به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ در آغاز این نشست کوروش نریمانی کارگردان "دن‌کامیلو" با اشاره به ضرورت بازتولید نمایش‌های موفق سال‌های گذشته که امری رایج در تمام دنیا است، گفت: بازتولید و اجرای مجدد نمایش‌های پرمخاطب در تمام دنیا مرسوم است و این تنها به معنای اجرای مجدد آثار موفق نیست؛ کمپانی‌های مختلف تئاتری تشخیص می‌دهند که در بازه زمانی مشخصی پروژه نمایشی‌شان می‌بایستی تکرار و به شکل رپرتوار روی صحنه باشد.

نریمانی در ادامه با بیان اینکه؛ تئاتر ما دولتی است، اما به صورت خصوصی اداره می‌شود و این امر لزوم اجرای نمایش‌های پرمخاطب را دو چندان می‌کند، افزود: سال‌هاست که در گروه تئاتر معاصر به این موضوع فکر می‌کنیم که علیرغم اینکه این نمایش ها در روزهای پایانی اجرا با جمعیتی دو برابر ظرفیت سالن اجرا می‌شوند، چرا باید از ادامه راه باز بمانند؟!

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس مطرح تئاتر با انتقاد از شرایط تئاتر خصوصی، گفت: تئاتر خصوصی ما یک شوخی تلخ و ناسزا است و هر سالی که از مقوله تئاتر خصوصی می‌گذرد نسبت به آن بدبین‌تر می‌شوم. تئاتر خصوصی که ما در شرایط فعلی داریم یک شوخی تلخ است، تئاتر خصوصی در کشور ما راه گریزی برای مدیران فرهنگی شده است که بدون هزینه کردن‌، پول برداشت کنند یعنی مدیران مدیریت کنند و پول بگیرند.

خالق نمایش "شب‌های آوینیون" ادامه داد: امیدوارم که این روند قطع شود، چون این اتفاق یک جنایت فرهنگی است. تئاتر خصوصی در دنیا تعریف خود را دارد باید در ابتدا بسترهای فرهنگی و مالی توسط دولت مهیا شود و بعد گروه‌های تئاتری با استفاده از سوبسیدهای دولتی در مکان‌های خاص مستقر شوند و بعد از چند سال بتوانند روی پای خود بایستند.

نریمانی تصریح کرد: اگر تئاتر خصوصی وجود داشت، من نمایش "شب‌های آوینیون" را که در سال 89 در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کردم، می‌توانست برای چند سال اجرا داشته باشد.

کارگردان نمایش "هیپوفیز" اضافه کرد: قانون نانوشته‌ای بر تئاتر حاکم شده که نمایش‌ها 30 اجرا داشته باشند، این قانون رفته رفته به یک منطق تبدیل شده، به شکلی که هم اجراکنندگان و هم مسئولان می‌پندارند این یک قانون ازلی ابدی است. در صورتی که در هیچ کجای دنیا این مسئله وجود ندارد. اگر نمایش در یک سالن خصوصی که مختص یک گروه نمایشی است اجرا می‌شود و مخاطب هم دارد، می‌تواند تا 50 سال هم روی صحنه باقی بماند.

نریمانی در بخش دیگری از سخنانش متن نمایشنامه "دن کامیلو" را جهان شمول دانست و توضیح داد: این نمایشنامه در هر جامعه‌ای به خصوص در جوامعی مانند ما که دچار معضلات بسیاری در حوزه‌های مختلف هستند، کارآمد است. به لحاظ مضمونی در رابطه با متن‌هایی مانند "دن کامیلو" دغدغه روزآمد بودن وجود ندارد. این نمایش چه امروز به صحنه برود و چه 20 سال دیگر، مخاطب خود را خواهد داشت.

او همچنین درباره تغییرات اجرایی این اثر اظهار داشت: خلاقیت بازیگران در شکل و شیوه اجرایی، تاثیرگذار بوده است. خوشبختانه با وجود گروه بازیگران و شناختی که از یکدیگر داشتیم، این روند بسیار زود طی شد. تلاش کردم علاوه بر اتفاقاتی که در اجرای گذشته افتاده بود و آنها را لحاظ کرده بودیم از دانش و توانایی بازیگران جدید نیز استفاده کنم. نمایشی که برای اجرا در یک سالن به خصوص نوشته شده، زمانی که برای اجرا به سالن دیگری می‌رود با مشکلاتی روبرو می‌شود؛ بنابراین به تمرین و کار بیشتر برای هماهنگی نیاز دارد.

