هنرآنلاین //

اگر کسی را پیدا کردید که برج آزادی تداعی‌کننده خاطره یا یادبودی برای او نباشد حتما به ما معرفی‌اش کنید. اصلا برج آزادی که روزگاری بام تهران هم بوده در حقیقت حکم برج ایفل پاریسی‌ها و میدان سان مارکو ونیزی‌ها را برای ما دارد. سالمندان و میانسالان با تفریح و تفرج در اطراف و اکناف برج که آن زمان در نقاط انتهایی شهر واقع شده بود و جوان‌تر‌ها در گشت و گذارهای سواره و تهران گردی‌هایشان به خوبی با این برج 43 ساله آشنایی دارند. کودکان و نوجوانان هم مثل همیشه با نگاهی کنجکاو و جستجوگر گوشه چشمی به این بنای سربه فلک کشیده دارند و حتما مثل همه ما دوست داشته‌اند بدانند داخل این برج چه خبر است و اصلا به چه کار می‌آید. برای مسافران و مهمانان شهر تهران هم این مکان یکی از اولین نمادهای پایتخت بوده که با آن روبه رو می‌شده‌اند. اما گذشته از نمود بیرونی برج آزادی خیلی از ما جاذبه‌های درونی این برج را هم می‌شناسیم و تا حالا از چند و چون برنامه‌هایی که در آن انجام می‌شود خبردار شده‌ایم اما شاید هنوز ناگفته‌ها و ناشناخته‌هایی هم از امکاناتی که در این مکان برای بهره‌مندی پایتخت نشینان فراهم شده وجود داشته باشد.

چطور به بالا‌ترین نقطه برج برسیم؟

قبل از هرچیز باید خیال‌مان راحت باشد که وقتی پای این برج با ارتفاع ۴۵ متر ایستاده‌ایم و قصد داریم از امکانات داخل آن استفاده کنیم نگران رسیدن به طبقات بالایی نباشیم چرا که این برج مجهز به ۴ آسانسور مجزا برای بازدید از تمام طبقات و حتی بام برج آزادی است. مهم‌تر اینکه وقتی بالای برج رسیدید دوربین‌های ویژه در بام برج برای تماشای مناظر تهران و گرفتن عکس یادبود برایتان مهیا است.

سالن ایران‌شناسی

در این سالن نقشه و ماکتی از سرزمین پهناور ایران در معرض نمایش قرار دارد که ۱۱۲۲ متر مربع مساحت دارد و می‌توانید به آسانی توسط ریلی که در روی نقشه به حرکت در می‌آیند به تماشای این ماکت دیدنی و علاوه بر آن طرح‌های حجمی و تصاویر مختلف از مراکز تاریخی ایران بنشینید و با ویژگی‌های و تنوع جغرافیایی و فرهنگی ایران آشنا شوید. در قسمت شمالی ماکت، آبنمایی با کا شی کاری و سنگ کاری بسیار زیبا نمادی از دریای خزر و در قسمت جنوبی، حوضچه‌هایی زیبا نشانگر خلیج فارس و بخشی از دریای عمان می‌بینید. آکواریومی بزرگ و زیبا به ارتفاع ۲ متر در قسمت شمال نقشه و ۴ آکواریوم دیواری، انواع ماهی‌های تزئینی را به نمایش گذاشته‌اند. ۴ پرده پروژکتور بزرگ و ۲۸ صفحه نمایش مداربسته در طرفین و کف سالن به طور همزمان فیلم‌هایی از آثار فرهنگی هنری، صنایع دستی ایران را نمایش می‌دهند.

سالن سیمولیشن یا‌‌ همان سینمای سه بعدی

برج آزادی از سالن سینمای سیمولیشن مجهزی برخوردار است. این سالن با برخورداری از نرم‌افزار‌ها ، امکانات و تکنولوژی روز توانایی خلق فضای مجازی را هنگام دیدن فیلم برای تماشاگران دارد. سینمای سیمولیشن ۵۱ صندلی دارد که هر یک از صندلی‌ها بر روی جک‌هایی تعبیه شده و افکت‌های حرکتی فیلم‌های کدگذاری شده در هنگام پخش توسط حسگر‌ها به صندلی‌های مربوط هدایت می‌شود و تماشاگر در هنگام دیدن فیلم‌‌ها تمامی حس صحنه را درک می‌کند. سالن سینمای سه بعدی مجموعه آزادی دارای سه پرده نمایش است. سالن سیمولیشن در ضلع شرقی ورودی مجموعه آزادی و کنار سالن ایران‌شناسی قرار دارد.

گذرگاه پیشینیان

این قسمت که ۱۷۰ متر مربع مساحت دارد، به عنوان راهروی ورودی مجموعه با فرم ویژه معماری، درهای عظیم الجثه سنگی و فضایی سؤال برانگیز و رمزآمیز، حس کنجکاوی را در ابتدای بازدید بر می‌انگیزد و دارای ۴ ویترین بزرگ دیواری است که با فرم معماری خاص، شما را به عمق زمان و ژرفای تاریخ رهسپار می‌کند. در حال حاضر این ویترین‌ها مجموعه‌ای از گوهر‌ها و سنگ‌های قیمتی به نمایش در آمده و همچون مقدمه‌ای، بازدیدکنندگان را برای تماشای موزه سنگ در تالار کهن آماده می‌کند.

