محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فضای جشنواره بسیار خوب است و جای امیدواری بسیار زیادی دارد.

او با اشاره به نوپا بودن عرصه مد و لباس در ایران بیان کرد: متاسفانه برخی از کارها به دلیل غفلت رشد چندانی نکرده و نیاز دارد بالاخره کسی از این خاکریز عبور کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران افزود: به لطف خداوند ظرف این چند سال سرعت پیشرفت در کیفیت و کمیت پوشاک قابل قبول بوده زیرا پوشاک یک بخش عمده از اقتصاد ملی است که فرهنگی ملی را نیز در بر می‌گیرد.

باهنر تنوع قومیت و سلیقه‌ها را در ایران نشانه فرهنگ غنی ایرانی دانست و اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در طول 35 سال گذشته درباره پوشاک و مد غفلت کردیم به همین دلیل رقیب و مهاجم فرهنگی بسیاری از خاکریزهای این عرصه را فتح کرد.

او افزود: قطعا با برگزاری چنین جشنواره‌ها و برنامه‌هایی می‌توان سنگرها را پس گرفت زیرا برای تلاش در این میدان انواع و اقسام انگیزه‌ها از قبیل دینی، فرهنگی، نوآوری، خلاقیت، اقتصادی و ملی وجود دارد.

تقدیر از همکاری مشترک بنیاد ملی مد و لباس و اتحادیه کشوری صنف پوشاک

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی این انگیزه‌ها گره بخورد می‌توان کار بسیار بزرگی کرد به همین خاطر از همتی که وزارت ارشاد به همراه بخش اتحادیه کشوری صنف پوشاک داشته سپاسگذارم زیرا معتقدم در این چند سال نمایشگاه از نظر کمی و کیفی رشد خوبی داشته است.

او در پاسخ به این سوال که مجلس چه برنامه‌هایی برای گسترش این بخش دارد، بیان کرد: مجلس شروع کننده بحث مد ولباس بوده است اما از آنجایی که ما تولیدکننده یا طراح نیستیم، مجلس تنها می‌تواند حامی، هادی و کمک کننده باشد و فعلا در این بخش وظیفه خود را انجام داده‌ایم البته برای گسترش این بخش آمادگی داریم.

باهنر گفت: مجلس آمادگی دارد از کلیه تولیدکنندگان، طراحان، مزون‌ها و هنرمندانی که می‌توانند مدل‌های جدید را ارائه کنند اگر نیاز قانونی دارند، حمایت کند اما به نظر می‌رسد از نظر قانونی نقصی موجود نیست.

حمایت از پوشاک کشور

او افزود: در بخش اقتصادی نیز برای شروع کار این افراد، حاضریم از آنها برای مدتی مالیات اخذ نکنیم تا بتوانند کارهای خود را گسترش دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کارهایی نظیر چنین جشنواره‌ای در ابتدا به نظر هزینه دارد اما وقتی تبدیل به فرهنگ شود و توسعه پیدا کند می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند لذا دولت از بخش‌هایی که با نوآوری در اقتصاد و فرهنگ تاثیرگذار هستند حمایت می‌کند.

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای محل برگزاری نمایشگاه مد و لباس با توجه به تفاوت‌هایش فکری اندیشیده، گفت: با ‌نمایشگاه دائمی مد و لباس موافق هستیم اما بحث بودجه این مساله را باید مشخص کرد.

او افزود: اگر یک فضای دائمی برای این جشنواره، طراحی شود می‌تواند درآمد خود را از بخش خصوصی تامین کند و نیازی به تامین اعتبار ندارد اما دولت باید مجوز این کار را صادر کند و بخش خصوصی نیز پا پیش بگذارد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/61