سرویس تجسمی هنرآنلاین:فروش ٧٠٠ هزار پوندى ٢٨ نقاشى، نقاشى خط و مجسمه هنرمندانمان در حراج خانه بونامز لندن، بار دیگر اقبال فرامنطقه اى به هنر ایرانى را یادآورى کرد؛ اتفاقى که دستکم براى هنر معاصر هیچ یک از کشورهاى منطقه در قلب اروپا رخ نمى دهد؛ موفقیت در لندن در حالى به دست آمد که علاوه بر هنرمندان ١٢ کشور عربى، هندى‌ها هم در این مارکت که به فروش ۵٠٠ قطعه هنرى و صنایع دستى اختصاص داشت رقابتى تنگاتنگ داشتند؛ وقتى این موضوع جالب‌تر مى شود که بدانیم در لندن پیشرو که انواع هنر‌ها به وفور در دسترس است، نقاشى خط ایرانى که زاویه نگاه هاى اسلامى در آن رجحان ویژه دارد، با استقبالى چشمگیر روبرو شده است؛ گذشته از سید محمد احصایى که نامى پرآوازه براى این مدیوم هنرى ست درخشش سه چهره از نسل هاى بعد این هنر نگاه‌ها را به خود جلب کرد؛ على شیرازى، عین الدین صادق‌زاده و بابک رشوند که دو نفر اخیر نخستین حضورشان در بازار اروپایى را تجربه مى کردند؛ نقاشى خط هاى هر سه این هنرمندان توسط گالرى مژده به حراج خانه بونامز معرفى شده بود که به همین مناسبت گفت و گوهایى با این جمع چهار نفره انجام داده‌ایم که در پى تقدیم مى شود.

شیرازى: تمرکز هنر ایران باید بر بازار اروپا و آمریکا باشد

على شیرازى که رکورد ۶٠ هزار دلاریش در کریستیز دو سال پیش او را به عنوان پدیده آن دوره حراج در ایران، بر سر زبان‌ها انداخت آن سان که مدیرکل وقت هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى براى نخستین بار در تمام ده سال حضور ایران در حراجى هاى بین المللى پیام تبریک فرستاد؛ در بونامز لندن با نستعلیق سرخ رنگ و درخشان دوارش فروش قابل ملاحظه ٢٢ هزار پوندى به جاى گذاشت؛ شیرازى به شهروند گفت: "پیداست که فروش در قلب اروپا، لندن که یکى از مهم‌ترین مارکت هاى هنرى دنیا به شمار مى آید از اهمیت والایى برخوردار است؛ موقعیت فروش آثار هنرمندانمان در منطقه خاورمیانه تثبیت شده است و فاصله کیفیت هنر ایران با همسایگانشان عیان‌تر از آن است که نیازى به توضیح داشته باشد اما درست به جهت همین مهم بسیار ضرورى ست ما به توسعه امکان فروشمان در اروپا و آمریکا بیندیشیم."

 

او افزود: "حراجى‌ها سکوى مطمئنى براى بهتر دیده شدن هستند، به واسطه همین حراج مجموعه داران چند ملیتى با گونه هایى متعدد از هنر ایران آشنا شدند و به لطف حضور چهره هاى تازه اى از هنرمان در این مارکت، روح متکثر و زاینده هنر کشورمان هم به دنیا معرفى شد."

شیرازى تاکید کرد: "در صورت تکرار حضورهاى مستمر ایران در این حراجى هاى معتبر و نیز بازتاب هاى رسانه اى وسیع مى توان امیدوار بود که در آینده خرید و فروش هنر ایران روزمره و دائمى در گالرى هاى معتبر پاریس و لندن و نیویورک انجام پذیرد که البته چنین اتفاق مهمى به یک برنامه ریزى مدون و حساب شده از جمله بازاریابى بین المللى و تبلیغات هدفمند نیاز دارد."

