به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین ؛ روز گذشته ( یکشنبه 14 اردیبهشت) در آخرین روز از یازدهمین دوره برگزاری جشن‌های هفته تئاتر "جشن چهار فصل حکایت" از سوی مرکز هنرهای نمایشی رادیو نمایش با تجلیل از خسرو حکیم رابط نمایشنامه نویس پیشکسوت برگزار شد. در این مراسم ایرج راد، جعفر والی، نصرالله قادری، محمد چرمشیر، بهزاد فراهانی و دیگر هنرمندان و نمایشنامه‌نویسان حضور داشتند.

در ابتدای برنامه که اجرای آن را محسن قصابیان به عهده داشت نماهنگی از زندگی و آثار استاد پخش شد.

محمد چرمشیر که در دوران دانشجویی شاگرد خسرو حکیم رابط بوده است گفت: امروز 20 شهریور 1358 است و ما جمع شدیم در حیاط دانشکده هنرهای دراماتیک و قرار است مصاحبه ای حضوری داشته باشیم برای ورود به دانشکده. ما 50 نفر هستیم و قرار است 29 نفر از ما انتخاب شود. ما 50 نفر از بین هزار نفر برای این مصاحبه حضوری و بعد از دو امتحان کتبی انتخاب شده ایم. ما 29 نفری که در این دانشکده قبول شدیم در آن دوران به بچه‌های حکیم‌رابط معروف بودیم و من به نیابت از دوستانی که در آن دوران همکلاسی من بودند و امروز بسیاری از آنها از جمله عباس معروفی، علی معظمی، مریم آخوندی، صمد طاهری، محمدرضا صفدری و دیگران از خسرو حکیم‌رابط استادی که بسیار به ما آموخت سپاسگزاری می کنم.

در ادامه نادربرهانی مرند از دیگر شاگردان استاد پشت تریبون آمد و گفت: من از آقای دهقان نیری مدیر رادیو نمایش که اجازه دادند عاشقانه در دفتر ادبیات نمایشی کار کنیم سپاسگزارم.در سال 93 این اولین همایش نویسندگان رادیو است که خوشبختانه نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشتیم. در ایام برگزاری هفته تئاتر 34 ساعت نمایش رادیویی به قلم خسرو حکیم رابط از شبکه‌های مختلف پخش شده است و در اکثر برنامه‌های بررسی و تحلیل آثار ایشان خودشان هم حضور پیدا کردند.

در بخشی دیگر از این برنامه نصرالله قادری پادداشتی تحت عنوان " نویسنده یتیم ابدی است " را در وصف استاد برای حضار قرائت کرد.

پس از آن خسرو حکیم رابط در میان تشویق‌های حضار روی سن آمد و گفت: سلام بر پاره اصلی هستی ام، همسرم. آهوی خوب، مهربان و تندیس باشکوه رنج و تحمل و ایثار. همچنین از دوستانی که گرم‌دست و پرشتاب بار تدارک این مراسم دلنشین را بر دوش کشیدند سپاسگزارم. خوشبخت معلمی که دانشجویانش از او پیشی گیرند که من نیز بسیار از محمد چرمشیر، نادر برهانی مرند و نصرالله قادری آموختم.

خسرو حکیم رابط پس از آن بخش‌های کوتاهی از چند نمایشنامه و یک فیلم‌نامه خود را برای حاضرین قرائت کرد از جمله " یاغی ها"، "آنجا که ماهی‌ها سنگ می شوند"، "پیرزن مهربان"، "روشنی چشمانم" و فیلمنامه " تشنگی، آب ، چرخ" بود.

در پایان هدایا و لوح‌هایی از سوی مرکز هنرهای نمایشی،مرکز هنرهای نمایشی رادیو ،حوزه هنری، خانه تئاتر و هنرمندان پیشکسوت و خانه هنرمندان به خسرو حکیم رابط اهدا شد ضمن اینکه حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی به علت تقارن این برنامه با مراسمی دیگر در لحظات پایانی مراسم در خانه هنرمندان حضور پیدا کرد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/

گزارش از سارا سالک