بهرام کلهرنیا، طراح و مدرس گرافیک در خصوص ارزیابی‌اش از برگزاری هفته گرافیک امسال به خبرنگار هنرآنلاین گفت: موضوع هفته گرافیک اساسا موضوع بسیار مهمی است. امروز ملت‌ها در سطح جهان تلاش می‌کنند با نامگذاری روز‌ها و موقعیت‌ها را برجسته کنند درست مثل اینکه می‌خواهند پرچمی را بکوبند و توجه‌ها را به آن جلب کنند. انجمن طراحان گرافیک هم از زمانی که تاسیس شده به این موضوع با حساسیت نگاه کرده و تلاش داشته تا این روز را درایران هم به اثبات برساند تا به نوعی به استقبالش برویم و برای آن برنامه داشته باشیم.

او در ادامه افزود: امسال هم به نظر می‌رسد این رویداد کمی جدی‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده و دعوت میهمان حرفه‌ای از اروپا و جلسات پرسش و پاسخ و برگزاری نمایشگاه اقدامات خوبی بود که انجام شد ولی این‌ها کافی نیست. وقتی می‌خواهیم یک روز یا هفته را در هر کدام از شاخه‌های هنرهای تجسمی اسم گذاری کنیم انتظار هست که گزارشی به روزگار داده شود و در نزد طراحان گرافیک و به خصوص مدیران فرهنگی ایجاد مسئولیت نسبت به آن مقوله به وجود بیاید. برای این ایجاد مسئولیت کردن بیش از هرچیز دیگر امروز باید قائل به این باشیم که ما چه گزارشی به مدیریت‌های فرهنگی داده‌ایم و چه انتظاراتی را اعلام کرده‌ایم و آن‌ها چه گزارشی به ما داده‌اند و چه نتایجی حاصل شده است.

این مدرس گرافیک تاکید کرد: من شخصا باور دارم که چنین روزهایی باید به برنامه مدار بودن ختم شود نه به دیدار کردن و همدیگر را ستایش کردن. متاسفانه برنامه مداری در موقعیت‌های این چنینی را نه فقط در زمینه گرافیک که در تمام زمینه‌ها نادیده می‌گیریم و حذف می‌کنیم. سال‌ها است که جامعه ما نسبت به برنامه مداری بی‌توجه بوده و توجه نکرده که برای تعیین سرنوشت خودش و برای تعیین افق و سمت و سوی حرکتی خودش باید اندیشه کند.

کلهرنیا در پایان سخنانش بیان کرد: شاید انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی به علت اینکه تاکنون وظایف مدیریتی در این حوزه به درستی انجام نشده نوعی بی‌توقعی نسبت به مدیران فرهنگی پیدا کرده‌اند و به قول معروف سعی می‌کنند چراغ خاموش حرکت کنند و به روی خودشان نیاورند برای همین موضوع حل نشده باقی مانده است. بنابراین لازم است هنرمندان به شکل عمومی و در شاخه‌های مختلفی که حرکت می‌کنند به نوعی متولی قانونی داشته باشند که در زمینه سیاست گذاری برای حل مسائل آن‌ها تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/