این استاد نستعلیق جلى که سالیان درازى است آثارش در منطقه خاورمیانه خواهان بسیار دارد، شرط ادامه رشد در زمینه هنرهاى تجسمى را تقویت جدى بخش خصوصى خواند و گفت: "همین حضور پرقدرت ایران در حراج بونامز، با تلاش چند گالرى خصوصى محقق شد از جمله اینکه اثر بنده را مدیر محترم گالرى مژده به بونامز معرفى کرد؛ انتظار درست جامعه هنرى از دولت تدبیر و امید اینست که به رشد و قدرت یافتن روزافزون گالرى هاى خصوصى کمک کند و تلاش نماید با فراهم آوردن زیرساخت هاى سخت افزارى و نرم افزارى زمینه بالندگى هنر ایران در آوردگاه هاى بین المللى را تسهیل کند."

 

شیرازى درباره علت استقبال از نقاشى خط در لندن گفت: "اثر هنرى خوب همه جا خریدار دارد، به خصوص اگر آن اثر از ریشه هاى هویتى و پشتوانه فرهنگى ریشه دارى برآمده باشد؛ نقاشى خط ایرانى همه خصوصیات یک برند جهانى شدن را داراست و در صورت توجه شایسته و بهرمندى از دیلرهاى مجرب بین المللى مى توان این گونه هنرى را در دنیا بازتعریف کرد."

طباطبایى: همه آثار ایرانى‌ها را خارجى‌ها خریدند مژده طباطبایی مدیر گالری مژده که با معرفی چندین هنرمند به حراج بونامز حضور قدرتمندی در این حراج داشت گفت: اهمیت حراج بونامز لندن در این است که شاخه‌های متعدد و متنوعی را تحت پوشش قرار می‌دهد و یکی از شاخه‌های این حراج هنرمدرن اسلامی و خاورمیانه است که امسال پس از وقفه سه ساله دوباره این بخش برگزار شد.

او افزود: دلیل عدم برگزاری شاخه هنرمعاصر اسلامی و خاورمیانه را در سه سال گذشته نمی‌دانم و باید درباره این موضوع برگزار کنندگان این رویداد را مورد پرسش قرار داد اما با وجود این وقفه نمایشگاه گردان‌های این حراج توانستند آثار قابل تاملی از هنرمندان ایران را در این حراج معرفی و به فروش برسانند و جالب اینجاست که هنرمندان ایران نیمی از کل فروش حراج را از آن خود کردند.

طباطبایی با بیان این مطلب که لندن جایگاه و اهمیت واقعی هنر ایران را می‌شناسد گفت: هنر معاصر ایران در جهان شناخته شده است و مخاطب خاص خودش را دارد و هیچ عاملی موجب نمی‌شود که خللی به جایگاه هنر ایران در منطقه و جهان وارد شود.

مدیر گالرى مژده افزود: بنا بر اعلام دبیرخانه بونامز لندن، عمده مشتری‌های این حراج با سیستم خرید تلفنی در این حراج حضور داشتند اما به خوبی از هنر ایران شناخت داشتند و نمی‌خواستند به هر دلیلی آن‌ها بازنده حراج باشند و دوست داشتند که آثار هنرمندان ایران را به مجموعه خود اضافه کنند.

 

به گفته طباطبایی؛ مخاطبان حراج بونامز لندن در جای جای جهان پراکنده‌اند وتمام آثاری که از هنرمندان ایران در این حراج به فروش رفت توسط مجموعه داران غیر ایرانی خریداری شد و این نشان می‌دهد که هنر ایران در عرصه بین المللی جایگاه خوبی دارد و مجموعه داران برای اعتبار بخشیدن به مجموعه خود می‌خواهند سهم‌ای از هنر ایران داشته باشند.

مدیر گالری مژده ادامه داد: نقاشی خط در این دوره از حراج با اقبال خوبی روبرو شد و با اینکه برخی از هنرمندان برای نخستین بار در این رویداد شرکت کرده‌اند؛ اما مجموعه داران به آثار آن‌ها اقبال نشان دادند و این نشان می‌دهد که مجموعه داران همواره در حال رصد هنر ایران هستند و اینجای تبریک دارد که هنرمندان ایرانی توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای برای خود داشته باشند.

