح تقدیر است.

در پایان این مراسم نمایشگاه آثار برگزیده دومین دوره جشنواره تجسمی آیینه مطهر در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه که به همت معاونت فرهنگی بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری برگزار می‌شود ۵۰ اثر در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، نگارگری و گرافیک در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این ۵۰ اثر از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شامل ۱۵۲۰ اثر در بخش خوشنویسی، ۶۵۰ اثر در بخش گرافیک، ۶۰۰ اثر در بخش نقاشی، ۱۰۰ اثر در بخش نقاشی خط و ۱۳۰ اثر در بخش نگارگری انتخاب شده است. این نمایشگاه تا ۱۷ اردیبهشت از ساعت ۱۴ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان است.