به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین ، مراسم بزرگداشت "بزرگ لشکری" آهنگساز و نوازنده نام آشنای موسیقی ایرانی همراه با جشن تولد این هنرمند با حضور جمعی از هنرمندان و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار شد.

در این مراسم که در موزه موسیقی ایران برگزار شد، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد به عنوان نخستین سخنران به روی سن آمد و از برگزاری برنامه‌های تجلیل از هنرمندان و اهالی هنر در طول سال ۹۳ خبر داد.

سایه بزرگان موسیقی مستدام باشد

او با بیان اینکه برگزاری مراسم‌هایی از این دست بزرگ‌ داشتن هنرمندان است، گفت:‌ این کار وظیفه ما در موزه موسیقی است است و کمک زیادی به حوزه‌های معرفتی موسیقی می‌کند. خوشحالیم که شما هنرمندان به خانه خود آمدید و این ما هستیم که باید خدمت‌گذار شما باشیم. امیدوارم در آینده بتوانیم شاهد فعالیت‌های بیشتر در این عرصه باشیم و آرزو دارم که سایه بزرگان موسیقی سالهای سال مستدام باشد.

معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به خدمات بزرگ لشگری به موسیقی ایران، خاطر نشان کرد: این هنرمند سال‌ها در حوزه موسیقی زحمات بسیاری کشید و حتی در سال‌هایی که به نوعی از عرصه موسیقی بازنشسته شده بود باز خدمات زیادی را به موسیقی کرد.

مرادخانی در پایان گفت: بودن این استاد موسیقی ایران بسیار مغتنم است و امیدوارم همواره سالم و سلامت باشند.

پس از صحبت‌های معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلمی کوتاه از استاد بزرگ لشگری به نمایش درآمد که به مرور خاطرات و برخی از آثار این هنرمند می‌پرداخت.

موسیقی مدیون نصرت الله معینیان است

در ادامه این مراسم شاهرخ نادری از اهالی قدیمی رادیوی ایران به روی صحنه آمد و گفت: من قدیمی‌ترین عضو رادیو هستم و از اواخر سال ۳۵ وارد رادیو شدم.

او با اشاره به برخی آثار بزرگ لشگری اظهار کرد: بیشتر کارهای مشهور و موفق این هنرمند با همراهی رضا جنتی صورت پذیرفت.

نادری انتقادی را متوجه آثار ارائه شده در سال‌های اخیر کرد و گفت: متاسفانه قطعه‌ای در سال‌های اخیر ارائه نشده که توانسته باشد گل کند و مردم آنرا زمزمه کنند.

این عضو قدیمی رادیو اضافه کرد: حق‌شناسی ایجاد خدمت می‌کند. ما حق‌شناس هستیم. همه ما به نوعی مدیون نصرت الله معینیان هستیم و در ضمن یادمان نمی‌رود که آقای مرادخانی خیلی از راه‌ها را برای ما پیرمردان باز کرد.

هنوز برخی از دلخوری‌‌ها در قلب اهالی موسیقی مانده است

محمد سریر نیز دیگر سخنران این مراسم بود، با قدرانی از علی مرادخانی برای برپایی این جشن، گفت: سال‌های بسیاری به موسیقی بی‌مهری شد و هنوز هم برخی دلخوری‌ها در قلب ما مانده است.

او ادامه داد: وضعیت موسیقی در گذشته از نظر امکانات با الان قابل مقایسه نیست. ما در گذشته بدون امکانات و با عشق خودمان کار می‌کردیم. با آنکه در حال حاضر موسیقی از نظر تکنیک پیشرفت زیادی داشته ولی خلاقیت از آن کاسته شده است. برای مثال در دهه ۳۰ فقط در یک جای تهران می‌توانستیم نت موسیقی را پیدا کنیم.

این آهنگساز و موزیسین با بیان اینکه توجه زیاد به مسائل اقتصادی انگیزه‌های هنری را کم می‌کند، خاطر نشان کرد: آثار بزرگی که توسط بزرگان موسیقی در گذشته ارائه شده اگر به گوش نسل کنونی برسد در ذهن‌شان می‌ماند.

موسیقی یک نیاز برای کشور است

فرهاد فخرالدینی که به تازگی مجددا به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران منصوب شده نیز در ادامه مراسم با تشکر از علی مرادخانی برای برگزاری این بزرگداشت گفت: خوشحالم که آقای مرادخانی که این گردهمایی‌های با شکوه را فراهم می‌آورد و ما می‌توانیم در کنار دوستان خود باشیم و با آن‌ها تجدید دیدار کنیم.

او با بیان اینکه از سن ۱۰ سالگی با بزرگ لشگری آشنا شده، اظهار کرد: صدای موسیقی اساتیدی چون بزرگ لشگری هنوز هم در ذهن من مانده است و حتی وقتی که دست به ساز بردم بدون معلم و با گوش دادن به رادیو نواختن را فرا گرفتم.

