محمدرضا قاهری درباره اهمیت روز معمار برای معماران، مسئولین و فعالان این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تاکنون روزی به نام روز معمار در تقویم رسمی کشور ثبت نشده و ممکن است این مسئله نشان از کم اهمیت بودن چنین روزی برای مسوولان کشور باشد اما این دلیل نمی‌شود که جامعه معماران و هنرمندان فعال در این بخش نسبت به این موضوع خنثی عمل کنند. می‌توان با ایجاد نهاد‌ها و انجمن‌هایی در راستای تکریم این روز موثر واقع شد.

این کار‌شناس ارشد معماری و طراحی شهری درباره کم توجهی رسانه‌ها به هنر معماری نسبت به هنرهای دیگر اظهار کرد: شاید مباحث مربوط به سینما و تئا‌تر به دلایل مختلف از جمله بی‌واسطه بودن با مخاطبان، جذابیت بیشتری برای آنان داشته باشد اما می‌توان با راهکارهای متفاوت از جمله ورود به مباحثی از معماری که بیشتر مورد توجه مردم است، این ضعف را برطرف کرد. درست است که معماری در وحله اول یک هنر است اما هنری است که با واسطه با مخاطب رابطه برقرار می‌کند چرا که معماری هنر ترکیب علوم انسانی و مسائل علمی-کاربردی بوده و از آنجایی که همهٔ مردم با مقوله ساخت و ساز درگیر هستند، می‌توان از همین طریق راهی برای ارائه کاربردی‌تر آن برای مردم پیدا کرد.

قاهری درباره نامگذاری روز معمار در سالروز تولد شیخ بهایی بیان کرد: شیخ بهایی در عصر طلایی هنر اسلامی یعنی دوران صفویه، تعداد زیادی از بناهای مهم و تاثیرگذار کشور را با تکنولوژی فرا‌تر از عصر خود طراحی و اجرا کرد. آثاری همچون نقشه شهر نجف آباد، مهندسی تقسیم آب زاینده رود، حمام شیخ بهایی، معماری حرم امام رضا (ع)، مجموعه کاخ‌های دولتی اصفهان (دولت خانه) امروزه از او به یادگار مانده است. به اعتقاد من، شیخ بهایی فیلسوف و حکیم بزرگی است که از نظر فنی و فلسفه در زمان خود صاحب نظر بوده و دانش سازه‌ای و معماری او در زمان خودش و اکنون مورد توجه معماران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/