المیرا خباز، سارا مژده و محدثه گلپور طراحانی هستند که با مانتوهای گلدار صورتی و طرح‌های متفاوت خود به بخش دانشگاهی سومین جشنواره مد و لباس فجر جلوه دیگری بخشیده‌اند. آن‌ها در غرفه‌ای که درست وسط سالن قرار دارد، یعنی آموزشگاه "ملکا" هستند، اما گاهی که برای کاری هر کدام به غرفه‌های دیگری سر می‌زنند چشم‌ها به دنبالشان می‌چرخند. می‌شود حدس زد خانم‌ها با خود فکر می‌کنند ای کاش یکی از این مانتوهایی که تن آن‌ها بود داشتند.

می‌گویند مانتوها طرح خودشان است، دو قواره پارچه خریده‌اند و تصمیم گرفته‌اند هر کدام مطابق باسلیقه خود طرحی را با ترکیب این دو پارچه خلق کنند. این کار را در آخرین روزهای باقی به جشنواره انجام داده‌اند و با این که نتیجه زیباست، احساس رضایت کافی از خودشان ندارند. آن‌ها دوره طراحی لباس را به پایان رسانده‌اند و اکنون به دنبال ثبت نشان تجاری خود هستند تا از ابتدا کار خود را جدی آغاز کنند.

المیرا خباز از طرح‌های بخش نمایشگاهی جشنواره رضایت دارد و گفت: خیلی از طرح‌های ارائه‌شده امسال عالی کارشده و خلاقیت دارند. اما این طرح‌ها هنوز در جامعه جا نیافتاده‌اند و باید با تکرار مردم به آن‌ها عادت کنند، مثل طرح بته جقه که پیش از این زیاد استفاده نمی‌شد اما امروزه رواج پیدا کرده است.

او بیان کرد: با برگزاری جشنواره مد و لباس فجر می‌توان تکامل را احساس کرد. همین که انقدر به مقوله مد و لباس اهمیت داده می‌شود که برای آن جشنواره و مسابقه برگزار شود قدم بزرگی در جامعه ماست که باعث می‌شود ذهن‌های خلاق خودشان را نشان دهند و بتوانند ریسک کنند.

خباز توضیح داد: در جشنواره چیز خوبی که متوجه شدم این بود که تولیدی‌ها تا پیش از این ادعا می‌کردند که همه‌کاره خودمان هستیم. اما حالا از وجود طراح استفاده می‌کنند. چون بازار از طرح‌های موجود اشباع‌شده و تولیدکننده‌ها نیاز به تغییر دارند.

او افزود: یکی از بخش‌های مهم جشنواره بخش دانشگاهی است. در این بخش ورکشاپ‌هایی مثل عکاسی مد برگزار می‌شود. این نشان می‌دهد که مقوله مد و لباس مستلزم ترکیب شاخه‌های مختلف است که باید در دانشگاه‌ها با درس‌های مختلف گسترش پیدا کند.

این طراح لباس تازه‌کار گفت: از نظر من دولت و دانشگاه‌ها بستر را برای فعالیت هرچه بهتر مد و لباس فراهم کرده‌اند و این ما طراح لباس‌ها هستیم که باید با خلاقیت و ایده چیزهایی که دوست داریم را القا کنیم. هنر ذاتی است و این دیگر چیزی نیست که دولت بخواهد به ما کمک کند.

محدثه گلپور، دومین طراح این گروه گفت: قبلا همه مردم طراحی لباس را مسئله‌ای ذهنی می‌دیدند که فقط یک علاقه شخصی است. اما امروزه این قضیه جا افتاده است که علاوه بر پارچه و دوخت، مهم است که کسی باشد که ایده طراحی داشته باشد.

او بیان کرد: با برگزاری جشنواره مد و لباس این موقعیت به وجود آمده که من طراح لباس بتوانم با کسی که واردات چرخ خیاطی می‌کند، یا تولیدی دارد، یا حتی طراحان دیگر بیشتر آشنا شوم. هرکسی دریک رشته تخصص دارد و دیگر نیاز نیست هر برند تمام کارهای طراحی، دوخت، عکس و غیره را خودش انجام دهد. پس جشنواره فرصت این ارتباط را ایجاد کرده است.

سارا مژده، سومین طراح از این جمع نظر خودش را این‌گونه توضیح داد: ما همیشه می‌خواهیم همه‌کارها را گردن کسی دیگری بیاندازیم. اما اگر هرکسی مسئولیت خودش را به خوبی انجام دهد همه چیز تکمیل می‌شود. اما اگر من به عنوان طراح بگویم طرح نمی‌زنم چون تولیدکننده با من همکاری نمی‌کند، تولیدکننده هم کار تکراری میزند چون فکر می‌کند طراحی که توانایی کار داشته باشد نیست.

انتهای پیام/38