به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، در این دیدار، مهدى افضلى با تقدیر از خلق جشنواره هنرى متبرک به نام معلاى پیامبر اعظم در خصوص همکارى هاى مشترک با این اتفاق بزرگ فرهنگى اعلام آمادگى نمود و مقرر شد در زمینه هاى سخت افزارى نظیر فراهم آوردن فضاى شایسته مراسم اختتامیه و نرم افزارى مانند ساخت کلیپ، اجراى آئین هاى نمایشى... با این جشنواره تعامل هاى در خور توجهى صورت پذیرد.

وقتى مهرجویى، حاتمى کیا و داوودنژاد پیش قدم شدند

حجت الاسلام حسینى در ادامه این دیدار، دقایقى مه‌مان خبرگزارى هنرآنلاین بود و در خصوص این جشنواره و اهداف آن توضیحاتى ارائه داد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا حسینی عارف در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی هنرآنلاین در خصوص ایده شکل گیری این جشنواره گفت: طی سالیان گذشته، پیامبر اکرم (ص) مورد هجمه و اهانت‌های ناجوانمردانه قرار گرفت؛ اما ما مسلمانان در مقابل این هجمه‌ها کار چندانی انجام ندادیم بلکه تنها به محکوم کردن و بیانیه دادن بسنده کردیم.

او با اشاره به اینکه محکومیت و تظاهرات در جای خود خوب است اما کافی نیست افزود: دشمنان فیلم موهن می‌سازند و رکیک‌ترین توهین‌ها را به پیامبر اکرم (ص) روا می‌دارند، اما برخی مسلمانان در مقابل این کار‌ها، حمله می‌کنند و سفیر آمریکا در لیبی را می‌کشند و در واقع مستمسکی در اختیار دشمن قرار می‌دند تا ادعاهای نادرست خود را اثبات کند و تصویر نادرستی از اسلام، پیامبر (ص) و مسلمانان ارائه دهد.

حسینی عارف ادامه داد: در طول سه دهه گذشته این کار انجام نشد؛ لذا ما وقتی دیدیم که کسی وارد عمل نمی‌شود، آستین‌ها را بالا زدیم و وارد میدان شدیم. ما تصمیم گرفتیم به شکل ایجابی وارد کار شویم و در مقابل این هجمه‌ها، از طریق فرهنگ و هنر اقدام کنیم.

او هدف از برگزاری جشنواره‌ای با موضوع پیامبر اکرم (ص) را چنین تشریح کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره کاملا واضح و مشخص است. هدف ما شناساندن چهره واقعی پیامبر (ص) به جهانیان است. تا امروز غرب چهره نادرستی از پیامبر را به مردم نشان داده‌اند. شما خودتان را بگذارید به جای فردی که در غرب به دنیان آمده و زندگی می‌کند. از ابتدای تولدتان مدام تبلیغ می‌کنند و ـ نعوذ بالله ـ چهره خشنی از پیامبر اکرم (ص) به شما نشان می‌دهند؛ و سپس برای اثبات مدعای خود، تصاویر جنایات سلفی‌ها را پخش می‌کنند که سر گروگان‌های خود را می‌برند! طبیعتاً شما این تبلیغات را باور می‌‏کنید.

عارف ادامه داد: در برابر این تبلیغات سوء، من و شما نیامدیم فیلمی بسازیم که نشان دهد پیامبر ما، اسطوره مهربانی بوده است؛ نشان ندادیم که پیامبر ما فرموده است اگر کسی شاخه درختی را بشکند، همانند این است که بال فرشته‌ای را شکسته باشد؛ نگفتیم که پیامبر ما فرموده است هرکس به سالمندی احترام بگذارد، به من احترام گذاشته است؛ نگفتیم که پیامبر ما به مردان هشدار داده است که همسرانتان امانت خداوند در دست شما هستند؛ و بسیاری از واقعیاتی که وجود دارد اما ما آن‌ها را نگفتیم و اثری هنری از آن‌ها نساختیم.