او درباره فروش نرفتن شمارى از آثار عکاسى هنرمندانمان در این حراجى خاطر نشان کرد: اتفاقی که در این دوره حراج بونامز افتاد این بود که مجموعه داران شرکت کننده در این حراج سلیقه خرید عکس نداشتند و عکس‌های بهمن جلالی، آرمان استپانیان و سیامک زمردى مطلق که در سایر حراج‌ها با رقم خوبی فروش می‌رفت در این حراج به فروش نرفت.

طباطبایی در پایان سخنانش گفت: با توجه به اقبال هنر ایران در این دوره از حراج بونامز لندن انتظار می‌رود که در دوره‌های آتی توجه ویژه تری به هنر ایران شود.

صادق‌زاده: هنر ایران در جهان شناخته شده است

عین الدین صادق‌زاده که نقاشى خطى از او در بونامز لندن به قیمت شش هزار پوند به فروش رسید گفت: حراج بونامز لندن یک مزیت به حراج کریستیز دوبى دارد: در حراج کریستیز بیشتر آثار هنرمندان که چکش می‌خورد از سوی مجموعه داران عرب خریداری می‌شود و نمایندگانی از ایران نیز در این حراج تاثیر می‌گذارند تا خللی به جایگاه هنر ایران وارد نشود. اما در بونامز لندن چنین اتفاقی نمی‌افتاد و هنر ایران از سوی مجموعه داران اروپایی و آمریکایی ارائه می‌شود و اتفاقا خریدران این آثار هم در منطقه حضور ندارند.

او افزود: به نظر من حراج بونامز لندن در مقایسه با سایرحراج‌ها از اهمیت ویژه تری برخوردار است و کسانی در این حراج حضور پیدا می‌کنند که نگاه دقیق و جدی تری نسبت به هنر دارند و وجهه بین المللی خریدران این حراج به هنرمندان اعتبار بیشتری می‌دهد.

 

صادق‌زاده که به صورت آنلاین روند برگزاری این حراج را دنبال می‌کرد، درباره حضور ایران در این دوره از حراج گفت: به نظر من ایران در حراج بونامز حضور جدی و قدرتمندی داشت واین نشان می‌دهد که هنرمندان ایرانی در عرصه بین المللی شناخته شده هستند.

او درباره توجه این حراج به نقاشی خط گفت: در این حراج توجه ویژه‌ای به نقاشی خط شد و بیشتر نقاشی خط‌هایی که از ایران در این حراج ارائه شد به قیمت بالای به فروش رفت. نکته قابل توجه‌ای که می‌توان درباره نقاشی خط می‌توان عنوان کرد این است که هر یک از هنرمندان ایرانی که در این رشته فعالیت می‌کنند راه خودشان را می‌روند و آثارشان رنگ و حس و حال خودشان را دارد، این تنوع در حراج بونامز لندن هم به خوبی مشهود بود.

 

صادق‌زاده با اشاره به اهمیت نقاشی خط ایران در منطقه گفت: در ۵ سال گذشته توجه ویژه‌ای به نقاشی خط ایران نه تنها در منطقه بلکه در جهان شده است و نقاشی خط ایران از کیفیت بصری خوبی برخوردار است و جالب اینجاست که مخاطب و مشتری این آثار تنها مجموعه داران عرب نیستند بلکه در کل جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

این هنرمند ادامه داد: بخشی از آثاری که از ایران در این حراج به فروش رفت توسط دو مجموعه دار هندی و تونسی خریداری شد و وقتی یک مجموعه دار اثر یک هنرمند را خریداری می‌کند برای اینکه به مجموعه خود اعتبار ببخشد، همواره آثار آن هنرمند را دنبال می‌کند و در پی این خواهد بود که در فرصت‌های دیگر؛ اثر دیگری از او خریداری کند تا بتواند بر روی قیمت آثار این هنرمند تاثیر بگذارد. وقتی چنین اتفاقی برای یک هنرمند می‌افتد؛ اتفاق‌های خوب بیشتری در انتظار آثار او است.

