جمشید حقیقت‌شناس در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت:سال‌هاست که خانه هنرمندان قصد دارد که امکان مالی‌ای را برای کمک به هنرمندانی که دچار بیماری و یا مشکلات اقتصادی می‌شوند فراهم کند. همیشه هم از طریق این مرکز و با کمک شهرداری و وزارتخانه به طور غیرمستقیم راهی برای کمک به آن‌ها فراهم کرده بود.

عضو شورای عالی خانه هنرمندان افزود: بعد از آن بود که با این پیشنهاد مواجه شدیم که خود هنرمندان نیز می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، آن هم به واسطه ایجاد صندوقی که به کمک خود هنرمندان امکان اقتصادی را برای حمایت از دیگر هنرمندان به وجود بیاورد. این پیشنهاد قبول شد و درنهایت منجر به برگزاری نمایشگاهی با عنوان "در این خانه چراغی روشن است" در روزهای 17، 18 و 19 اسفند شد.

حقیقت شناس درباه علت انتخاب عنوان "چراغی در این خانه روشن است" برای این نمایشگاه گفت: علت این انتخاب به این بهانه بود که چراغ روشن در خانه، نشانگر نور امید و روشنی‌بخش برای هنرمندان در مکانی است که خانه آن‌ها به حساب می‌آید.

او افزود: تصمیم بر آن شد که این صندوق شبیه به یک اورژانس باشد برای هنرمندانی که هرکدام به نوعی با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، نه این‌که از سوی خانه هنرمندان لیستی تهیه شود و فقط برای آن‌ها کمک اتفاق افتد. این فوریتی است برای هنرمندانی است که به ناگاه با مشکلاتی مواجه می‌شوند و البته برای کسی که در زندگی مشکلات عدیده‌ای در طول زمان برایش ایجاد شده نمی‌توان انتظار کمک از سوی صندوق حمایت از هنرمندان را داشت.

مدیر امور گالری‌های خانه هنرمندان ایران ادامه داد: با این تفکر و براساس همان ایده اولیه چنین نمایشگاهی برپا شد تا علاوه بر هنرمندانی که برای خرید آثار همکاران خود می‌آیند، مسئولان نیز با بازدید از نمایشگاه و خرید آثار به نوعی در این حرکت و کمک سهیم باشند و شکل کمک‌رسانی نهادها را از صرف کمک‌های مادی خارج کنیم.

جمشید حقیقت شناس درباره شیوه قیمت گذاری این نمایشگاه گفت: خانه هنرمندان در قیمت گذاری نمایشگاه هایی که در گالری های آن برپا می شود هیچ گاه نقشی ندارد و همواره قیمت گذاری آثار را برعهده خود هنرمندان می گذارد.

او افزود: در قیمت گذاری آثاری که در نمایشگاه چراغی در این خانه روشن است نقشی نداشته ایم و به قیمت گذاری هنرمندان احترام گذاشته ایم.

حقیقت شناس درباره نامتعارف بودن قیمت‌های آثار در این نمایشگاه در مقایسه با آثار هنرمندان گفت: عموم نقدهایی که به این نمایشگاه می شود معطوف به این موضوع است و همان طور که گفتم خانه هنرمندان در نامتعارف بودن قیمت ها سهمی نداشته است و اگر اثری از یک مجموعه یک هنرمند 2 میلیون قیمت گذاری شده بود در این نمایشگاه 10 میلیون قیمت گذاری شده است این به خواست خود هنرمند بوده و حتما تفاوت هایی با آثار دیگر او دارد.

او درباره تعداد آثاری که در این نمایشگاه به فروش رفته گفت: این نمایشگاه همچنان ادامه دارد و تاکنون برخی سازمان ها، شهرداری ها آثاری را رزور کرده اند و بخشی از آثار را خانه هنرمندان قرار است خریداری کند. هنوز تعداد و رقم فروش آثار مشخص نیست.

حقیقت شناس درباره شرایط ورود آثار به این نمایشگاه گفت: نمایشگاه در 5بخش مجسمه، نقاشی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، عکس، خط و نقاشی و خوشنویسی برنامه‌ریزی شد و آثاری از هنرمندان در همه گالری‌های خانه هنرمندان بر دیوار نصب شد تا با قیمتی که از سوی هنرمندان انتخاب شده بود به فروش برسند و نیمی از این مبلغ به صاحب اثر و نیمی دیگر به صندوق واریز شود. اگرچه بسیاری از هنرمندان با آگاهی از این موضوع علاقه به ارائه اثر داشتند، اما برگزاری نمایشگاهی آن هم به این شکل و با این هدف برای اولین دوره نیازمند دقت و تفکر بیشتری است که ناخودآگاه محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند؛ به همین خاطر در این اولین سال از تعداد کمتری اثر استفاده کردیم و هر گالری را به یکی از این شاخه‌ها اختصاص دادیم.

مدیر امور گالری‌های خانه هنرمندان ایران تعداد هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه را بیش از 100 هنرمند اعلام کرد و گفت: آنچه مهم است این‌که به واسطه برنامه‌ریزی‌ای که انجام شده کسانی که در این نمایشگاه شرکت کردند به صورت خودکار عضو صندوق شدند.

انتهای پیام/320