سرویس مد و لباس هنرآنلاین، مد و طراحی لباس صنعت تازه واردی نیست اما تعداد افرادی که توانسته‌اند در این بازار داغ رقابت هنر خود را به ثبت برسانند چندان زیاد نیست. اروپا و کشورهای صنعتی سالهاست که فعالیت خود را در این زمینه گسترده کرده‌اند تا جایی که امروزه طراحان، مدل‌ها و تمام فعالان این بخش گاهی بیشتر از سوپراستارها و بازیگران شناخته شده و مطرح هستند. با همین زمینه لازم دیدیم که هنرمندان مطرح عرصه طراحی لباس کشورمان را که توانسته‌اند در عرصه‌های بین‌المللی نیز حضور داشته باشند، معرفی کنیم. آنچه می‌خوانید طراحانی هستند که توانستیم مدارک و اسنادی از حضور بین‌المللی آنها به دست آوریم.

مهلا زمانی

مهلا زمانی طراح فعال ایرانی است که سالهاست در عرصه پوشاک اسلامی فعالیت می‌کند. او ابتدا به واسطه رشتۀ خود یعنی مدیریت بانکی، مسئول تجارتی بانک ایران و هلند بود تا اینکه در سال ۱۳۶۲ به شکل جدی به تحقیق در زمینۀ هنر ایرانی روی آورد و مدیریت گالری "گلواره" را به عهده گرفت. مهلا زمانی حتی قبل از اینکه طراحی را به شکل یک حرفه دنبال کند، موفق به برگزاری نمایشگاه‌های متعددی در ایران و خارج از آن شده بود که می‌توان در این میان از نمایشگاه لباس سال ۱۳۵۶ او در دهلی نام برد.

زمانی یکی از نخستین افرادی است که پس از انقلاب در ایران نمایشگاه لباس برگزار کرد. او در تمام آثارش بر اصالت سنتی لباس‌هایشان پافشاری می‌کرد و همیشه سعی داشت تا لباس‌هایی مدرن با طرحی سنتی به بازار عرضه کند. مهلا زمانی یکی از ایده‌پردازان لباس ملی است و همکاری نزدیکی نیز با دولت و مجلس برای طراحی لباس‌های مخصوص ایرانی دارد. البته این طراحی‌ها با باور عموم مردم تفاوتی اساسی دارند. او در اکثر طراحی‌ها از رنگ‌های شاد و متنوع استفاده می‌کند. او 14 برنامه مد داشته که 9 تای آن مربوط به ایران است. اسپانیا، رم، برلین و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که او توانست در آنها نمایش زنده لباس برگزار کند. دریافت لوح تقدیر از دانشگاه جواهر لعل نهرو و سازمان ملل از جمله افتخارات این بانوی ایرانی است. سرانجام او در سال ۲۰۰۴ موفق شد جایزۀ طراح لباس‌های پوشیده را از لوسیو برلوسکونی نخست وزیر وقت ایتالیا دریافت کند. در سال 90 نیز زمانی به عنوان بانوی برتر طراحی ایران معرفی شد.

مهلا زمانی علاوه بر طراحی، دست به نشر مجلۀ "لوتوس" نیز زده است که نخستین مجلۀ حرفه‌ای مد ایرانی است.

سهیل عباسی

سهیل عباسی طراح خوش فکر ایرانی است که در مراکز معتبر ایران به تدریس مشغول است. او در ابتدا رشته متالوژی را در دانشگاه علم و صنعت تهران گذراند. علاقه او به عرصه طراحی لباس سبب شد که به صورت حرفه‌ای و متمرکز دوره 6 ماهه‌ای را در بخش دپارتمان طراحی لباس دانشگاه UCSI مالزی بگذراند. او از سال 2006 به عضویت IFF به عنوان طراحان فشن اسلامی درآمد.

او نمایش‌های زنده بسیاری در سال‌های 2006،2007 و 2009 در مالزی برگزار کرد. در سال 2012 نیز نمایش زنده دیگری از وی در استانبول برگزار شد.

عباسی نخستین کسی بود که نمایش زنده لباس را در دانشگاه الزهرا برگزار کرد. همکاری با آلبرت کینگ طراح مشهور مالزیایی نیز در فعالیت‌های این طراح ایرانی دیده می‌شود.

زهرا یاراحمدی

زهرا یاراحمدی طراح جوانی است که در سال‌های ابتدای جوانی خود به تحصیل در رشتۀ اقتصاد پرداخت. او مدتی را برای شرکت‌های بیمه کار کرد تا اینکه به سبب مهاجرتش به ایتالیا تصمیم به ورود به رشتۀ طراحی فشن گرفت. یاراحمدی پس از پایان تحصیلاتش در انستیتو تخصصی فشن ایتالیا- پلی مدا- به ایران بازگشت و نشان تجاری خود به نام "دژاوو" را راه اندازی کرد.

گروه تبدیل به یک خط تولید لباس رسمی در ایران شد و با شرکت در جشنوارۀ مد فجر از سوی مردم به عنوان "برندِ بر‌تر" انتخاب شد.

او سعی کرده‌ همگام با استفاده از رنگ‌های شاد و طرح‌های ایرانی، کارهای خود را مدرن و ارزان نگه دارد. همین نوآوری و دسترسی آسان به لباس‌های "دژاوو" باعث شده است که این خط تولید لباس به یکی از نام‌های معروف در صنعت لباس ایران تبدیل شود و حتی آوازۀ آن به خارج از مرزهای کشور برسد.

انتهای پیام/61