به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین/ آیین اختتامیه بخش علمی سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با قرائت بیانیه‌ای از راضیه حشمی‌پور، دبیر بخش علمی و دانشگاهی این جشنواره آغاز شد، که به این شرح است: بخش علمی و دانشگاهی بنیاد ملی مد و لباس کشور در پنج حوزه پایان‌نامه‌ها، مقالات، طرح اولی‌ها، لباس دانشجویی اعلم از دانشجو برای دانشجو و عموم برای دانشجو و غرفه‌های دانشگاهی و آموزشگاهی از فعالیت دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، اساتید و دانش آموزان و عموم بهره‌مند بوده است.

بیش از 150 پایان‌نامه و مقاله با موضوعاتی شامل فلسفه رنگ در پوشاک، آسیب‌شناسی مد و غیره، بیش از 250 لباس دانشجویی بهدر بخش مسابقه لباس دانشجویی و بیش از 500 طرح اولی به بخش رقابتی سومین جشنوراه مد و لباس فجر راه پیدا کرده‌اند. با وجود کمبود فضا 18 غرفه دانشگاهی از سراسر کشور و 13 غرفه آموزشگاهی فنی و حرفه ای با استقبال پررنگ در جشنواره برپا شد.

در ادامه این مراسم عبدالرضا مجدالدین رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیان کرد: خوشبختانه حرکت خوبی به همت دکتر کشاورز در مدتی که سرپرستی آموزش فرهنگ و هنر را داشتند و با حمایت دوستان فرهنگ و هنر شکل گرفت. همت شد که طراحی، مخصوصا در حوزه پوشاک ریز شود. در مقاطع مختلف و با لباس‌های مختلف از جمله اقوام، محلی و در حوزه‌های زنان، کودکانو غیره به عنوان نیاز دیده شود و به عنوان اِشِل دانشگاهی به آن توجه شود.

او توضیح داد: البته با نمونه کارهایی که من در جشنواره دیدم به نظر می‌رسد باز آثار کامل نیست. مخصوصا ما در رابطه با مدرس به صورتی مهارتی شاید کم نداشته باشیم؛ اما این که تحصیلات را به صورت آکادمیک گذرانده باشند و مدارج را از سطحی که هست یک درجه بالاتر ببرند مهم است. بعضی از کارها در جشنواره تکراری بود و باید راه را برای کارهای جدید و نو باز کرد.

مجدالدین گفت: در شورای برنامه‌ریزی بیش از 60 رشته طراحی شده است که با پیشوند حرفه‌ای و یا مهندسی فناوری تصویب شده و در دفترچه رفته‌اند که پذیرش آنها هم صورت گرفته است. دو رشته جدید هم اضافه شده که تا مهرماه پذیرش می‌شوند.

او بیان کرد: تمام لباس‌های معلولان و جانبازان، کودک و یا سالمند، خانم و آقا اگر در قالب طراحی تدوین دوره ارشد که ورودی آنها کارشناسان طراحی و پوشاک باشند، فعالیت در این عرصه را علمی تر خواهد کرد و هر دانشجویی که وارد این عرصه می‌شود می‌تواند در یک رشته تخصصی داشته باشد. البته بهره بردار این امر هلال احمر، بهزیستی، بیمارستان‌ها و غیره ومی توانند باشند.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی توضیح داد: در دوره ارشد هم مربی تربیت می‌شود و هم تولیدکننده که جامعه از آن بهره‌برداری کند. خواهشم این است که فقط روی تولید یک لباس و مد فکر نکنید، جوامع مختلف افراد مختلف و با فرهنگ های متفاوتی دارد که لباس هر کدام می‌تواند به یک سبک خاص باشد. باید راهی رفت که تربیت نیروی انسانی بشود و 100 سال را پوشش دهد.

او گفت: وقتی می‌گوییم جشنواره بین‌المللی است باید زمینه و شرایط را فراهم کنیم که خیلی از کشورهای اطراف نه به صورتی دولتی بلکه به صورت NGO در جشنواره حضور پیدا کنند و هم نمونه کار بیاورند و هم نمونه کارها را ببینند. پس بهتر است در تبلیغ آن بهتر تلاش شود.

سپس، عیسی کشاورز، مدیرکل برنامه‌ریزی دروس علمی و کاربردی بیان کرد: شاید بیشتر از همه من می‌دانم که چه کار طاقت فرسایی برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی امی‌شود. روزهای اولی که حوزه مد و لباس شروع شد استفاده از مانکن‌هایی که داشتیم ماجرا داشت و من باید به خیلی از حوزه‌ها پاسخ می‌دادم که چرا مانکن‌های ما جوراب به پا ندارند.

او بیان کرد: امروز آقای قبادی می‌تواند در گفت و گوی زنده خبری از کت واک بگوید! چیزی که شاید در روزهای اول من در ذهنم به آن فکر می‌کردم، اما آن را در سی‌امین دوره جشنواره می‌دیدم، نه سومین دوره برگزاری جشنواره مد و لباس!