او درباره حضورش در حراج بونامز لندن گفت: حضورم در این حراج به واسطه گالری مژده رقم خورد. من در نمایشگاهی در مالزی با مدیر گالری مژده آشنا شدم و آنجا از من دعوت شد که به همراه مهدی فلاح و حسین غلامی نمایشگاهی درگالری مژده برپا کنیم و این نمایشگاه هم با استقبال خوبی روبرو شد، پس از آن از سوی گالری از من دعوت شد که برای شرکت در حراج بونامز لندن اثری را ارائه کنم و اتفاقا این گالری در این حراج حضور قدرتمندی داشت.

رشوند: حضور ایران در حراج بونامز قدرتمند بود

بابک رشوند هنرمند جوانی که اثرش برای نخستین بار در یک حراج بین المللی شرکت یافت و با فروش سه هزار پوندى هم روبرو شد، به شهروند گفت حضور ایران در حراج بونامز لندن بسیار قدرتمند بود.

بابک رشوند درباره اهمیت این حراج گفت: تفاوت اصلى حراج بونامز با کریستیز در این است که در منطقه برگزار نمی‌شود و تنها مختص به هنر خاورمیانه نیست ودر این حراج هنرمندان متعددی از سراسر جهان آثارشان در معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

 

رشوند افزود: اتفاق خوبی که در حراج بونامز افتاد؛ این بود که در کنار پیشکسوتان هنر ایران، هنرمندان جوان هم معرفی شدند، این را یکی از ویژگی‌های خوب حراج بونامز مى دانم که تنها به اسم‌های شناخته شده اکتفا نکرد و هنرمندان جوان نیز سهمی خوبی از این حراج را از آن خود کردندو آثارشان هم اتفاقا به فروش رفت، خود من از جمله هنرمندانی بودم که برای نخستین بار در یک حراج اثرم چکش می‌خورد.

او با بیان این مطلب که حضور ایران در حراج بونامز لندن بسیار موفقیت آمیز بود؛ گفت: هنر ایران در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و در بونامز هم با این هنرمند سایر کشورهای منطقه نیز حضور داشتند اما قریب به نیمی از فروش کل این حراج را هنرمندان ایران به خود اختصاص دادند.

به گفته رشوند؛ حضور قدرتمند ایران در حراج بونامز لندن موجب شد که در دوره‌های آتی سهم و توجه بیشتری به هنر ایران شود.

 

رشوند با اشاره به این مطلب که اثرش به همراه آثاری از علی شیرازی، فرهاد مشیری و عین الله صادق‌زاده از سوی گالری مژده در حراج بونامز لندن شرکت داده شده بود گفت: به نظر من حضور این گالری در این حراج بسیار موفقیت آمیز بود و در این حراج نقاشی خط با اقبال خوبی روبرو شد. البته برای من جای تعجب دارد که چرا در این حراج، عکس نتوانست حضور موفقی داشته باشد و با اینکه صادق تیرافکن و استپانیان آثارشان در عرصه بین المللی شناخته شده است، اما در این حراج آثارشان به فروش نرفت.

به گفته رشوند؛ لندن به نوعی یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های هنر خاورمیانه به ویژه ایران است و تاکنون هر باری که هنرمندی از ایران در لندن معرفی شده، حضورش قدرتمند بوده است، به نظرم افشین پیرهاشمی آخرین هنرمندی بود که در سال میلادی جاری نمایشگاه آثارش را در گالری ایام لندن برگزار کرد و آثارش با اقبال ویژه‌ای هم روبرو شد.

انتهای پیام/

مریم آموسا

لازم به ذکر است؛ این گزارش همزمان در روزنامه شهروند سه شنبه 9 اردیبهشت به چاپ رسیده است.