به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین ؛ مهندس بهروز مرباغی، معمار با اشاره به ارتباط میان تاریخ، شرایط اجتماعی و فرهنگ، درباره معماری بوشهر قدیم گفت: در بوشهر قدیم، امورات شهر در دست مردم بود به طوری که در دوره حاکمیت احمد دریابیگی، همه امورات شهر را تجار و بازاریان بر عهده داشتند.

مرباغی با اشاره به معماری "مدرسه سعادت" در این شهر یادآور شد: بوشهر از جمله شهرهایی است که خیلی زود در آن مدرسه ساخته شد و می‌توان گفت تاریخ ساخت اولین مدرسه در بوشهر به سه سال قبل از مشروطیت برمی‌گردد که همان مدرسه "سعادت" است.

به گفته این نویسنده، مدرسه "سعادت" بعد از چند سال قادر به ادامه فعالیتش نبوده و به این ترتیب، هیات امنا مدرسه که همگی از کارگزاران شهر بودند دست به کار می‌شوند و از هر عدل بار صادراتی از گمرک به اندازه یک ریال برای کمک به مدرسه اختصاص می‌دهند.

مرباغی معتقد است که تعیین عوارض برای ساخت و نگهداری مدرسه "سعادت" از سوی مردم بوشهر یکی از نکات کلیدی رابطه میان مردم ، معماری و فرهنگ را در این شهر به تصویر می‌کشد.

او ضمن تاکید بر این مسئله که در آن زمان فرهنگ جمعی مردم اولین گزینه برای فعالیت‌های فرهنگی و شهری بود، گفت: اولین خیابان شهر که از سمت "سبزآباد" به محله اصلی شهر منتهی می‌شد به دست خود اهالی تعمیر شد و این درست در زمانی بود که بوشهری‌ها به لحاظ فرهنگی از وجهه بسیار خوبی در کشور برخوردار بودند به طوری که در روزنامه "مظفری" اخبار و اتفاقات شهر، روزانه منعکس می‌شد.

این معمار با اشاره به تاریخچه مهم بوشهر در روابطه با کشورهای دیگر، به حضور 13 عمارت کنسولگری در بوشهر اشاره کرد که شیوه ساخت آنها بر روی معماری این شهر تاثیری متقابل داشته است.

در ادامه این گفتگو مرباغی، ویژگی‌های معماری سنتی بوشهر را برشمرده و توضیح داد: "هلالی" یکی از عناصر سنتی معماری بوشهری است که در نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در معماری قدیم بوشهر هلالی‌های بسیار زیبایی در ورودی همه خانه‌ها وجود داشت و به این ترتیب نمای بسیار زیبایی به کوچه‌ها می‌داد.

به گفته او معماری برون‌گرای خانه‌های سنتی بوشهر برخلاف معماری شهر یزد که بناهای آن اغلب نمای داخلی زیبایی دارند و درون‌گرا هستند، نشان دهنده علاقه مردم بوشهر به محیط‌های خارج از خانه است.

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود معماری بوشهر به عنوان یکی از ویژگی‌های خاص شهرهای حاشیه خلیج فارس احیا شود، گفت: اگر شرایط فرهنگی و اجتماعی آن زمان در ایران کنونی هم تداوم داشت و همه مسائل با مشارکت و همراهی مردم حل می‌شد، می‌توان امیدوار بود که معماری اصیل بوشهر در این شهر دوباره جان بگیرد.

انتهای پیام/