سهیلا برزگر، طراح مطرح و مدرس دانشگاه، نیاز به دفاتر طراحی و مشاوره تولید را در جامعه پوشاک کشور ضروری خواند و در این باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: باید یک سری دفاتر طراحی و مشاوره تولید درکشور راه اندازی شود تا روند تولید و این صنعت را به سمت علمی سوق دهد البته این یک نگاه جدید است.

او از شروع به کار دفتر مشاوره و تولید "سمیر" خبر داد و افزود: این دفتر جزء نخستین دفاتری است که با هدف اجرای علمی کار در کارگاه‌های کوچک افتتاح شده است.

این طراح توضیح داد: مشاوره در این عرصه کمک می‌کند تا یک واحد تولیدی بداند چه چیزی را تحت چه شرایطی و با چه ابزارها و ماشین آلاتی به تولید برساند. در واقع با این روش میزان سرمایه و بازگشت آن بر اساس یک روش علمی مشخص می‌شود.

برزگر بر لزوم استفاده از این نوع دفاتر تاکید کرد و گفت: متاسفانه اغلب کارگاه‌های سنتی ما نمی‌دانند چگونه باید تولید کنند. به همین خاطر توان مشخصی در این عرصه به ظهور نمی‌رسد و تخمین علمی نیز شکل نمی‌گیرد اما با توجه به گرانی نیروی کار در ایران می‌توان با استفاده از اینگونه روش‌ها و متخصصین نوعی مشتری مداری شکل داد.

او ادامه داد: در کشورهای دیگر نیز چنین مراکزی مدت هاست که وجود دارند و نقشی کاملا واسطه‌ای را برای طراحان و تولیدکنندگان ایفا می‌کنند. حتی کارخانجاتی وجود دارند که مدل‌های مورد نظر خود را از این مراکز خریداری می‌کنند.

این طراح مطرح بیان کرد: متاسفانه در ایران برشکارهای کارگاهی نقشی برابر با طراح لباس دارند به نحوی که اگر کمی سایز مانتو را بلندتر مد نظر قرار دهند، یک مدل تازه شکل می‌گیرد و به همین ترتیب مدل‌ها و سایزبندی‌ها را شکل می‌دهند به همین خاطر تولید یک مبنای علمی پیدا نمی‌کند.

برزگر درباره حضور فارغ التحصیلان رشته‌های طراحی لباس در بازار تولید گفت: بسیاری از دانشجویان نیز پیش نیازهای لازم را از دانشگاه ها دریافت نمی‌کنند به همین خاطر وقتی در شرایط بازار کار قرار می‌گیرند دلزده می‌شوند زیرا هنوز سایزبندی‌ها و مقوله‌های اینچنینی را نمی‌شناسند البته اخیرا لباس‌های اسپرت مردانه به سمت الگوهای راحت و خوب پیش رفته است که نتیجه یک تعامل مثبت دوطرفه است.

او افزود: نباید فکر کنیم که لباس ایرانی و سنتی تنها تکه دوزی‌های مربوط به ترمه یا بته جقه است زیرا طراحی باید فراتر از ظاهر در الگو و شکل و برش کار نشان داده شود صد البته تنوع پارچه نیز در آن مهم است.

این طراح لباس اظهار کرد: آنچه یک طراح را از خیاط متمایز می‌کند نوع دیدگاه و ایده پردازی او است بنابراین نباید یک طراح موفق صرفا به تکه دوزی‌های قدیمی و مربوط به دوران قاجار و صفویه قناعت کند و آن را طرحی نو بنامد.

برزگر تصریح کرد: هر لباس یا پارچه‌ای بر مبنای طرحی که در ذهن خالق اثر وجود دارد قشر و مخاطبان خاصی را جذب می‌کند اما نباید هر عملکردی را یک طراحی بنامیم زیرا اجرا و خلق یک ایده کاملا هوشمند و برنامه ریزی شده است و بر اساس تصادف شکل نمی‌گیرد.

او افزود: شروع به کار مراکز مشاوره تولید و آموزش به طراحان کمک می‌کند تا علاوه بر آموزش نیاز بازار را بهتر بشناسند ضمن اینکه شکل سنتی بازار نیز با این روش به سمت تغییر و تحول می‌رود و شاهد پیشرفت خواهیم بود.

انتهای پیام/61