به گزارش هنرآنلاین ، در این نمایشگاه سه خوشنویس برجسته مهدى فلاح، حسین غلامى و عین الدین صادق‌زاده ۵۰ اثر که محور اصلی همه آن‌ها خوشنویسی کلاسیک می‌باشد و برای اولین بار است که به نمایش گذاشته می‌شود را در معرض تماشای عموم قرار دادند.

در این نمایشگاه عین الدین صادق‌زاده دو دسته اثر ارائه داده که شامل آثاری با خوشنویسی کلاسیک، خط نستعلیق و شکسته و آثار نقاشی خط می‌باشد. مهدى فلاح و حسین غلامی نیز هر دو آثارخوشنویسی کلاسیک با خط نستعلیق در این نمایشگاه به تماشا گذاشته‌اند.

صادق‌زاده در مورد برگزاری نمایشگاه "زنگ تفریح" گفت: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه از طرف من مطرح شد. ما هر سه نفر از پیش‌تر بر روی خوشنویسی کلاسیک متمرکز بودیم و نگاه‌هایمان به هم نزدیک بود از این رو تصمیم به برگزاری چنین نمایشگاهی گرفتیم.

او در مورد انتخاب عنوان "زنگ تفریح" برای این نمایشگاه گفت: برای هنرمندانی که کار حرفه‌ای در ابعاد بزرگ انجام می‌دهند، ارائه آثاری با خوشنویسی کلاسیک و ابعاد کوچک به نوعی دست گرمی برایشان محسوب می‌شود، ما هم تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه آثاری با خوشنویسی کلاسیک با ابعاد کوچک ارائه دهیم تا تلنگری در جامعه نقاشی خط امروز بوجود آوریم و یادآوری کنیم که نقاشی خطی که امروز حاکم است و بی‌پروا پیش می‌رود از خوشنویسی کلاسیک نشات می‌گیرد و ابتدا برای انجام آن باید خط را دانست و بعد وارد حوزه آن شد. "زنگ تفریح" در واقع زنگی میان دو کلاس است به این معنا که برای ورود به فضای مدرن باید فضای سنتی را فهمید و بعد به آن حوزه وارد شد.

صادق‌زاده معتقد است یک نقاش می‌تواند بعنوان یک عنصر با خط مواجه شود اما کاری که یک خوشنویس در ارائه آثار نقاشی خط انجام می‌دهد این است که پتانسیل‌هایی که در خوشنویسی وجود دارد را کشف کند.

او به استنباط نادرستی که در مورد نقاشی خط باب شده و بسیاری هنرمندان فکر می‌کنند برای انجام آثار نقاشی خط احتیاج به دانستن خط نیست گفت: ما با ارائه آثاری کوچک در این نمایشگاه قصد داشتیم نشان دهیم این آثار نتیجه سال‌ها کار کردن است و انجام چنین آثاری پیش زمینه انجام ارائه آثار نقاشی خط است و از این راه می‌توان به فضای نقاشی خط وارد شد. خوشنویسان باید خوشنویسی کلاسیک را به صورت عمیق کار کنند و پتانسیل خط را کشف کنند و بعد وارد فضای نقاشی و گرافیک شوند.

غلامحسین امیر خانی خوشنویس پیشکسوت در مورد نمایشگاه "زنگ تفریح" گفت: اکثر هنرمندان دوست دارند نمایشگاه انفرادی برگزار کنند و هنر خود را معرفی کنند اما این سه هنرمند برجسته حاضر در این نمایشگاه به مقامی رسیده‌اند که به لحاظ نوع تفکر درک اجتماعی قوی دارند و دست به هم افزایی زدند و در کنار هم چنین نمایشگاهی را برپا کرده‌اند. در عین حال می‌توان گفت این هنرمندان دید و نگاه فرا شخصی داشته‌اند که توانسته‌اند چنین نمایشگاه با کیفیت و سطح بالایی را برپا کنند. از این رو باید برای برگزاری چنین نمایشگاهی به مدیریت با کفایت گالری مژده اشاره داشت و آن را تحسین کرد.

نصرالله افجه‌ای خوشنویس پیشکسوت، نمایشگاه "زنگ تفریح" را نمایشگاه معتبری دانست و گفت: این سه هنرمند از شاگردان قدیمی استاد امیرخانی هستند. آن‌ها را می‌توان از خوشنویسان طراز اول کشور نامید. اساس کار و آناتومی خط این سه هنرمند ماندگار مانده است. از طرفی باید به مدیریت گالری مژده برای برگزاری چنین نمایشگاهی با فضای مناسب تبریک گفت.

مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در مورد نمایشگاه "زنگ تفریح" گفت: سالهاست که آثار هنرمندان خوشنویس نسل میانی را دنبال می‌کنم، این اساتید در عرصه‌های خوشنویسی کلاسیک بسیار خوب عمل کرده‌اند و با پشتوانه قوی که در خوشنویسی کلاسیک داشته‌اند آثار خوبی را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند. حسین غلامی در ترکیب بندی‌های متعارف سیاه مشق‌هایی با خوانش و نگاه جدید ارائه داده و فلاح و صادق‌زاده نیز نوآوری‌های زیادی در آثارشان انجام داده‌اند. آثار صادق‌زاده نسبت به دوره‌های قبل که با قیر کار می‌کرد و بیشتر سیاه و سفید بود رنگین‌تر شده است. این نمایشگاه می‌تواند سرمشق بسیاری از جوانان باشد که بدانند قبل از انجام هر گونه نوآوری باید خوشنویسی کلاسیک را بدانند. از این رو می‌توان گفت که این اساتید در خوشنویسی کلاسیک و نگاه به سنت کار‌هایشان قابل توجه است و بعد از رسیدن به دست تصرف در آثارشان نوآوری کرده‌اند.

ملانوروی اضافه کرد: خط همیشه در تاریخ ما جزء هنرهایی است که هم به لحاظ معنوی و هم بصری مورد علاقه ایرانی‌ها بوده است. امروزه خط از جایگاه کهن خود خارج شده و توانسته با داشتن جنبه‌های بصری در این چهار دهه اخیر از دوران پیل آرام و زنده رودی تا به امروز هنرهای بصری معاصر را هم تحت تاثیر خود قرار دهد و جایگاه جهانی پیدا کند تا بسیاری از افراد آثار تجسمی ایران را با کالیگرافی‌ها بشناسند. امیدوارم این قابلیت‌ها در همه آثار کهن در زمینه‌های دیگر هم رخ دهد تا با نگاهی امروزی بتوان رجوعی دوباره به آن‌ها کرد.

این نمایشگاه تا ١۵ اسفند ماه در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالى، کوچه ١٨ شرقى، واحد یک دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۴ تا ٨ بعد از ظهر از این نمایشگاه بازدید بعمل آورند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/