سپاه منصور: از همه دوستداران تئاتر خواهش می‌کنم که به تماشای نمایش "دن کامیلو" بیایند

در ادامه این نشست فریده سپاه منصور از بازیگران پیشکسوت تئاتر و این نمایش در سخنان کوتاهی با اشاره به خاطرات خوبی که از حضور در نمایش "هتل پلازا" داشته، گفت: در این اثر با کارگردان فرهیخته‌ای چون کوروش نریمانی و بازیگر توانمندی چون سیامک صفری همراه بودم؛ طبیعی است هنگامی که برای حضور در این نمایش دعوت شدم سر از پا نمی‌شناختم. بنابراین از همه دوستداران هنر تئاتر خواهش می‌کنم که به تماشای نمایش "دن کامیلو" بیایند.

سیامک صفری هم دیگر بازیگر این نمایش که ایفاگر نقش "دن کامیلو" است در سخنانی کوتاه اظهار داشت: این اثر آنقدر دوست داشتنی بود که دوباره آن را به صحنه آوردیم. طی دو شبی که از اجرای عمومی این نمایش می‌گذرد، تشویق‌های مخاطبان نشان گر جذابیت آن و احساس خوب مخاطبان نسبت به این اثر است.

مهران احمدی: احساس می‌کردم کوله پشتی بازیگری‌ام خالی شده

مهران احمدی بازیگر نقش شهردار پپونه در نمایش "دن کامیلو" هم که پس از درخشش در سریال "پایتخت3" و بعد از مدت‌ها به صحنه بازگشته در رابطه با ایفای این نقش و حضور مجددش بر صحنه تئاتر پس از سال ها، اظهار داشت: با بازی در نمایش "خسیس دهکده روگافورد" با کوروش نریمانی آشنا شدم. اکنون بعد از 15 سال دوری از تئاتر دوباره به خانه پدری‌ام بازگشتم. احساس می‌کردم کوله پشتی بازیگری‌ام خالی شده و این مسئله باعث شد تا دوباره به تئاتر بازگردم. پس از تماس کوروش نریمانی که به نظرم یکی از سوپراستارهای کارگردانی در عرصه تئاتر است، حضور در نمایش را پذیرفتم.

احمدی افزود: چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را در صحنه تئاتر آموخت. دوستان زیادی از سینما و تلویزیون به تئاتر می‌آیند و تصور می‌کنند بسیار راحت است؛ اما زمانی که به صحنه می‌آیند، متوجه تفاوت کار می‌شوند. من هیچ گاه نقش تکراری نداشتم، اما امیدوارم تفاوت نقش ام با بازی در مجموعه پایتخت محسوس باشد؛ در این راستا تلاش می‌کنم که نقش جدیدی را ارائه بدهم تا مخاطبان آن را دوست داشته باشند.

الیکا عبدالرزاقی: بازی در "دن کامیلو" بهترین عید من در این سال‌ها بود

الیکا عبدالرزاقی نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگر نمایش "دن کامیلو" در سخنان کوتاهی گفت: این نمایش را در سال 84 دو مرتبه دیدم که واقعا یکی از بهترین نقش‌هایی بود که در طول این سال‌ها دیده‌ بودم. وقتی آقای نریمانی با من تماس گرفت و پیشنهاد بازی این کار را به من داد، واقعا بهترین عیدی بود که گرفته بودم. نمایش "دن کامیلو" در کارنامه بازیگری من نقطه مهمی است.

گفتنی است، در پایان این نشست کوروش نریمانی به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده نمایش دن کامیلو از تمام مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس دعوت کرد تا به عنوان مهمان به تماشای این نمایش بنشینند.

نمایش "دن کامیلو" برداشتی کاملا آزاد از مجموعه قصه‌های "دنیای کوچک دن کامیلو" نوشته جیووانی گوارسکی است که توسط کوروش نریمانی نوشته و کارگردانی شده هر شب ساعت 20 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقمندان تئاتر است و سیامک صفری، مهدی بجستانی، بهرام افشاری، الیکا عبدالرزاقی، مهران احمدی، هوتن شکیبا و فریده سپاه منصور به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام/32/