کشاورز افزود: وقتی که آقای قبادی گفت و گوی ویژه خبری بودند به من گفتند به صورت انتقادی روی خط بیایم، اما من این کار را نتوانستم بکنم، چون به نظرم بی‌وجدانی آمد. بدانید اجرای چنین حوزه هایی چقدر سخت است.

او توضیح داد: مد و لباس یک ویژگی دارد و آن ویژگی شادابی است. علاوه بر همه ویژگی‌های فرهنگی و هنری به رضایت در جامعه کمک می‌کند. این کارکردهای روانی و روانشناختی و اقتصادی باید کنار همدیگر در مد ایرانی اسلامی تدوین شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی دروس علمی کاربردی گفت: این که بخش فروش، دانشگاهی و دیگر بخش‌ها جدا می شود و هرکسی منتظر دیگری نیست، این مدل درستی است. بخش علمی و دانشگاهی باید به عنوان مغز متفکر حوزه‌های دیگر گام بردارد. اگر شادابی را نمی‌بینیم و طرح‌ها و فروش رضایتمند نیستند، پس این مغز متفکر فعال نیست.

پس از آن، حمیدرضا خان‌پور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران گفت: ما دنبال کاربلدی، مهارت و آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای هستیم. می‌توانیم مدرک را به سواد تبدیل کنیم. هم اکنون در کشورهای مطرح دنیا به جای این که دنبال کارشناسی و دکترا باشند دنبال کاربلدی هستند. این را در ایران باید تبدیل کنیم به کاربلدی و مهارت‌های تخصصی رشته و تلفیق علم و مهارت در هنر که جوانان شاغل و سخت کوش در عرصه هنر داشته باشیم.

او افزود: ما باید بتوانیم از بین 184 کشور رتبه 128 را پایین بیاوریم و این با تخصص و آثار ارزشمند مشهود می‌شود. در آمریکا یک میلیون نفر در بخش پوشاک و یک میلیون نفر در بخش کفش مشغول به کار هستند که سالیانه بیست میلیون درآمد دارند. اما در ایران 90درصد وارداتی است. باید فرهنگ سازی شود و به محصولات داخلی خودمان اهمیت دهیم.

در ادامه این مراسم حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر اظهار امیدواری کرد تا این حس خوب همواره در مسیر فعالیت‌های ما باقی بماند و شاهد باشیم سال‌های بعد کارهای نشدنی را شد بکنیم.

او گفت: در ابتدا می‌خواهم سه نقد از خودمان داشته باشم. نخست عذرخواهی کنم از دوستانی که به بخش دانشگاهی راه پیدا نکردند. پارسال 40 حوزه در این بخش داشتیم، اما امسال به علت کمبود فضا و امکانات این میزان نصف شد. دوم عذرخواهی می‌کنم از کسانی که در این بخش شرکت کردند. اما نتوانستیم فضای کافی را در اختیارشان قرار دهیم.

قبادی نقد سوم را اینگونه بیان کرد: امسال جنبه بین المللی بودن جشنواره بسیار کمرنگ بود. غیر از یکی دو کار محدود نتوانستیم جنبه بین‌المللی را نشان دهیم. در این زمینه من هم دلایل خاص خودم را دارم، اما به هر دلیل این امر مشهود است که نتوانستیم موفق باشیم.

او توضیح داد: هنوز دروس 20 سال گذشته در طراحی لباس تدریس می‌شود، اما موضوع اساسی بخش سرفصل‌ها و حتی رشته‌های درسی در حوزه مد و لباس است. تاکنون چند جلسه برگزار شده است که توانستیم بسیاری از مشکلات را مطرح کنیم. مهمترین نکته بحث محتوای دروس است.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با عنوان خبر خوش بیان کرد: امیدواریم تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته را که پیش از این دانشگاه الزهرا جلودار آن شد و پس از آن دانشگاه تهران هم شروع کرد را در دانشگاه علمی کاربردی هم راه اندازی کنیم.

او افزود: شورای ما مسیر خود را پیدا کرده است. چهار شورای راهبردی دیگر هم داریم که هر کدام مسیر خاصی را دنبال می‌کنند. قبل از این که مردم این حوزه نگاه‌شان تغییر کند، مسئولین باید نگاه‌شان به این حوزه عوض شود و این تغییر در حال رخ دادن است.

