کمی در مورد نقش هایی که در این فیلم بازی کردید توضیح دهید، نقش های متفاوتی را در این فیلم بازی کردید ؟

قریبیان : من و میلاد کی مرام جزء اولین نفراتی بودیم که با این پروژه قرارداد بستیم و حضور دیگر بازیگران هنوز قطعی نشده بود، روز اول که مصطفی کیایی فیلمنامه این فیلم را به من پیشنهاد کرد، من با تعجب گفتم که قرار است این نقش را به من بدهید؟ چون طرف های مقابل همه بازیگر بودند. من بازیگر نیستم و گاهی شیطنت می کنم و به سراغ بازیگری می روم.

شما را بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس می شناسیم ...

آن را هم شیطنت کردم، فیلمنامه نویس هم نیستم، یک دفعه این کار انجام دادم ، آدم باید یک کار را به طور مداوم انجام دهد تا بگویند طرف این کاره است.

میلاد کی مرام : می دانم سام دارد شکسته نفسی می کند.یکی از خارق العاده ترین فیلم نامه هایی که من در این سال ها خواندم، فیلمنامه "360 درجه "سام قریبیان است. این فیلمنامه همه چیز دارد و به معنای واقعی سینما است. به جرات می توانم بگویم که این فیلمنامه سینما است. در ضمن سام قریبیان به شدت شعور بازیگری دارد، اگر هم می خواست نداشته باشد، دست خودش نبود او از خانواده قریبیان است.علاوه برآن سام قریبیان کارگردان فوق العاده ای است و فیلم های کوتاه او را به شدت دوست دارم. سام قریبیان : برگردیم به نقشم در فیلم "خط ویژه"، فیلمنامه را خواندم و به مصطفی کیایی گفتم تو داری 5 تا شخصیت را در مقابل یک نفر می گذاری و این شخصیت خواه نا خواه مهم می شود. این کاراکتر به طور ناخواسته ابهت پیدا می کند. آن طوری که کیایی به من گفت از ابتدا این نقش را برای من نوشته بوده است. ما یک تجربه دوستانه ای را از قبل در جوزان فیلم داشتیم و او شناختی نسبت به من داشت و گفت که این نقش را تو باید بازی کنی. من برای بازیگری چند فاکتور مهم برای خودم دارم، اولین آیتمی که برای آن اهمیت قائل هستم فیلمنامه است، کلیت فیلمنامه باید یک نقطه آغاز و پایان داشته باشد. دومین موضوع نقش پیشنهادی است .من بررسی کردم و دیدم که این کاراکتر نقش قوی و جانداری است. پایان بندی این فیلم هم برای من مهم بود و من بعد از خواندن فیلمنامه تعجب کردم که قرار است این پایان را در فیلم بگذارد. چون ما تجربه فیلم "گناهکاران" را داشتیم و بلاهای زیادی سر این فیلم نازل شد. کیایی گفت خیالت راحت همین پایان را کار خواهیم کرد و من هم گفتم با این شرایط حاضر هستم در این فیلم بازی کنم. عوامل این فیلم هم بی تاثیر نبودند، وقتی که میلاد آمد من خیالم راحت شد، هانیه توسلی و میترا حجار هم که به پروژه اضافه شدند ، با آرامش خاطر بیشتری کار کردم چون می دانستم که اسم من قرار است کنار کسانی قرار بگیرد که از بازیگران خوب و توانا سینمای ایران هستند. خوشبختانه آن چیزی که در جشنواره و سینمای مردمی دیدم. همه از فیلم راضی بودند.

