معصومه حسین خانی، مترجم زبان است، او روی ترجمه نشانه‌ها کار می‌کند و در مورد کار خود به خبرنگار "هنرآنلاین" گفت: مسئله لباس چیزی نیست که فقط موقع دوخت، طراحی و فروش به آن توجه شود. وقتی قرار است در نمایش و فیلم‌ها از ترجمه قصه‌های خارجی استفاده شود باید به مسئله پوشش شخصیت‌ها توجه کرد. پوشش هر شخصیت با توجه به تیپ شخصیت خاصی که در داستان تعریف می‌شود باید انتخاب شود. نشانه‌شناسی پوشش شخصیت داستان‌های مختلف یک علم است که باید در ترجمه قصه‌های خارجی از آن بهره برد تا با فرهنگ ایرانی اسلامی بومی‌سازی شود.

او توضیح داد: هر شخصیت با پوشش متفاوتی در فرهنگ‌های مختلف شناخته می‌شود. برش‌های لباس، خطوط، علایم و حتی گل‌هایی که در جای مختلفی در هر لباس قرار می‌گیرند در هر فرهنگ حاوی پیام متفاوتی هستند. پس کار ما مستقیما با مد و لباس در ارتباط است.

حسین‌خانی درباره آثار جشنواره نظرش را این‌گونه بیان کرد: به نظر من بخش نمایش آثار ارائه شده بسیار عالی بود و این طرح‌ها باید در بازار عرضه شوند. ویژگی‌های ایرانی اسلامی در این آثار کاملا رعایت شده است و نیاز مردم را به خوبی تامین می‌کنند. درحالی‌که مدل‌هایی که در حال حاضر در بازار هستند بسیار تکراری و شبیه هم هستند.

او افزود: این جشنواره تبلیغات کمی دارد. حداقل در هر چهارراه به بنر تبلیغاتی آن باید نصب شود. مردم زیادی در جامعه هستند که مشتاق هستند جشنواره مد و لباس فجر را از نزدیک ببینند، اما چون بی‌اطلاع هستند از آن بی‌بهره‌اند. درحالی‌که اگر با اطلاع‌رسانی به نمایشگاه بیایند حتما لذت خواهند برد.

این محقق و مترجم پیشنهاد داد: بد نیست کارگاه‌های مد و لباس را از دبستان در مدارس ایجاد کنیم و در تمام سنین مانند ساعت پرورشی بچه‌ها با روش‌های مختلف پوشش لباس و خلاقیت در این زمینه آشنا شوند. حتی بهتر است در دانشگاه‌ها واحد درسی ای در کنار دیگر درس‌ها در این زمینه برای تمامی رشته‌ها گذاشته شود.

او ضمن علاقه مندی به برگزاری شوهای زنده لباس در جشنواره مد و لباس فجر با غربی دانستن آن توسط برخی مخالفت کرد و گفت: چه اشکالی دارد که ما از فرهنگ‌های خوب استفاده کنیم. مگر همین حالا کت و شلوارهایی که تن مسئولین است مارک‌های خارجی نیست!؟ چه بهتر که ما طرح‌های ایرانی و اسلامی خود را به صورت شو زنده برای مردم به نمایش بگذاریم. این عمل مدیریت شده بهتر از شوهای لباسی است که توسط اجناس خارجی و بدون معیار ایرانی اسلامی بر تن مردم در خیابان‌ها اجرا می‌شود.

انتهای پیام/38