موزه اصلی( تالار کهن)

تالار کهن که در حال حاضر میزبان موزه سنگ و گوهر است، با ۳۴۶ متر مربع مساحت، نمایشگاه دائمی سنگ‌ها و گوهرهای قیمتی را در مقابل دیدگان شما قرار داده است. در این نمایشگاه بیش از ۳۷۱ سنگ به صورت نمونه در ویترین‌های خاص و ۱۴۰ نوع سنگ در بیش از ۹۰ ویترین به صورت رافهای طبیعی محصولات هنری و تزئینی و فرم ژئود و گوی و سنگ‌هایی همچون کهربا، زمرد، یاقوت، دمانتوئید، فیروزه، لاجورد در این موزه در معرض دید شما قرار دارد.

تالار آینه (دیوراما)

این تالار که ۲۹۶ متر مربع مساحت دارد، پس از تالار کهن قرار گرفته و در طرفین آن ۱۲ غرفه تعبیه شده که با طرح‌های حجمی و نمایش تصاویر رنگی به طور هماهنگ، موضوعات و فعالیت‌هایی را که در کشور در زمینه‌های صنعتی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی صورت پذیرفته را به نمایش در می‌آورد.

روبوت‌های سخن گوی برج آزادی هم در خدمت شما هستند

در مقابل سالن نمایش، دو سالن قرینه مدور قرار گرفته که سقف آن‌ها با تلفیقی از معماری سنتی و مدرن و طاق گنبدگونه با گوشه‌سازی‌های سنتی ایرانی-اسلامی طراحی و ساخته شده است که ۱۸۸ متر مربع مساحت دارد و شامل نگارخانه اقوام هم می‌شود. در مرکز هر یک از این سالن‌ها، فضایی مدور با ۲۸ صفحه نمایش رایانه‌ای تعبیه شده و بازدید کننده با قرار گرفتن روی صندلی مقابل صفحه، به بانکی اطلاعاتی در خصوص معماری برج آزادی، ایران‌شناسی و... دسترسی پیدا می‌کند. در انتهای این سالن، بازدیدکنندگان ضمن هدایت به سمت نگارخانه اقوام، با جاذبه‌هایی همچون ربات پیانیست، ربات پاسخگو و پانل بخار لیزر آشنا می‌شوند.

نگارخانه اقوام

این قسمت به شکل راهرویی نیم دایره مشتمل بر ۸ ویترین بزرگ است که صنایع دستی ایران و اشیای مردم‌شناسی درآن‌ها به نمایش گذاشته شده است. این ویترین‌ها هرکدام نشانگر موقعیت و فعالیت در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، هنری و... است. موقعیت این سالن به نحوی است که بازدید کنندگان ضمن دیدار از غرفه‌ها به سمت پایگاه دانستنی‌ها و سالن نمایش هدایت می‌شوند.

نگارخانه اصلی

این نگارخانه با ۲۱۰ متر مربع مساحت، مجاور کتابخانه، سالنی وسیع با پاسیویی بسیار زیبا و چشم نواز قرار دارد که با وجود آبنمایی همراه با تلألؤ و انعکاس نور طبیعی، درخشندگی و جلوه‌ای خاص یافته و منظره دل انگیزی به وجود آورده است. معماری ویژه و نور‌پردازی این سالن موجب شده که از آن به عنوان فضایی بسیار مناسب جهت برگزاری نمایشگاه‌ها و ارائه آثار هنرمندان استفاده شود.

سالن اصلی (آمفی تئا‌تر)

این سالن به طول ۵۰ و عرض ۲۴ متر در عمق ۱۵ متری از سطح زمین قرار گرفته و به پیشرفته‌ترین تکنولوژی لیزر و پرده آب مجهز است. طراحی و دکوراسیون سالن شامل "ترانسپارنت" تعبیه شده در قسمت تحتانی سکوهای نشستن است که در مجموع نمایانگر آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام است. نقاشی پشت شیشه به سبک مدرن از مرداب انزلی در سقف سالن تعبیه شده هم چشم انداز بدیعی به سالن بخشیده است. این سالن به صورت چند منظوره مورد بهره برداری قرار می‌گیرد به نحوی که قادر به اکران فیلم‌های سینمایی، اجرای نمایش، کنسرت موسیقی، برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی، همایش‌ها، نمایش لیزر و نمایش مولتی ویژن است. برنامه مولتی ویژن شامل نمایش صحنه‌ای، نمایش ویدئو، اسلاید، نور، صدا و نمایش لیزر است. پخش فیلم با توجه به نوع برنامه می‌تواند بر روی سه پرده نمایش و یک پرده آب به طور ه مزمان انجام شود. همچنین ۴۶ تصویر اسلاید منعکس بر پرده‌های ۱۲ ستون به ارتفاع ۳ تا ۷ متر که به طور معلق و متحرک در اطراف سالن قرار گرفته‌اند، همگی یک سوژه واحد را به نمایش می‌گذارند. طریقه نور‌پردازی، صدای دالبی سوراند و نمایش لیزر نیز تنوع و جذابیت نمایش را افزو ن‌تر می‌کند. تمامی این امکانات، سالن نمایش آزادی را به یک سالن کم نظیر و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

کتابخانه

هم اینک تعداد ۱۱۶۶۲ جلد کتابهای نفیس و مرجع در این کتابخانه وجود دارد که از ذخایر فرهنگی ارزشمند محسوب می‌شود. کتاب‌های موجود در موضوعات و زمینه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی، اجتماعی و معماری اسلامی و به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه است. بخش نشریات ادواری در گردآوری و آرشیو مطبوعات فعال بوده و امکان مطالعه را برای اعضاء فراهم آورده است.

آرشیو

آثار هنری فاخر در زمینه‌های تجسمی، صنایع دستی وهمچنین فیلم، عکس و اسلاید، پلان‌های معماری و... در این واحد حفظ و نگهداری می‌شود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/