میلاد کی مرام : در درجه اول فیلمنامه برای من مهم و جدی است. کارگردانی که می خواهم با او کار کنم در اولویت بعدی قرار دارد. در این سال هایی که در سینما حضور دارم سعی کردم در فیلم هایی کار کنم که نتیجه خوبی داشته باشد. خدا را شکر آن اتفاقی که همیشه دنبالش بودم در فیلم هایی که بازی کردم برای من افتاده است. هر سه فیلم "ملکه"، "خط ویژه" و "برف" فیلم هایی بودند که نامزد سیمرغ بلورین شدند و مردم آنها را دوست داشتند. اولین مسئله ای که برای اهمیت ویژه ای دارد این است که هرنقشی را که قرار است در آن بازی کنم با کارهای قبلی من متفاوت باشد. سر "خط ویژه" هم همین اتفاق افتاد، من مصطفی کیایی را از قبل می شناختم و فیلم های قبلی اش را هم دیده بودم و دوست داشتم. فیلمنامه را که به من داد و من خواندم،حالم خوب شد. حس کردم این قصه با فیلمنامه های دیگر متفاوت است. اکثر فیلم هایی که بازی کردم قهرمان محور بودند و نقش من یا قهرمان بود یا ضدقهرمان. این فیلمنامه یک شخصیت ویژه و خاص ندارد و قرار نیست یک نفر تمام بار دراماتیک فیلم را به دوش بکشد. به قول مصطفی کیایی "خط ویژه" یک قهرمان دارد و آن شخصیت اصلی هم متشکل ازشش نفر است. با یک فیلم قصه گو طرف هستیم، برخلاف فیلم هایی که قبلا کار کرده بودم. خوشحالم که در این فیلم بازی کردم، من و سام قریبیان اولین کسانی بودیم که به پروژه اضافه شدیم و من می دیدم که با چه کسانی دارند مذاکره می کنند و این برای من مهم بود که با چه گروهی قرار است همراه شوم. محسن کیایی نقش ویژه ای داشت و همبازی من بود، من از روز اول می دانستم که اگر قرار است نقش شاهین باور پذیر شود ، اولین کسی که مهم است بازیگر مقابل او منوچهر است، که محسن کیایی به خوبی از عهده این نقش بیرون آمد و با هم ارتباط خیلی خوبی داشتیم.

محسن کیایی :من از ابتدای شکل گیری ایده ساخت فیلم "خط ویژه" در جریان همه چیز قرار داشتم و با مصطفی در مورد فیلمنامه حرف می‌زدیم و بحث می‌کردیم. یکی از نکات مهمی که در آن روزها بهش می پرداختیم این بود که با احتیاط بیشتری به سراغ "خط ویژه" برویم. وقتی آدم کاری را انجام می دهد و موفق می شود باید با احتیاط بیشتری به سراغ کارهای بعدی برود. "ضد گلوله" موفیقت های بسیاری را برای مصطفی رقم زد و چند پله به جلو صعود کرد. "ضد گلوله" فیلمی بود که مردم دوست داشتند و منتقد ها هم واکنش های مثبتی نسبت به این فیلم داشتند. به دلیل همین حساسیت ها بود که دوسال طول کشید تا فیلم تازه ای را از مصطفی کیایی روی پرده ببینیم. می خواستم مسئله ای را عنوان کنیم که به روز باشد. چیزی که برای مصطفی این نکته اهمیت ویژه ای داشت که فیلمی ساخته شود که مخاطب را به سالن سینما بکشاند و در عین حال فیلم استاندارد و درستی باشد که علاوه بر مردم، منتقد ها هم ازتماشای این فیلم فرار نکنند و آن را به عنوان یک فیلم استاندارد قبول داشته باشند. برای "خط ویژه" آینده خوبی را متصور بودیم. زمانی که فیلمنامه بازنویسی نهایی شد و من آن را خواندم، با خودم می گفتم که فیلمنامه چه ریتم خوب و درستی دارد و مرا هیچان زده می کند. . در مورد نقش منوچهر هم می توانم بگویم، که چند جوان قرار بود در این فیلم بازی کنند و اگر من نبودم نمی شد.(خنده) نقش منوچهر نقشی بود که به شدت دوست داشتم وانتخابش کردم. منوچهر در کنار شاهین ترکیب خوبی را به وجود آورده است. در دو فیلم قبلی مصطفی "ضد گلوله" و "بعداز ظهر سگی سگی" نقش هایی را که می خواستم بازی کنم، به من نداد. مصطفی همیشه به کارهایش فکر می کند و سر آن دو فیلم نقش هایی را که می خواستم را به من که برادرش هستم نداد.

