به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ،همچنین لخ والسا رئیس جمهور سابق لهستان و برنده جایزه نوبل هم مهمان رسمی جشنواره خواهد بود.او در مراسم نمایش فیلم "والسا ، مرد امید" جدید ترین ساخته آندری وایدا حضور می یابد.

امسال ویلیام فریدکین کارگردان فیلم هایی چون " جن گیر" ، " ارتباط فرانسوی" و " جوی قاتل" جایزه گوی بلورین دستاورد یک عمر فعالیت هنری جشنواره کارلووی واری را دریافت می کند.

از جمله مهمانان ویژه این دوره از جشنواره مهم کارلووی واری که در کشور جمهوری چک برگزار می شود می توان به ریچارد لینک لیتر ، استیون سودربرگ ، نیکولاس ویندینگ رفن و بازیگرانی چون ادریس البا ،اما استون و رایان گاسلینگ اشاره کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری هرساله در ماه ژوئیه در شهر کارلووی واری در شمال غربی جمهوری چک برگزار می‌شود. جشنواره کارلووی واری که از سال ۱۹۴۶ آغاز به‌کار کرده مهم ترین جشنواره اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود. این جشنواره دارای دو بخش رقابتی و غیررقابتی است و جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد.

نخستین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری در اوت ۱۹۴۶ به شکل غیر مسابقه‌ای برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۴۸ به جشنواره‌ای رقابتی تبدیل شد و جایزه گوی بلورین نیز در همان سال به وجود آمد. این جشنواره از سال ۱۹۵۹ به بعد، هر دو سال یکبار (با جشنواره فیلم مسکو به صورت یک سال در میان) برگزار می‌شد. این جشنواره از سال ۱۹۹۴ تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

جشنواره کارلووی واری به‌عنوان بزرگترین رویداد سینمایی اروپای شرقی، بیش از ۴۰ سال در فضای بسته سیاسی چک و اسلواکی سوسیالیست برگزار می‌شد. پس از تغییرات سیاسی اجتماعی این کشور در پی انقلاب مخملی کشورهای بلوک شرق در سال ۱۹۸۹، مدیریت جشنواره به گروهی تازه از هنرمندان سپرده شد و در طی چند سال به جشنواره‌ای سازمان یافته تبدیل شد.

چهل و نهمین دوره جشنواره کارلووی واری از 4 تا 12 ژوئیه (13 تا 21 تیر) در جمهوری چک برگزار می شود.سینمای ایران تا کنون از این جشنواره جوایز متعددی کسب کرده که به این شرح است:

جایزه ویژه هیئت داوران چهل و چهارمین دوره به عبدالرضا کاهانی برای فیلم بیست (۲۰۰۹)

جایزه «کلیسای جهانی» جشنواره به فیلم بیست (۲۰۰۹)

جایزه بهترین بازیگر مرد به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم عروس آتش (۲۰۰۰)

جایزه ویژه هیئت داوران بیست و هشتمین دوره جشنواره به محسن مخملباف برای فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما (۱۹۹۲)

جایزه گوی بلورین بهترین بازیگر زن از چهل و هفتمین دوره جشنواره به لیلا حاتمی برای فیلم پله آخر (۲۰۱۲)