ژرژ دارش معمار و عضو انجمن مفاخر معماری ایران، درباره معماری بناهای مسکونی ایرانی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متاسفانه مردم به جای اینکه در ساخت خانه‌هایشان به راحتی و آسایش فکر کنند به دنبال تجملات و مدگرایی هستند.

او در ادامه افزود: گاهی خانه‌هایی را می‌بینیم که در معماری داخل آن‌ها از ستون‌هایی استفاده شده که به تقلید از ستون‌های عناصر معماری یونانی است. البته این تقلید تنها به یک فرم خام و ناپخته تقلیل یافته است. در واقع این ستون‌ها کاربری چندانی ندارند و تنها برای زیبایی در بناها استفاده می‌شوند اما وقتی در یک ترکیب ناموزون و به دور از اصول کارشناسی معماری در بنا قرار می‌گیرند جلوه خوبی ندارند.

دارش در ادامه ضمن اشاره به کاربردهای این شیوه از معماری گفت: این نوع معماری برای زندگی‌های امروزی آن هم در ایران نمی‌توان استفاده کرد. ما در این زمینه همچون دیگر شئون زندگی دچار مدگرایی شده‌ایم. گاهی در مقطعی خاص استفاده از یک نوع عنصر یا تزئینات در بنا مد می‌شود که ممکن است با اصول علمی معماری سازگار نباشد. خانه‌های مسکونی امروزی دارای سالن‌های بزرگ و اتاق‌های بسیار کوچک هستند. این نوع معماری مخصوص هتل‌ها و تالارها است. این به این معنی است که تمایل ایرانی‌ها به برگزاری جشن ها و مراسم نسبت به گذشته افزایش داشته است. در خانه‌های قدیمی ایرانی نوع معماری به گونه‌ای بود که فضای داخل و خارج از هم تفکیک شده هستند. به نظرم روح ایرانی تقیداتی دارد که نمی‌توان آن‌ها را یک شبه بر باد داد.

دارش در پایان با تاکید بر روحیات سنتی ایرانیان گفت: شاید بتوانیم به گونه‌ای رفتارمان را شبیه غربی‌ها تغییر دهیم اما ذات ایرانی را نمی‌توان تغییر داد. او نمی‌تواند راحتی و آسایش خود را در خانه‌های غربی پیدا کند، بر همین اساس فضا خواب و استراحت باید از فضاهای دیگر ساختمان جدا شود.

انتهای پیام/