این موزیسین و آهنگساز با بیان اینکه در موسیقی ایرانی مطلب حرف نخست را می‌زند نه تکنیک، تاکید کرد: ذوق و شوق و خلاقیت در موسیقی بسیار مهم است. می‌توان یک فطعه موسیقی را با کنار هم قرار دادن جملات به شکل فنی ساخت ولی آیا هر موسیقی‌ای به دل می‌نشیند.

فخرالدینی اضافه کرد: موسیقی یک نیاز برای کشور است. اگر در یک جامعه موسیقی نباشد آن جامعه شاد نیست. جامعه با موسیقی به آرامش می‌رسد. با موسیقی انسان‌ها لطیف می‌شوند و اینقدر با یکدیگر تنش پیدا نمی‌کنند.

رهبر ارکستر ملی ایران تصریح کرد: چرا دیگر موسیقی به دل‌های مردم راه پیدا نمی‌کند؟ به نظرم چون دیگر این صدا‌ها از دل بر نمی‌آید.

این سخنان فخرالدینی با تشویق حاضران در سالن همراه شد و از این هنرمند با استقبال کردند.

او در پایان خاطره‌ای را از بزرگ لشگری برای حاضران تعریف کرد و گفت: استاد لشگری مسئولیت اعزام گروه‌های موسیقی به خارج از کشور را بر عهده داشت. یک بار که می‌خواستیم در ترکیه به روی صحنه برویم هواپیمایی نبود. ما مجبور شدیم با یک پرواز به دمشق برویم و پس از آن با ۳۶ ساعت وقفه به سمت ترکیه پرواز کنیم. وقتی به فرودگاه دمشق رسیدیم هواپیما پس از مدتی به مقصد مونیخ پرواز کرد و تمامی سازهای ما را با خود برد!

فخرالدینی ادامه داد: با رایزنی‌های ک با سفیر ایران در آلمان داشتیم بالاخره پس از ۳۶ ساعت انتظار ساز‌ها به دمشق رسید و بلافاصه آن‌ها را به ترکیه بردیم.

این هنرمند در پایان سخنان خود برای بزرگ لشگری آرزوی سلامت نمود و گفت: امیدوارم بتوانم نغمات زیبای این استاد موسیقی ایرانی را با تنظیمی جدید برای ارکستر آماده کنم.

ادامه این مراسم با اجرای سه قطعه با تک نوازی پیانوی سامان احتشامی همراه شد و این هنرمند دو قطعه از ساخته‌های بزرگ لشگری را همراه با "کاروان" ابوالحسن صبا اجرا کرد.

در ادامه هم دونوازی فریبرز فرهنگ مهر (ویولن) و میترا لشگری (پیانو) با استقبال حاضران در سالن همراه شد و به تشویق این دو هنرمند پرداختند.

دو نفر به موسیقی ایران خدمت کردن که علی مرادخانی دومین نفر است

سخنران پایانی این مراسم هم بزرگ لشگری بود که از علی مرادخانی برای برپایی این جشن قدردانی کرد و گفت: من در عمرم دو نفر را دیده‌ام که به موسیقی ایران خدمت کرده‌اند و آنرا از سقوط نجات داده‌اند. یکی نصرت الله معینیان و دیگری علی مرادخانی.

او ادامه داد: موسیقی ایران از هیچ به این جایگاه رسیده و امیدورام در سال‌های آینده بتوانیم شاهد ترقی آن باشیم و این هنر را که از چند هزار سال پیش به ما رسیده را نگه داریم.

این استاد موسیقی ایرانی خاطر نشان کرد: می‌توانیم به دنیا نشان دهیم که ملودی‌هایی از موسیقی داریم که در هیچ کجا نیست. ملودی‌هایی که ریشه آن‌ها به گذشته‌های دور بازمی گردد و ریشه در ناله‌های مادران و پدرانی دارد که فرزندان خود را در جنگ‌ها از دست داده‌اند. امیدوارم قدردان این موسیقی باشیم و بتوانیم آنرا نگه داریم.

بزرگ لشگری در پایان یک ویولن بسیار قدیمی را که قطعات مشهور و نا‌آشنای خود را با آن نواخته به موزه موسیقی ایران هدیه داد.

علی مرادخانی که به نمایندگی از موزه موسیقی این ویولن را دریافت می‌کرد، گفت: ما برای این ساز محلی مناسب همراه با تاریخچه‌ای در نظر می‌گیریم تا همه بتوانند از دیدن آن لذت ببرند و استفاده کنند.

بریدن کیک تولد ۹۱ بزرگ لشکری همراه با تشویق حاضران پایان بخش این مراسم بود.

در این مراسم چهره‌هایی چون محمد موسوی، امین‌الله رشیدی، فضل‌الله توکل، هوشنگ ظریف، مزدا انصاری، فخری ملک‌پور، غلامعلی رومی، میلاد کیایی و سفیر کشور ژاپن حضور داشتند.

انتهای پیام/

گزارش تصویری