مینو کریم نیا، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ تغییرات پوشش جامعه را مدیون جشنواره مد و لباس فجر دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چطور ممکن است که جشنواره مد ولباس و برنامه‌هایی نظیر آن موثر نباشد. نگاهی به وضعیت امروز بازارها نشان می‌دهد که تغییرات زیادی در وضعیت پوشش جامعه شکل گرفته که بسیار مثبت است.

او افزود: نسبت به چند سال پیش پوشش جامعه تغییرات عمده‌ای داشته که نتیجه آشنا کردن مردم با الگوها و مولفه‌های درست فرهنگی در عرصه لباس است.

این پژوهشگر مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی بیان کرد: آگاهی دادن به سطح جامعه و نشان دادن طرح‌های زیبا و اصیل یکی از مهمترین کارهایی است که انجام شده برای اینکه تا قبل از این اقدامات تولیدات عمومی وارد بازار می‌شد و مردم برای انتخاب گزینه‌های چندانی نداشتند اما امروز و با وجود این راهنمایی‌ها فرهنگ پوشش تا حدودی شناخته شده و به همین خاطر شاهد تحولات مثبتی هستیم.

کریم نیا درباره انتقادات وارد شده به جشنواره مد و لباس فجر گفت: انتقادات همیشه بوده و هست یعنی امکان ندارد هیچ فعالیتی بدون انتقاد انجام شود اما آنچه مهم است حرکت کردن در این مسیر است یعنی اجرای یک برنامه نظیر جشنواره مد ولباس فجر یک گام رو به جلو محسوب می‌شود و بر سکون ارجحیت دارد.

او تصریح کرد: انتقادات باعث رشد و حرکت برنامه‌های اینچنینی می‌شوند اما باید در این مسیر نگاه و الگوهای بررسی را اصلاح کنیم.

مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در پاسخ به این سوال که آیا با حضور تولیدکنندگان در جشنواره موافق است، گفت: درست است که جشنواره در تخصص طراحان است و معضلات عرصه پوشاک کشور به خاطر کمرنگ شدن نقش این گروه اتفاق افتاد اما حضور این گروه به تنهایی برای اصلاح الگوهای کشور کافی نیست.

کریم نیا ادامه داد: در گذشته تنها تولیدکنندگان برای ورود طرح‌ها به بازار پوشاک جامعه تصمیم می‌گرفتند به همین خاطر مولفه‌های فرهنگی لباس ما دستخوش معضلاتی شد اما اگر بخواهیم این بار تنها با طراحان بازار پوشاک کشور را اداره کنیم امکانپذیر نیست چرا که تولیدکننده یک فرد حرفه‌ای است و فعالیت‌هایی را می‌تواند انجام دهد که طراح از آن مزیت برخوردار نیست.

او تصریح کرد: اگر بتوانیم دیدگاه طراح و تولیدکننده را با یکدیگر هماهنگ کنیم و به همکاری برسانیم هدف اصلی به دست می‌آید.

کریم نیا از تالیف کتابی تحت عنوان "اطلس سرپوش اقوام ایرانی" به سفارش میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: این کتاب در دست انجام است و به زودی به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/