به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ جمشید حقیقت‌شناس درباره طرح استقبال از بهار گفت: طرح استقبال از بهار پیشنهادی دوباره برای پیرایش و آرام‌سازی شهر است. در این طرح از هنرمندان خواستیم تا در فراخوان‌های رشته‌های مختلف، طراحی و نحوه نصب آثار هنری در شهر نظارت داشته باشند.

حقیقت‌شناس با اشاره به اینکه مسئولین شهری به طور طبیعی بیشتر هدف‌شان در این سال‌ها پوشاندن عیب‌های زیبایی‌شناسی شهر بوده و کمتر از منظر هنرهای تجسمی به موضوع منظر شهری نگاه شده است گفت: حالا ما از هنرمندان در این طرح می‌خواهیم به شهرشان دوباره نگاه کنند و پیشنهادهای تازه نه برای پوشاندن عیب‌های شهر بلکه برای مناسب‌سازی و زیباسازی شهر بدهند. در واقع موضوع ساختار بصری شهر است، همان طور که سیاست‌مداران فضای سیاسی را در دست دارند و اقتصاددان ها در باب فضای اقتصادی کارشناس هستند در کار هنری هم باید هنرمندان نظر کارشناسی بدهند.

او با اعلام اینکه همه فراخوان‌های بخش‌های طرح استقبال از بهار به سرعت منتشر خواهد شد نیز گفت: فراخوان برخی بخش‌ها منتشر شده و حتی در بخش مجسمه‌های شهری آثار هنرمندان هم انتخاب شده‌اند. بخش هنرهای محیطی هم برگزاری‌اش به بعد از ایام نوروز موکول شد. بخش‌های دیگر هم طی روزهای آینده فراخوانش اعلام می‌شود. هدف همه این بخش‌ها در مجموع زدودن و پالودن ناهنجاری‌های شهر و در کنارش زیباترکردن پایتخت فرهنگی ایران است.

این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه سازمان زیباسازی در این دوره دارد خوب فعالیت و پیش می‌رود گفت: بیشتر کارهای زیباسازی دچار روزمره‌گی شده بود و بیشتر در اعیاد کار می‌کرد و کمتر به مجسمه‌های ماندگار و نقاشی‌های شهری توجه داشت. اما در سالهای اخیر همه کسانی که به حوزه هنر شهری علاقه دارند می دانند جایی به نام سازمان زیباسازی هست که می‌توانند در آن فعالیت کنند. البته لازم است یک پروسه‌ای طی شود تا کارشان تایید شود. چون برخی هنرمندان در حوزه کار نمایشگاهی و هنری تخصص بیشتری دارند و کار هنر شهری تخصص لازم خود را می طلبد.

حقیقت شناس با اشاره به اینکه هنر شهری نیاز به آموزش مستقل ندارد گفت: نیاز ما بیشتر داشتن کارگاه‌های بزرگ تولید هنر شهری است چون در تمام دنیا اینگونه است که کارگاه‌هایی وجود دارد که سفارش‌های شهری می‌گیرد. در حال حاضر کم کم داریم به سمت داشتن این کارگاه‌ها حرکت می‌کنیم. وی در پایان گفت: فکر می‌کنم برای نتیجه بخش بودن این حرکت، لازم است تلاش کنیم و برگردیم و به این تلاش باز نگاه کنیم و آن را اصلاح کرده و دوباره تلاش کنیم. گفتنی است طرح استقبال از بهار از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور پیرایش منظر شهری همزمان با آغاز فصلی نو در طبیعت در بخش های مختلف هنرها و پیرایه های شهری برگزار می‌شود.

طرح پیشواز از بهار 1393 به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش های "رفتار نو"، "دیدار نو"، "سیمای نو"، "سامان نو"، "رنگ نو"، "خیال نو" و"اندیشه نو" در شهر تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

320