میلاد کی مرام : من تاکید می کنم که محسن کیایی بارها گفته بود که نقش مقابل من را باید میلاد کی مرام بازی کند و انتخاب خودش بود.

محسن کیایی : راست می گوید ، خیلی دلم می خواست میلاد نقش مقابلم را بازی کند، اما بعد از آن پشیمان شدم که چرا نقش شاهین را او بازی کرده است. ( خنده جمع)

میلاد کی مرام : کار کردن با مصطفی کیایی خیلی سخت است و من دوست داشتم که در این فضا تجربه متفاوتی را با او داشته باشم. او می داند که چه می خواهد و بیهوده بازیگرش را درگیر نمی کند.

سام قریبیان : کلی در این فیلم دویدیم و من هم پایم شکسته بود و تازه از گچ بیرون آمده بود و به همین دلیل برای سکانس های تعقیب و گریز سختی های خاص خودم را داشتم.

مصطفی کیایی : این کار برای من سخت بود در هر پلان 5 بازیگر داشتم و سکانس های خارجی موجود در فیلمنامه بیش از حد معمول بود. صدابردار باید هفت لاین صدا از بچه ها می گرفت و تصویربرداری این سکانس ها هم خیلی سخت بود، به طور کلی "خط ویژه" یکی از سخت ترین فیلم هایی بود که تا امروز کار کردم.

میلاد کی مرام: یکی از مسائلی که برای من در" خط ویژه" در بحث بازیگری جالب بود، این است که همه از من می پرسند که چی شد که بازی تو در این فیلم دیده شده است؟ یکی از چیزهایی که مصطفی از من می خواست این بود که روز اول به من گفت شخصیت اصلی این فیلم شش نفر هستند و نباید بازی تو بیرون بزند. کاری که کردم این بود که دوربین را فراموش کردم و برایم مهم نبود که در هر پلان دیده بشوم ودر قاب نباشم. گاهی هم احساس می کردم در قاب زیادی هستم، می رفتم بیرون از پلان، یکی از اصول بازیگری این است که دنبال " من را ببین" نباشیم. یکی از اعضای هیئت داواران به من گفت بازی رئال تو به این دلیل دیده شد که بر خلاف هم نسل هایت دنبال دیده شدن نبودی و دوربین را به طور کلی فراموش کرده بودی.

مصطفی کیایی : علاوه بر میلاد بچه ها هم این مسئله را رعایت کردند. سر پلان میترا حجار و میلاد من می خواستم حال آن سکانس خوب از کار درآید و همین اتفاق هم افتاد. در سکانس دیگر که خانم توسلی هستند و مشغول گفتن دیالوگش است، من از او کلوز آپ نگرفتم. با احترام به بازیگرانم، معتقدم بازیگر در فیلم همانند نور، صدا و . . . یک عنصر است.

میلاد کی مرام : دقیقا، آن هم برای جنس فیلمی که تو ساختی، بازیگر به عنوان یک عنصر است.

سام قریبیان : مصطفی کیایی در "خط ویژه" جسارت به خرج داده و یک فیلم خیابانی ساخته است. همین کار یک اعتماد به نفس و جسارت خاصی می خواهد که هفت بازیگر که هر کدام ساز خود را می زنند، را بیاوری وسط خیابان های تهران و از آن ها بخواهی بازی کنند. واقعا کار سختی است.

گزارش تصویری مرتبط

ادامه دارد...