به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، "قصه ظهر جمعه" به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات از 9 اردیبهشت‌ماه اجرای خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است. این نمایش پیش از این در سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دو بخش چشم انداز تئاتر ایران و نسل نو در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر و در یازدهمین روز جشنواره اجرا شد.

این نمایش صحنه‌ی ناتورالیستی خانه‌ای را در دهه شصت نشان می‌دهد که متعلق به قشر متوسط رو به پائین جامعه است. همه چیز مو به مو با واقعیت محض روی صحنه آورده شده است، از گل‌های مصنوعی خاک گرفته روی یخچال تا لامپ مهتابی که گاهی چشمک می‌زند، از نوارهای کاست ریخته شده روی زمین تا چراغ نفتی وسط اتاق...

در گوشه اتاق مرد بیماری روی تخت افتاده و پسر بزرگ او سعی دارد اثر انگشت او را روی کاغذی بگذارد. در خانه مراسم عقدکنان برپاست. خانواده‌ای شلوغ با برادرها و خواهرها، دامادها، عروس‌ها و بچه‌ها...

داستان از این قرار است که خانواده صاحب یک سنگ‌فروشی است و حالا با افتادن پدر بر بستر؛ پسر بزرگ دارد از موقعیت سو استفاده می‌کند. چک و سفته‌هایی رد و بدل کرده و حالا به مشکل خورده برای جبران این کار نامزدی خواهر کوچکش (آزاده) را به بهانه‌ای بهم زده و او را مجبور کرده با پسر یکی از کسانی که از او طلبکارند ازدواج کند. امروز عقدکنان خواهر کوچک است ولی او هنوز دل در گرو نامزد قبلی‌اش دارد.

صحنه شلوغ و پر رفت و آمد است. شخصیت‌ها آنقدر ملموس و عینی هستند که با هر حرکت و حرف‌شان تماشاگر، پر از خنده می‌شود. آدم‌هایی ساده با لباس‌های دهه شصتی و علایق آن زمان.

وقتی عاقد می‌آید عروس پشیمان است و زیر بار نمی‌رود اوضاع به هم می‌ریزد. همه نگران هستند هر کسی حرفی می‌زند و برادرها می‌خواهند دختر را کتک بزنند. جیغ و داد صحنه را در برمی‌گیرد. برادرها به جان هم می‌افتند در میان داد و فریاد دختر فریاد می‌کشد بله..سکوت حاکم می‌شود و پدر هم در گوشه اتاق مرده است.

اگرچه گاهی صحنه "قصه ظهر جمعه" خیلی شلوغ است اما هرج و مرج اتفاق نمی‌افتد، ریتم هرگز کند نمی‌شود و شخصیت پردازی‌ها دقیق و کامل است صدای خنده تماشاگران در طول نمایش مدام صحنه را پر می‌کند اما پس از بله گفتن آزاده و خالی شدن صحنه سکوتی صحنه را فرا می‌گیرد .

قصه ظهر جمعه" تا 31 اردیبهشت در ساعت 19:30 اجرا می‌شود." سیامک اخوان، سوگل سادات خلیقی، نیکان سادات راست قلم، مهرنوش ستاری، تینو صالحی، محمدعلی محمدی، حسن فلاح، سینا فلاح، فروغ قجابگلی، مسیح کاظمی، اسماعیل گرجی، سیدعلی مساوات و امیر هوشمند بازیگران این نمایش‌اند.

انتهای پیام/

سارا سالک