به گزارش سرویس فرهنگی هنرآنلاین گابریل گارسیا مارکز پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری سرطان در سن 87 سالگی در شهر مکزیکوسیتی درگذشت.

گابریل گارسیا مارکز که آثار او در زمره شاهکارهای ادبیات جهان به‌شمار می‌رود 6 مارس 1927 در کلمبیا به دنیا آمد. او علاوه بر رمان‌نویسی در زمینه روزنامه‌نگاری و سیاست هم فعال بود و از دوستان نزدیک بعضی چهره‌های سیاسی دنیا از جمله فیدل کاسترو به‌شمار می‌رفت. گابو حتی بعد از درگیری با رییس دولت کلمبیا تحت تعقیب قرار گرفت و ترجیح داد کلمبیا را برای همیشه ترک کند و سال‌ها در مکزیک زندگی ‌کرد.

""صد سال تنهایی"، "پاییز پدر سالار"، "ساعت شوم"، "عشق سال‌های وبا"، "ژنرال در هزار توی خود"، "خاطرات دلبرکان غمگین من" از جمله رمان‌های او هستند. "طوفان برگ"، "کسی به سرهنگ نامه نمی نویسد"، تشییع جنازه مادربزرگ"، "گزارش یک مرگ"و... از مشهورترین داستان‌های کوتاه گابو است که در طول سال‌ها الگو و سرمشق بسیاری از نویسندگان دنیا و خصوصا علاقمندان سبک رئالیسم جادویی بودند(که مارکز خالق آن بود) قرار گرفت.

مارکز در سال 1982 به دلیل نگارش رمان "صد سال تنهایی" توانست جایزه نوبل ادبیات را کسب کند.

تاکنون بسیاری از چهره‌های هنری و سیاسی جهان از درگذشت این نویسنده شهیر آمریکای جنوبی را تسلیت گفتند.

ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی و دیگر رمان‌نویس شهیر آمریکای جنوبی که جایزه‌ نوبل ادبیات را نیز در کارنامه خود دارد، درباره مرگ مارکز گفت: رمان‌های مارکز هنوز زنده هستند و به جذب خوانندگان در جهان ادامه خواهند داد، اگرچه نویسنده‌ای بزرگ و با دانش که اعتباری گسترده به ادبیات و زبان داد را از دست دادیم.

ایزابل آلنده نویسنده‌ شیلیایی در پیام تسلیت که برای مرگ مارگز منتشر کرده، آورده است: آثار ادبی کمی از گذر بی‌رحمانه‌ زمان جان سالم به‌در می‌برند و یاد نویسندگان معدودی جاودانه می‌شود‌، اما جایگاه گارسیا مارکز در مقبره‌ استادان کلاسیک است. من به منظور جلوگیری از گریستن برای او، به مطالعه‌ مداوم آثارش می‌پردازم.

پائولو کوئلیو نویسنده مطرح برزیلی هم در مطلبی که بدین منظور منتشر کرده،‌ نوشته است: مارکز دیوار بین واقعیت و خیال را شکست و راهی را برای نسلی از نویسندگان آمریکای جنوبی باز کرد.

باراک اوباما، بیل کلینتون، خوان مانوئل سانتوس رییس‌جمهور کلمبیا و روسای‌جمهور مکزیک،‌ برزیل و ونزوئلا هم از دیگر فعالان عرصه‌ سیاست بودند که برای فقدان گابریل گارسیا مارکز پیام تسلیت منتشر کردند.

انتهای پیام/