به گزارش سرویس سینما هنرآنلاین / اغلب مخاطبان آزاده صمدی را با کارهای تئاتریش مثل "بیدارخانه نسوان" و "روایت یک فصل معلق" می‌شناسند . هرچند که صمدی در تلویزیون و سینما هم حضور موفقی در کارهایی مثل "راه بی‌پایان" و فیلم "سیزده" داشته است . صمدی در فیلم "طبقه حساس" در نقش مهین دختر بزرگ حاج آقا کمالی بازی برون‌گرایانه و پر انرژی ارائه می‌کند. با آزاده صمدی درباره حضورش در "طبقه حساس" و همکاری باکمال تبریزی گفت وگویی انجام داده‌ایم.

سال قبل سال پر کاری داشتید و در چند فیلم و تئاتر بازی کردید، آیا تصمیم به پر کاری گرفته‌اید و یا اینکه پیشنهادات خوب بود؟

به صورت جدی تصمیم گرفته بودم که در بازیگری حضور پر رنگ‌تری داشته باشم و این همکاری مستلزم پیشنهادات خوب از کارگردان‌های درجه یکی مثل کمال تبریزی است. اغلب بازیگران دوست دارند با کارگردان کاربلدی و شاخصی مثل کمال تبریزی همکاری داشته باشند. فیلم‌نامه "طبقه حساس" هم متفاوت و نو بود و دوست داشتم در این فیلم بازی کنم.

آیا این نقد را به فیلم‌های کمال تبریزی قبول دارید که فضای اغلب فیلم‌هایش مردانه است؟

خیلی از منظر و نگاه زنانه و مردانه بودن به فیلم‌های کمال تبریزی نگاه نکرده‌ام و کارگردان در ساخت فیلمش به سراغ طرح دغدغه‌های شخصیش می‌رود. کمال تبریزی هم دغدغه‌هایی در فیلم‌سازی مثل ارتباط با خدا و انسانیت دارد و ممکن است تصادفی در اغلب فیلم‌هایش شخصیت‌های اصلی مرد بوده‌اند و شاید در آینده این شخصیت‌ها زن باشند.

آیا به ایفای نقش‌های آدم‌های برون‌گرایانه علاقه بیشتری دارید؟

اغلب پیشنهادات بازیگری نقش‌های با چنین ویژگی‌هایی است و به عنوان بازیگر برایم جذاب است که نقش‌هایی را بازی کنم که از من دور هستند و یا به عبارتی نقش آدم‌های مختلف را بازی کنم و اصلا یکی از چالش مهم بازیگری تجربه زندگی آدم‌های دور و اطرافم است و این رویکرد یکی از ویژگی شغل بازیگری است.

نوع نگاه کمال تبریزی در فیلم‌هایش مثل "طبقه حساس" که دیدگاه‌های یک آدم سنتی را به چالش می‌کشد چه جذابیت‌هایی دارد ؟

همیشه فیلم‌های کمال تبریزی را دنبال می‌کنم و متوجه شده‌ام که یک کارگردان تا چه اندازه می‌تواند در ساختار فیلم‌هایش نگاه نقادانه داشته باشد و هنرمدانه بتواند نگاه انسانی را در این ساختار نقادانه به تصویر در بیاورد. در مورد فیلم کمال تبریزی این نکته که علی رغم دیدگاه‌های مذهبی که دارد خیلی جسورانه به سراغ طرح و بررسی سوژه‌های ملتهب منجمله همین سوژه فیلم و تم "طبقه حساس" می‌رود و حتی به قیمت به نمایش درآمدن برخی از فیلم‌هایش هیج نمی‌رود فیلم‌های خنثی و سفارشی بسازد. این روحیه کارگردانی مثل تبریزی واقعا قابل ستایش و تقدیر است و برای من انگیزه ایجاد می‌کند با کارگردانی کار کنم که به سراغ خط قرمزها می‌رود اما از اصول خاص خودش عدول نمی‌کند.

آیا حاج آقا کمالی الگوی ملموس از وجود یک نگاه متعصبانه از یک آدم سنتی در جامعه‌ای است که با شتاب به سراغ مدرنیته می‌رود؟

بله، حاج آقا کمالی با اعمالش چنین وضعیتی را به وجود می‌آورد و تبریزی با نکته سنجی این مسئله را به چالش می‌کشد.

