محمدرضا کمره‌ای مدیر انتشارات مشق هنر در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: کتاب محسن وزیری مقدم پس از 3 ماه انتظار و با حذف 13 مورد که شامل تعدادی مطلب، عکس و سند بود، مجوز انتشار گرفت و محسن وزیری مقدم تمام این حذفیات را با متانت پذیرفت.

او افزود: برای ما بسیار مهم بود که این کتاب همزمان با نمایشگاه کتاب منتشر شود و در ایام نمایشگاه هم برای آن رونمایی بگیریم اما متاسفانه با تاخیری که در صدور مجوز صورت گرفت؛ انتشار کتاب به تاخیر افتاد.

کمره‌ای ادامه داد: اما قصد داریم بزودی این کتاب را منتشر کنیم و در مراسمی که در شان و مقام وزیری مقدم باشد این کتاب را رونمایی کنیم. محسن وزیری مقدم یکی از مفاخر ملی است و امیدواریم که معاونت هنری و موزه هنرهای معاصر نیز در برگزاری مراسم رونمایی کتاب او سهیم شوند و شرایطی را فراهم آورند که این مراسم در موزه هنرهای معاصر برگزار شود و همزمان با رونمایی کتاب؛ تعدادی از آثار او را در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم بگذاریم.

به گفته مدیر انتشارات مشق هنر؛ محسن وزیری مقدم یکی از بزرگان هنر تجسمی ایران است و در شمار نخستین هنرمندان مدرنیست ایران قرار می‌گیرد که اتفاقا تاثیر بزرگی هم بر جریان هنر معاصر گذاشته و هنر معاصر ایران وام‌دار اوست.

کمره‌ای ادامه داد: همزمان با انتشار "یادمانده‌ها" به زبان فارسی؛ ترجمه ایتالیایی آن هم توسط بهاره خسروان منتشر خواهد شد. این کتاب در 280 صفحه، رنگی و در قطع وزیری منتشر خواهد شد. ناصر نصیری نیز طراحی جلد این کتاب را انجام داده است.

به گفته مدیر انتشارات مشق هنر این کتاب به قیمت 9800 تومان و در تیراژ 1500 نسخه روانه بازار کتاب خواهد شد و هدف ناشر این بوده که کتاب با قیمت پایین روانه بازار شود تا دانشجویان و علاقمندان به آثار وزیری مقدم به راحتی بتوانند این اثر را خریداری کنند.

محسن وزیری مقدم هم که به تازگی برای یک سفر یک ماهه به ایران سفر کرده؛ در گفت وگو با هنرآنلاین ابراز امیدواری کرد که بزودی کتابش منتشر شود تا بتواند زمان انتشار آن در ایران باشد.

کتاب "یادمانده‌ها" شامل زندگینامه محسن وزیری‌ مقدم است که به قلم این هنرمند مکتوب شده است. این کتاب داستان زندگی این نقاش مدرنیست از بدو تولد تا به امروز است و به نوعی فصلی از تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود. با مطالعه این کتاب و در میان خاطرات وزیری‌ مقدم به راحتی می‌توان آنچه که بر هنر معاصر ایران گذشته را در یافت.

وزیری‌ مقدم در بخشی از مقدمه این کتاب تاکید دارد که "آنچه در این نوشتار آورده شده مجموعه رویدادهایی هستند که در طول 88 سال زندگی با آنها دست به گریبان بوده‌ام و سعی کرده‌ام با کمال صراحت و بدون اغراق‌گویی ماجراهای شاد و دردناک و تلاش بی‌امان خود را برای به وجود آوردن آثار هنری در مراحل گوناگون زندگی بیان کنم. در یک جمع‌بندی کلی به این نتیجه می‌رسم که گویی سرنوشت با من سر ناسازگاری داشته و یا شاید نیروی مافوق تصوری خواسته مرا آزمایش کند تا معلوم شود چه اندازه نیروی ایستادگی در برابر مشکلات را دارم. تنها دورانی که از یک آسایش نسبی برخوردار بودم، از 33سالگی تا 42 سالگی را در برمی‌گیرد."

محسن وزیری مقدم متولد سال 1303 و در تهران به دنیا آمده است. او دوره دبستان را از 5 سالگی آغاز کرد. البته نزد پدرش با خواندن و نوشتن آشنا شده بود. این هنرمند به موسیقی نیز علاقه داشت و زمانی که در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل می‌کرد، 2 سال به تمرین نوازندگی ویولن پرداخت. او در سن 16 سالگی برای نخستین بار نقاشی رنگ و روغن را تجربه کرد.

وزیری مقدم در سال 1334 راهی ایتالیا شد و در آکادمی هنرهای زیبای رم ثبت نام کرد. او در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرد و در حال حاضر چندین اثر او در موزه‌های مهم دنیا نگهداری می‌شود. مجسمه‌های چوبی و مفصلی او در عالم هنر شهرتی فراگیر دارد. "شیوه طراحی"، "راهنمای نقاشی"، "طراحی" و "14 گفتار" از جمله کتاب‌های منتشر شده این هنرمند است.

انتهای پیام/320