به گزارش سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین/ بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز 9 اردیبهشت‌ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) با حضور رئیس جمهور گشایش یافت.

روحانی در آیین افتتاح با اشاره به اهمیت این رویداد فرهنگی، افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران را به اصحاب فرهنگی، ناشران و بازدیدکنندگان تبریک گفت و اینگونه اظهار داشت که نام کتاب و کتاب‌خوانی در تار و پود فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تنیده شده است.

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: اگر حضرت موسی را به عنوان شکافنده نیل می‌شناسند و اگر حضرت عیسی روح‌الله را زنده کننده مردگان می‌دانند؛ پیامبر اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند و معجزه پیامبر ما کتاب است.

او ادامه داد: جالب آن که ارتباط با مسلمانان و ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی با کتاب شکل می‌گیرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه‌ ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.

رییس جمهور با بیان اینکه حرمت کتاب یا آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست، گفت: ما باید در قانون ، مقرارت و حمایت‌هایمان و در امنیت حقوق اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم؛ چرا که این قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به آن قسم یاد شده است. وی افزود: ما همه باید تلاش کنیم تا مسیر خلق کتاب، کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یار کتاب بودن را بیشتر و بیشتر کنیم و بدانیم آن حبل متینی که ما را به همه اعصار دوران‌ها و کشورها و مناطق جهان متصل می‌کند کتاب است . این کتاب است که ما را به دیار دور و نزدیک، اقوام و قبایل و بالاتر به فکر و زبان و فرهنگ و راه و روش آنها آشنا می‌کند پس کتاب حلقه اتصال همه انسان‌ها است.

رییس جمهور در ادامه تصریح کرد: اسلام آئینی است که به قوم و قبیله‌ای تعلق ندارد و دارای عصبیت عشیره‌ای، قومی و قبیله‌ای نیست. دریچه ورود به حقایق و علم و دین و فرهنگ را عقل و دل، نه طایفه و سرزمین می‌داند پس کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسد و ارزشی ورای همه مرزهای سیاسی یا جغرافیایی است.وی خاطر نشان کرد: اگر ما می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را پیدا کند باید برای آفریننده، ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم و بدانیم بدون آزادی، فکر، خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و یا هر صفحه دیگر از جمله صفحه فضای مجازی بروز نمی‌کند.

روحانی در ادامه گفت: کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان که چه بوده است باز نمی‌مانیم و نسبت به فردایمان که چه باید باشد فاصله نمی‌گیریم.

او با تاکید بر این‌که در دنیای کتاب باید زمینه را برای نوشتن بهتر، آرام‌تر، آسان‌تر و بدون دغدغه را دنبال کنیم گفت: اگر خلق اثر بدون دغدغه امکان‌پذیر بود من آن همه بر امنیت و آزادی تاکید نمی‌کردم. بنابراین بگذاریم آنچه در دل و اندیشه وجود دارد بر روی صفحه کاغذ خودنمایی کند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت به دنبال سانسور نیست، تاکید کرد: همانطور که می‌بینید امروز بیشترین نقد در جامعه نسبت به دولت و دولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم که این دولت شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند، نقد کنند و سخن بگویند.

روحانی ادامه داد: فرهنگ ما در کنار دینی که اساسش بر تعقل و تفکر است و همه ما را به لعلکم تعقلون هدایت می‌کند همچنین فرهنگی است که از دیرباز در او کتاب و شعر و خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است.

او خاطر نشان کرد: البته جامعه و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه آفرینندگان، نویسندگان و مولدان فرهنگ پیش رو می‌گذارد که آن چارچوب منافع و مصلحت ملی، احترام به فرهنگ مردم و احترام به دین و عقاید مردم، احترام به اسرار کشور، تمامیت ارضی و وحدت ملی است و البته که ملت ما به آنها‌یی که بخواهند در جامعه بین اقوام، طوایف و مذاهب شکاف،‌ فاصله و تفرقه ایجاد کنند این اجازه را نمی‌دهند.

روحانی در این سخنرانی گفت: ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ دوستان آماده کنیم و مشکلات را از پیش پای نشر از جمله نشر کتاب برداریم و به طور کلی فضا را برای همه آنهایی که تلاش می‌کنند از جمله آفرینندگان اثرچه آنهایی که به عنوان ویراستار، مصحح و حروف‌چین فعالیت می‌کنند و چه آنهایی که در چاپخانه تلاش می‌کنند و در زمینه توزیع فعالیت دارند و چه آنها که مغازه خود را با محصول اندیشه آراسته‌اند و همچنین کسانی که مردم را به خواندن و خرید کتاب تشویق می‌کنند فراهم کنیم.

روحانی در بخش پایانی ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت:باید تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی، انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و کار را برای این‌ها آسان کنیم و بدانیم هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست. آنها بهترین ممیزان هستند و می‌دانند که به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که گرایش مردم به مطالعه بیشتر شود و فرهنگ کتاب خوانی رو به گسترش باشد تا مسئله فرهنگ و اخلاق در سال در سال فرهنگ و اقتصاد متعالی شود.

رئیس‌جمهور در این مراسم همچنین از بخش مربوط به ناشران برگزیده بازدید کرد و در کنار گفت‌وگو با برخی مسئولان غرفه‌ها، در جریان چگونگی برگزاری این نمایشگاه قرار گرفت.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سید حسن هاشمی استاندار تهران، تعدادی از سفرای خارجی، مدیران کمیته‌های بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهالی رسانه نیز حضور داشتند. این نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضایی به وسعت ۱۳۵ هزار مترمربع برپا شده و در آن ۲۶۶ هزار و ۴۲۹ عنوان کتاب داخلی و ۱۳۲ هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده است.

گفتنی است، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز تا بیستم اردیبهشت ماه، از ساعت 10 الی 20 برپا خواهد بود.