به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین ؛ مراسم "شب عکاس" انجمن عکاسان خانه تئاتر از جشن‌های کانون‌های مختلف خانه تئاتر به مناسبت هفته تئاتر و اردیبهشت تئاتر ایران، شامگاه یکشنبه 14 اردیبهشت ماه، در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران با حضور چهره‌های صاحب‌نام و شناخته شده‌ای همچون؛ عباس کیارستمی، فاطمه معتمدآریا، نیکی کریمی، حسن فتحی، قطب‌الدین صادقی، حبیب رضایی، سامان احتشامی، هنگامه قاضیانی، ساعد نیکزاد و... برگزار شد.

در آغاز این مراسم که اجرای آن را علیرضا غفاری برعهده داشت، پس ازپخش نماهنگی درباره آثار سیف‌الله صمدیان و خوشآمدگویی ابراهیم حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان تئاتر غفاری در سخنانی گفت: هنرمندانی بسیاری مایل بودند در این جشن شرکت کنند که هر کدام به دلایلی نتوانستند در این جمع حضور پیدا کنند، از جمله عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگر که به علت کسالت نتوانست بیاید اما وقتی تلفنی با او صحبت کردم در مورد صمدیان گفت: "سیف‌الله خیلی آقاست" پس من هم در اینجا سیف‌الله صمدیان را ملقب می‌کنم به "آقای عکس ایران".

پس از سخنان حسینی، فاطمه معتمدآریا به صحنه آمد و گفت: چون خودم خیلی جدی نیستم نمی‌توانم در مورد صمدیان جدی حرف بزنم. ما سال‌ها با هم تجربه همکاری داشتیم. صمدیان یک آدم استثنایی در تاریخ عکاسی ایران و بلکه هم جهان است. تمام شهرها و روستاهای دنیا از او بهره برده‌اند. او وقتی می‌خواهد کاری را شروع کند تا آن را تمام نکند از آن دست نمی‌کشد و فردی بسیار کوشا است. حیات و هستی صمدیان با کار و طنز عجین است و وجود بخشنده‌ای دارد.

در ادامه تصاویری پخش شد که هنرمندان مختلف نظرشان را درباره صمدیان عنوان می‌کردند از جمله محمد رحمانیان گفت: مهمترین وقایع تاریخی و فرهنگی ایران توسط صمدیان ثبت شده است. همچنین حسین پاکدل نیز گفت: سیف‌الله یک تنه خودش وزرات‌خانه است.

پس از آن سیف‌الله صمدیان به روی سن دعوت شد و گفت: می‌خواستم حرفی نزنم چون تعاریفی که از من شد ربطی به من نداشت. من در رابطه با تئاتر کاری نکردم چون در واقع کاری برای تئاتر و تصویر تئاتر نشده، برعکس سینما معمولا تئاتر ما بی‌تصویر بوده است. در دوران مجید شریف‌خدایی، حسین پاکدل و بهروز غریب‌پور و از دوره دهم جشنواره تئاتر فجر اتفاقات خوبی افتاد و امکانی فراهم شد که عکس‌های تصاویر ده سال تئاتر ایران را جمع‌آوری کردیم و در تصویر سال هم به دنبال آن هستیم که این اتفاق ادامه پیدا کند. در مورد تصویربرداری از تئاتر هم 40 کار تصویر داشتیم که در برابر کارهای بزرگی که تاکنون اجرا شده چیزی نیست. تصویر تئاتر در کنار عکس آن باید جدی گرفته شود و انجمن عکس خانه تئاتر تبدیل به "انجمن عکس و تصویر خانه تئاتر" شود.

در ادامه بزرگان هنر بر صحنه آمدند و از قاب عکس پرتره سیف‌الله صمدیان پرده‌برداری شد و تمامی هنرمندان بر آن امضا زدند و دو لوح تقدیر را فاطمه معتمدآریا و عباس کیارستمی به او اهدا کردند.

همچنین در بخش تقدیر به افراد زیر جوایزی داده شد:

- برای برپایی نمایشگاه عکس مجازی و عکس نمایش "بیچاره مکبث": علی حدادی تقدیر

- تقدیر برای راه‌اندازی وب‌سایت "عکاسی تئاتر ایران": رضا قاضیانی

- تقدیر از نماینده روابط عمومی تئاترشهر: محسن حسن‌زاده

- عکاس برگزیده بخش آرا مردمی: عماد دولتی

یادآور می‌شود اسپانسر برگزاری نمایشگاه برعهده شرکت "برخورد نزدیک از چشم سوم " بود.

گزارش تصویری مرتبط 1

گزارش تصویری مرتبط 2

انتهای پیام/

گزارش: سارا سالک