علی جمشیدی مدیرگالری شمس درگفت وگوبا خبرنگارتجسمی هنرآنلاین گفت: درسال 2007 سفری به کشورفرانسه داشتم ودراین سفر به دیدارعباس معیری یکی ازشاگردان حسین بهزاد که درفرانسه زندگی و کارمی کند، رفتم. او قریب به 40 سال است که درفرانسه مینیاتور آموزش می دهد و بخش عمده شاگردان او فرانسوی هستند، البته درمیان شاگردانش ایرانی های مقیم فرانسه هم به چشم می خورند.

او افزود: برای من بسیارجالب بود درکشوری که نقاشی بسیارپیشرفت کرده است؛ هنرمندانی هستند که به مینیاتورکه هنری ایرانی است علاقمند شده اند و این رشته را آموزش دیده اند و فعالیت می کنند. همین موضوع موجب شد که به فکربرپایی نمایشگاهی ازآثاراین هنرمندان فرانسوی بیفتم و با توجه به اهمیت نمایشگاه تصمیم گرفتم که آن را در موزه هنرهای ملی برپا کنم.

مدیرگالری شمس با بیان این مطلب که برای خود اوهم نحوه برخورد فرانسوی ها با مینیاتورجالب است؛ گفت: مینیاتور برآمده ازفرهنگ و تمدن ایرانی است و درمینیاتور به موضوعاتی چون عرفان، مجالس بزم و رزم پرداخته می شود و این موضوعات درادبیات ما نیز نمود داشته اند؛ اما چنین موضوعاتی که برآمده از فرهنگ ایرانی است برای فرانسوی ها غریب است، از این رو رویکرد آن ها به این موضوعات برای من جالب است.

جمشیدی ادامه داد: آثاری که دراین نمایشگاه ارائه می شوند؛ بسیارمتنوع هستند و بزرگ ترین آن ها درابعاد 70 در50 خلق شده اند.

به گفته جمشیدی با این که مبنای کارموزه ها بر فروش نیست؛ اما آثار ارائه شده دراین نمایشگاه را با نظرهنرمندان شرکت کننده قیمت گذاری خواهیم کرد، تا اگر فردی علاقمند بود بتواند این آثار را خریداری کند.

دراین نمایشگاه آثاری ازحسین بهزاد، عباس معیری، هلن باریو، ژرمن کوهن، کلودین ژیلو، بریژیت کلدبرگ، ان یئس گوبیان، شهریار ختایی زاده، والری لوفبور، ایزابل منوکیان، ریموند میگانی، ماری نئول روبرت، مروا ادمه، لورانس ودر راسین، ایوون پن رضوانی، سالینا رودبارکی، مونا تاج آبادی، لورین توپالیان، نیلوفر یکتایی و شیرین معاصر به نمایش گذاشته می شود.

این نمایشگاه ساعت10:30 روز30 اردیبهشت ماه افتتاح می شود و تا 13 خردادماه به غیراز پنج شنبه ها وجمعه ها ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه به همت گالری شمس برپا شده است وموزه هنرهای معاصر و میراث فرهنگی نیز با در اختیار گذاشتن فضای نمایشگاه از این رویداد فرهنگی حمایت کرده اند.

این نخستین نمایشگاهی است که گالری شمس ازمینیاتور برپا می کند.

موزه هنرهای ملی ایران در میدان بهارستان، خیابان کمال الملک، ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شده است.

انتهای پیام/320