قبادی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه جمله "شگفت زده شدم" را به کار برد. این کار را من انجام ندادم، با وجود شما این شکل گرفت. عظمت یک کار به تلاش شما خودش را دارد نشان می‌دهد. نگاه‌ها باید تغییر کند و بریم به سمتی که سلیقه‌های شخصی این حوزه از بین برود. خوشبختانه این اتفاق افتاده است. او بیان کرد: در تمدن ما شاخص بودن جزو برجسته لباس ماست. تاکید محتویات دینی ما در از خوش‌پوشی و استفاده از رنگ است. رنگ در جامعه ما جا افتاد، در حالی که ما در جامعه با آن مشکل داشتیم. اما توانستیم با اقناع دست‌اندرکاران موضوع، به آن عمومیت دهیم. امروزه در فروشگاه ها رنگ‌ها را می‌توان دید.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر خبر خوش دیگری را مبنی بر این موضوع بیان کرد که هم اکنون تمرین برگزاری نمایش زنده مردان در تالار وحدت در حال انجام است و گفت: مسیر را خوب پیدا کردید، همراهی را ادامه دهید. از بانک اطلاعاتی مد و لباس غافل نشوید که این بانک 20 هزار عضو دارد و هر روز به این تعداد افزوده خواهد شد، حتی دانشجوها هم می توانند به آن وارد شوند.

او گفت: در هر فصل به تناسب موضوع باید مجموعه و نمونه‌های جدید را وارد بازار کنیم تا موسسه تولید لباس آثار خود را انتخاب و تولید انبوه انجام دهد.

قبادی تاکید کرد: نمایش زنده لباس "شو" نیست. نمایش آثار جدید برای تولید انبوه یک کار است. لباس بر تن زیبا و معلوم می‌شود. بهترین مانکن‌ها را هم که بسازیم لباس نمی‌تواند به خوبی خودش را نشان دهد. حق تولیدکننده است که اگر می‌خواهد سرمایه گذاری کند بر تن کسی که می‌پوشد طرح را ببیند. این اسمش "نمایش زنده" است.

او بیان کرد: هدف تمام دنیا تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. از سیاست تا موضوع اقتصادی، ما هم باید بتوانیم اهداف‌مان را با رعایت قوانین بین‌المللی دنبال کنیم. جشنواره مد و لباس فجر اگر یک کار جدی بخواهد برای خودش بکند این است که کمک کند به ایجاد ارتباط منطقی بین اجزای مجزای کشور.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر در آخر گفت: الان دانشگاه، طراح، تولیدکننده و از همه مهمتر صنعت مسیر خودش را می‌رود. این فاجعه است؛ انشالله با تلاش جامعه علمی پیوستگی منطقی و انسجام اصولی خود را پیدا کند.

در ادامه این مراسم جوایز بخش علمی سومین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، اهدا شد.

در بخش طرح اولی ها:

برای اجرای تکنیکی و صحیح، خلاقیت و تنوع در اجرای فرم‌های تکنیکی و طراحی شده، نظم و زیبایی طرح‌ها که شایسته تقدیر هست تعلق گرفت به خانم‌ها نفیسه سادات جنابان، از دانشگاه علمی و کاربردی واحد چرم تهران و آزاده نوروزی از دانشگاه علمی و کاربردی چرم تهران.

رتبه سوم: مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی و لوح تقدیر به علت اجرای زیبا، تنوع و ترکیب رنگی و نوآوری در موضوعیت طرح ها تعلق گرفت به سحر نفر از دانشگاه علم و فرهنگ.

رتبه دوم: مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی و لوح تقدیر به علت اجرای خاص، دقیق و دارای ارتباط موضوعی تعلق گرفت به مریم قریشی از دانشگاه شریعتی تهران.

رتبه اول: مبلغ پنج میلیون ریال وجه نقد و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به علت وجود مولفه‌های شخصی در تکنیک، نگاه خلاقانه به موضوع حجاب بانوان و تنوع و طرح های ارائه شده تعلق گرفت به معصومه مهدی زاده

در بخش غرفه های دانشگاهی:

هیئت داوران در این بخش پس از مشاهده عملکرد حضور دانشگاه‌ها و موسسات عالی در این غرفه‌ها در طول جشنواره و بازتاب این حضور، ابتدا به علت چیدمان نسبتا مبتکرانه و مرتب با موضوع جشنواره در مقایسه با سایرین از واحد 38 دانشگاه علمی و کاربردی تقدیر کرد و به علت حضور و توانمندی جسورانه دانشجویان مرکز علمی کاربردی الشتر را شایسته تقدیر دانست.

رتبه سوم به علت حضور محترم و تنوع آثار ارائه شده اختصاص داده شد به دانشگاه الزهرا .

رتبه دوم به علت ارائه با کیفیت و پرتعداد آثار در جشنواره‌ها تعلق گرفت به مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.

رتبه اول به علت شرکت فعالانه، برگزاری ورکشاپ های متعدد و حضور بشاش در جشنواره تقدیم شد به مرکز علمی کاربردی واحد چرم تهران.

در بخش غرفه های برتر آموزشگاه:

رتبه سوم: به علت فعالیت در غرفه و برگزاری ورکشاپ های متعدد تعلق گرفت به آموزشگاه جوان و رشیدی.

رتبه دوم: به علت چیدمان مناسب و اجرای تکنیکی و تنوع تعلق گرفت به آموزشگاه جوادی.

رتبه اول: به علت ارائه طرح های مبتکرانه و خلاق تعلق گرفت به آموزشگاه طوبی.

انتهای پیام/38