حامد رشتیان در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: "رد_ خراش" عنوان چهارمین نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های من است که در این نمایشگاه من 6 مجسمه اخیرم را به نمایش می گذارم. مجسمه های اخیرم همه شیر هستند و هر یک از این مجسمه ها 3 نسخه دارند و این مجسمه ها از 20 تا 30 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند.

او افزود: این مجسمه ها همچون سایر مجسمه هایم با تکنیک فایبرگلاس ساخته شده اند و بر روی این مجسمه ها پس از آن با تکنیک برنز کار کرده ام. تمام این مجسمه ها شیر هستند و بر روی سر این شیرها اشیاء دیگری ساخته و نصب کرده ام.

شیرهای این مجموعه عصبانی هستند و حمله می کنند و به نوعی نماینده ای از خشم های روزمره؛ مانده از گذشته. خشم های تلنبار کودکی، خشم های برآمده از ترس. خشمی که بر همه چیز نشسته از جمله خودم هستند.

او درباره چرایی پرداختن به شیرهای خشمگین گفت: چندی قبل، روانکاوم از نشانه هایی در من حرف زد که به ارتباط من با "شیر" مربوط می شد. شیر حیوان، شیر مادر، شیر خوردن و خلاصه شیر در هر گونه اش که ظاهراً در موارد مختلفی در زندگی و کارم به سراغشان رفته ام .

او افزود: این موضوع جدا از وجه روانشناسانه اش از جنبه هنری نیز برایم جالب شد و تصمیم گرفتم کار کردن با سوژه ی شیر را ادامه بدهم - پیش تر به واسطه مجموعه و کتاب استادم پرویز تناولی " سنگ قبر " با سوژه شیر سنگی کارهایی کرده بودم. از این جهت شخصیت پردازی در کارهای این نمایشگاه را در محتوای شیر انجام داده و از زیبایی شناسی همان شیرهای سنگی با دستکاری های خودم استفاده کردم.

به گفته رشتیان؛ اشیا اضافه شده به کارها در برخی موارد معانی شخصی برای مجسمه ساز دارند و در مواردی دیگر، چه با طراحی قبلی و چه به صورت فی البداهه، هذیان هایی تصویری هستند و به نوعی نمایانگر وضعیت ذهنی مجسمه ساز در این دوره خاص هستند. ذهنی پر از تصاویر و افکار مبهم که ربط آنها به یکدیگر را نمی توانم پیدا کنیم!

او که به تازگی به جمع هنرمندان گالری خاک پیوسته است درباره این همکاری گفت: گالری خاک از جمله گالری های موفق است و تعداد هنرمندان ثابت این گالری محدود است برای همین زمان بهتر و بیشتری به هنرمندانش اختصاص می دهد.

رشتیان در سال های گذشته بیشتر دغدغه اش در مجسمه سازی پرداختن به اختلاط فرهنگی در زندگی معاصر بود. خصوصأ در اطراف خودش یعنی تهران و به طور دقیق تر در طبقه متوسطه تحصیل کرده مقیم تهران.

او می گوید: در دو مجموعه قدیمی ترم؛ موضوع کار نوشتن جملات با حروف انگلیسی اما معنی فارسی در اس ام اس ها یا ایمیل های محاوره ای توسط مردم و همه گیر بودن آن در جامعه بود،اما در مجموعه بعدی به جنبه دیگری از این اختلاط فرهنگی پرداخته ام.

او که در مجموعه پیشین اش به نوعی سلفی های فیس بوکی را به چالش کشیده بود گفت: موضوع، نمایشگاه پیشین ام عکس های شخصی مردم در facebook بود؛ عکس هایی غیر حرفه ای از زندگی روزمره. از روی عکس ها تقریبا غیر ممکن است که بتوان به ایرانی بودن افراد پی برد.من نیز به عنوان مجسمه ساز سعی کرده ام با انتخاب بعضی افراد و ساختن نیم تنه آنها بازتاب دهنده این پدیده از نگاه خودم باشم.مجسمه های پیشین رشتیان همه نیم تنه بودند.

حامد رشتیان متولد 1363 دانشجوی انصرافی ریاضی از دانشگاه شهید بهشتی است. او در طول سال‌های نوجوانی، وارد کلاس‌های طراحی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران شد. او بعدها در رشته ریاضیات محض در دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد.

در طول تحصیلات خود در این دانشگاه، حامد به مجسمه‌سازی روی آورد و در کارگاه هنر تحت نظارت شجاع‌الدین شهابی برای 1 سال و نیم مشغول مجسمه‌سازی شد.

حامد در دوره‌های متعددی، توسط مجتبی رمزی، رامین سعادت و کارشناسان دیگر آموزش دید. در این زمان، او پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته معاصر ایران را ملاقات کرد و تحت نظر اوبه آموختن ادامه داد. حامد رشتیان با حضور در کلاس‌های تناولی تکنیک‌های مجسمه‌‌سازی برنز را یاد گرفت.

او در پنجمین بینال مجسمه سازی تهران موفق به گرفتن لوح تقدیر هیات داوران شد. رشتیان تاکنون در گالری های اعتماد، آران، برلین، دبی، انگلیس،آمریکا و حراج کریستیز و حراج تهران آثارش را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه مجسمه های حامد رشتیان از 12 تا 29 اردیبهشت ماه در گالری خاک برپاست.

گالری خاک در شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا پلاک 1 واقع شده است.

انتهای پیام/320