او با ذکر اینکه هنرمندان مسلمان کشور، استقبال زیادی از این جشنواره کردند گفت: زمانی که تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای با موضوع پیامبر را برگزار کنیم هنرمندان زیادی ما را تشویق کردند؛ چهره‌هایی مانند عزت الله انتظامی، علی نصیریان، علیرضا داوودنژاد، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی کیا و خیلی‏های دیگر از بزرگان سینمای ایران. ما همچنین با آقای «طباطبایی‌نژاد» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم صحبت کردیم و ایشان نیز از این طرح استقبال و اشاره کرد که در سال پیامبر اعظم (ص) تعدادی فیلم با موضوع پیامبر در این مرکز ساخته شده است. بنابراین ما دیدیم چنین ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد؛ و چرا از آن‌ها استفاده نکنیم؟

سید علیرضا حسینی عارف عنوان کرد: پس از اینکه فراخوان جشنواره پیامبر اعظم (ص) منتشر شد با استقبال گسترده و غیر منتظره‌ای مواجه شدیم. در واقع فکرش را هم نمی‌کردیم که این همه استقبال از این جشنواره صورت بگیرد و با پایان فراخوان در ۳۱ فروردین ۹۳ بیش از ۸۸۰ اثر به دبیرخانه ارسال شود.

دبیر اولین جشنواره فرهنگی هنری اهل بیت (ع) درباره رشته‌های جشنواره هم گفت: در این دوره از جشنواره، سه بخش و شش شاخه داریم؛ بخش فیلم کوتاه در سه شاخه «مستند»، «داستانی» و «پویانمایی»، بخش فیلمنامه در یک شاخه «داستانی» و بخش تألیف و ترجمه کتاب به زبان انگلیسی در دوشاخه «سیره پیامبر اعظم (ص)» و «پاسخ به شبهات موجود در جوامع غربی».

عارف در خصوص جایزه‌های این دوره از جشنواره هم گفت: ما در نظر داریم که در هر شش شاخه، پانزده برنده داشته باشیم. به تشخیص هیئت داوران، به نفرات اول تا سوم هرشاخه، به ترتیب ۱۴ و ۱۲ و ۱۰ سکه بهار آزادی تقدیم خواهد شد. به سیزده نفر بعدی هم هر کدام ۲ سکه داده می‌شود.

او با ذکر اینکه با توجه به محدودیت زبانی بخش کتاب، تعدد آثار در این بخش هم باعث شگفتی ما شد افزود: علاوه بر بیش از ۸۵۰ فیلم و فیلمنامه، هم اکنون ۲۷ عنوان کتاب نیز به ما رسیده است که با نظر به علمی بودن این بخش و خاص بودن موضوع، رقم بسیار خوبی است.

حسینی عارف به آثار خارجی رسیده به جشنواره هم اشاره کرد و گفت: ۵۴ اثر از هنرمندان و نویسندگان کشورهای دیگر ـ مانند تونس، مصر، کویت، عربستان سعودی، عمان، الجزایر، فلسطین، هندوستان، انگلستان و آمریکا ـ هم به دست ما رسید که این اتفاق برای من جالب بود.

حسینی عارف در خصوص حامیان این دوره از جشنواره گفت: برگزار کننده اصلی این جشنواره مجمع جهانی اهل بیت (ع) است که مأموریت آن معرفی اسلام، قرآن و تشییع در جهان است و بیشتر فعالیت‌های آن در حوزه بین الملل جریان دارد. پس از اعلام فراخوان تا امروز، به مرور برخی نهادهای فرهنگی برای همراهی ما اعلام آمادگی کردند؛ مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، حوزه هنری، مرکز توسعه هنرهای معاصر و شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما. همچنین در بخش تألیف و ترجمه کتاب به زبان انگلیسی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قول حمایت داده است.

دبیر نخستین جشنواره پیامبر اکرم در خصوص آینده این جشنواره گفت: من چشم انداز مثبتی برای آینده این جشنواره می‌بینیم. در دوره‌های بعدی جشنواره می‌خواهیم رشته‌های دیگری را به آن اضافه کنیم و علاوه بر بخش فیلم و کتاب، بخش‌های دیگری هم در آن داشته باشیم؛ بخش‏هایی مانند نمایشنامه نویسی، تئا‌تر، مینیاتور، بازی نامه نویسی و طراحی کاراک‌تر بازی‏های رایانه‌ای.

حجت الاسلام حسینی عارف در پایان به هنرآنلاین گفت: امیدوارم که با کمک هنرمندان و شما اهالی رسانه بتوانیم به پویایی هرچه بیشتر این جشنواره کمک کنیم. به هرحال در دوره اول هر جشنواره‌ای کمی و کاستی‌هایی وجود دارد؛ اما ما امیدواریم با یاری پیامبر (ص) و استعانت از اهل بیت ایشان (ع) جشنواره‌ای را در شأن آن حضرت برگزار کنیم.

انتهای پیام/