به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره بسم الله؛ فرم تندیس به گونه ی کلاسیک کلمه نیست و همه اجزا درارتباطی معنایی با هم هستند و دیزاین کار به گونه ای ست که مخاطب نیز درتکمیل و سفید خوانی فرم و فضای تندیس سهم دارد و می تواند به خیال و ذوق خود فضاها را پر کند .

تندی از وجوه مختلف حالتی آیینی و معرفتی دارد . فرم های بلند قامت خمیده از سر مهر به عبودیت نام مقدس الله که در سیاق خوشنویسی ایرانی هم اتفاق افتاده است . استفاده از توان بصری بالا و قدرت حمل معناهای فرازمینی خطوط خوشنویسی در واقع شخصیت کلی این اثر را رقم زده است .

هادی عارفی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران که پیش از این نیز طراحی تندیس بسیاری از جشنواره های داخلی وخارجی را در کارنامه ی هنری خود دارد در باره این تندیس گفت : دیزاین این کار ابتدا به صورت خطی با استفاده از یک یونیت ( واحد ) در 2بعد انجام شد سپس با استفاده از امکانات کامپیوتری فرم ها و فضاهایی رو آن انجام شد .

او افزود: درمرحله بعد فرمی نیمه حجمی از آن با چوب اجرا شد و در مرحله بعد اجرا به صورت کاملا سه بعدی انجام شد . البته پیشتر ها این اتود ها را باحروف و اسامی دیگر اتود کرده و در حالت های مختلف حجمی و منبت و ... اجرا کرده بودم .

به گفته عارفی؛ این بار نام مقدس الله را در ابتدا طراحی کرده و بعد بسم را با همان فرمت حرکتی و ساختار طراحی کردم و بعد از چندین مرحله اتود شیوه همنشینی این یونیت ها و ایجاد همزمان انسجام و همسویی و همگرایی واحد ها سعی کردم ساخت کلی کار حسی شرقی و ارتباطی مهرآمیز و پرصلابت همزمان داشته باشد .

او ادامه داد: در نهایت بعد از در نظر گرفتن حجم ها و حالت های مختلف به وجوه هر واحد حالت نرم و دایره وار را برای کل کار در نظر گرفتم که با روحیه شرقی ها و مسلمانان بیشتر مطابقت دارد . بسم را در حالتی افقی در قسمت پایین قرار داده و الله در بالا قرار دادم و حالت کار به گونه ای ست که انگار حروف یا همان واحد ها در حال نیایش هستند . همه ی واحد ها سوار بر نقطه ی بسم هستند و این خود در حریم کعبه بودن را می رساند . علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره از 25 فروردین ماه سال 93 تا 25 اردیبهشت ماه سال 92 مهلت دارند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند. این آثار 5 تا 10 خردادماه داوری خواهد شد و در تیرماه و مردادماه سال 93 همزمان با ماه مبارک رمضان نمایشگاهی از آثار راه یافته به جشنواره برپا خواهد شد

نفر اول هر بخش: تندیس ،لوح افتخار سه میلیون تومان دریافت می کنند. نفر دوم هربخش:تندیس،لوح افتخار و دو میلیون تومان ، نفر سوم هر بخش: تندیس، لوح افتخار و یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

جایزه مؤسسه به یک اثر ویژه به مبلغ 4 میلیون تومان نیز از دیگر جوایز این جشنواره است.

آثار بخش اکسپوی جشنواره در صورت تمایل هنرمندان به نفع افراد کم بضاعت مبتلا به سرطان به فروش خواهند رسید. نمایشگاه به‌صورت دوره‌ای در مجامع هنری و بین‌المللی به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/ 320