آیا به این دلیل که حاجی آقا کمالی فرزند پسری ندارد دخترش مهین را که شما نقشش را بازی می کنید مردانه تربیت کرده است؟

موقعی که بعد از خواندن متن با دوستان گپ و گفت داشتم به این ویژگی اشاره می‌کردیم. مهین شباهت‌های زیادی با خصوصیات اخلاقی و رفتاری پدرش دارد و کمال تبریزی هم چنین رویکردی داشت و در صحنه‌های که حاج آقا کمالی به دلیل شرایط بیرونی عصبانی می‌شد مهین هم چنین رویه‌ای را برخلاف خواهر کوچکش پی می‌گرفت و جنس دو خواهر با یکدیگر متفاوت بود.

مهین خیلی دوست دارد در تمام مسائل اظهار نظر کند و حضور موثری داشته باشد ؟

بله ، نسخه مونث شده حاجی کمالی است ! ( باخنده).

همکاری با رضا عطاران چه ویژگی های داشت؟

گروه سازنده "طبقه حساس" گروه خوب و یکدستی بود و کمال تبریزی با دقت انتخاب‌های خوبی برای کلیه عوامل انجام داد و اغلب بازیگران فیلم مثل هوتن شکیبا بک گرداند درخشان تئاتری داشتند و از این نظر بابت تمرینات و دورخوانی مکرر متن مشکلی نداشتیم و به دلیل پیش تولید کوتاه مدت سریع وارد فاز تولید شدیم و حضور حبیب رضایی به عنوان بازیگردان در حین اتود زدن نقش به ما کمک کرد. به دلیل ماهیت تئاتری بچه‌ها گروه بده بستان‌های بازیگری به شکل مطلوبی انجام شد.

آیا در زمینه بازیگردانی حبیب رضایی فقط مجری خواسته‌ها و تفکرات کمال تبریزی بود و یا نگاه مستقلش را با خواسته های تبریزی تلفیق می‌کرد ؟

مهم‌ترین دلیل حضور حبیب رضایی در بحث بازیگردانی، تبحرش در زمینه انتخاب بازیگران فیلم بود و وقتی این انتخاب درست و به جا باشد؛ خیلی از مسائل به درستی در طول فیلمبرداری انجام می‌شود و یا باصطلاح نیمی از کار انجام می‌شود و حبیب رضایی در این زمینه متخصص و حرفه‌ای است و بهترین و مناسب‌ترین‌ها را انتخاب می‌کند. همه مسائل با همکاری حبیب رضایی و نظارت کمال تبریزی انجام می‌شد و با تبادل نظر به یک هارمونی در زمینه نوع بازی بازیگران رسیدند و در پس نگاه کلی خواسته‌های کارگردان در حوزه بازیگری اعمال شد.

آیا می‌توانیم در ساختار فیلم "طبقه حساس" یک نگاه غم‌خوارانه و توام با احترام به مقام مادر مظلوم، مهربان، اصیل و مهربان ایرانی ببینیم؟

بله، مادر نمونه‌، سنتی و اصیل ایرانی در قالب زن حاج آقا کمالی در فیلم "طبقه حساس" به تصویر در آمد و اینکه در طی سال‌ها زن و شوهرها در کنار هم طبق عادت زندگی می‌کند و اعضا خانوداده بر حسب درگیر شدن با روزمرگی ندانند مادر چه گنج و گوهر گرانبهایی در کنارشان است و به سادگی از کنارش عبور می‌کنند در این فیلم نمود بصری پیدا کرد. البته این مسئله یکی از مقتضیات زندگی است که مردم قدر چیزی را که دارند نمی‌دانند و با از دست دادنش ارزش آن را می‌فهمند. مادر هم در "طبقه حساس" درست چنین جایگاهی ارزنده‌ای دارد و در صحنه‌هایی از فیلم حضور موثر و مهربان مادر در فضای خانه احساس می‌شد و تبریزی هنرمندانه و نرم نقدی را به زندگی سنتی برخی از آدم‌ها وارد می‌کند که مردسالاری حاکم بر برخی از خانواده‌ها سایر مسائل را کم رنگ‌تر کرده است.

. انتهای پیام/

احمد محمد اسماعیلی