سرویس تجسمی هنرآنلاین//

اگر از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستید خوب می‌دانید که روزهای آخر هفته زمان افتتاح نمایشگاه‌های تازه است. در بیشتر نمایشگاه‌ها هم استیتمنت‌هایی به قلم خود هنرمند و یا شخصی دیگر می‌بینید که در نزدیک شدن به جهان ذهنی هنرمند به کارتان می‌آید و دریچه‌ای برای درک بهتر آثار به رویتان می‌گشاید. اما مطمئنا شنیدن حرف‌های هنرمند درباره مجموعه‌ای که خلق کرده هرچند کوتاه لطف دیگری دارد و هم بی‌واسطه راهی به درون آثارش باز می‌کند.

اگر در آخر هفته گذشته نتوانسته‌اید سری به گالری‌ها بزنید با ما همراه شوید تا حال و هوای نمایشگاه‌های افتتاح شده چند هنرمند را از زبان خودشان بشنویم.

بدون عنوان/ هدی نجفی/ گالری شکوه

"این مجموعه تقریبا از چهارسال قبل شکل گرفت یعنی از زمانی که مطالعه روی اقوام ایرانی را شروع کرده بودم که به مسئله زنان رسید و سوژه‌های نقاشی‌هایم به تدریج عوض شدند تا اینکه نهایتا به مجموعه‌ای از مطالعه فیگوراتیو زنان منجر شد. برای همین مجموعه را بدون عنوان درنظر گرفتم چرا که مجموعه‌ای از دوره‌های مختلف کاری‌ام را شامل می‌شوند. تن‌ها نکته‌ای که در آثار این مجموعه مشترک است در واقع رنگ‌های قهوه‌ای تیره و فیروزه‌ای است. قهوه‌ای تیره در واقع برایم به نوعی نماد خاک بوده و به عنوان ذهنیتی از رنگ‌هایی خنثی که می‌تواند در مور همه قومیت‌ها چه در ایران و چه در خارج از ایران که بعضی از سوژه‌هایم در مورد اقوام غیر ایرانی است معنایی مشترک داشته باشد. وقتی به تزئینات سوژه‌هایم فکر می‌کردم هم به رنگ فیروزه‌ای رسیدم که به نوعی هویت ایرانی به کار‌ها بدهد. در مرحله آخر چهره‌های سوژه‌ها را حذف کردم که وضعیتی بدون هویت مشخص و یا دارای هویتی مشترک به خود بگیرند و تاکیدی روی قومیت و ملیت آن‌ها احساس نشود. در حقیقت آن کانسپت اولیه که روی قومیت‌ها متمرکز بود کم کم تغییر کرد و جای خود را به هویتی مشترک بین همه ملیت‌ها داد."

شایان ذکر است؛ نمایشگاه نقاشی‌های هدی نجفی تا ۱۴ اسفندماه در گالری شکوه ادامه خواهد داشت.

بدون عنوان/شقایق شرفی/ گالری هفت ثمر

"روی این نکته تاکید دارم که اگرچه ممکن است کار‌هایم در نگاه اول انتزاعی به نظر برسند، ولی از نظر خودم آن ساده گرایی که در این مجموعه به ان رسیده‌ام دلیلی بر انتزاعی بودن نیست. سوژه‌هایم بدن‌های در حال تحرکی هستند که هر کدام با استفاده از رنگ‌های مختلف وضعیت‌های روحی و اکسپرسیون‌های مخصوص به خود را نمایش می‌دهند. درتصویرهایی که ارائه می‌شوند گویی به تدریج و با کنار رفتن پوشش‌ها یک سری اشکال که می‌توانند کهن الگوهایی باشند ولی در این مورد کهن الگوهایی خودساخته و شخصی به حساب می‌آیند پدیدار می‌شوند. درست مثل اینکه من از نظر احساسی بخواهم نوعی حفاری انجام داده باشم یعنی از طریق لایه‌های رنگ که کنار می‌روند و به عمق می‌رسند می‌توانم بگویم نوعی واکاوی حسی موضوعات در کار‌هایم انجام شده است. پیشینه من در نقاشی فیگوراتیو است و می‌توانم بگویم با اینکه در این مجموعه فیگور‌ها به ‌‌نهایت سادگی رسیده‌اند تا حدی که انتزاعی به نظر بیایند ولی همیشه نقطه عطف کار‌هایم هستند یعنی هیچ وقت نمی‌توانم به یک نقاشی کاملا انتزاعی بپردازم و اساسا هم زیاد برایم جالب نیست. عنوان کار‌ها برایم خیلی مهم است و کار‌هایم یک به یک عنوان‌های خاص خودشان را دارند. دختران آفتاب، دختران بازیگوش، ویرانی، فریب و حفاری عنوان بعضی از نقاشی‌هایم است که در این نمایشگاه به تماشا درآمده."

گفتنی است؛ نمایشگاه نقاشی‌های شقایق شرفی تا ۱۴ اسفندماه در گالری هفت ثمر میرزبان علاقمندان خواهد بود.

ماه گرفتکی/ الیکا هدایت/ گالری آران

" استثمار، بی‌تفاوتی، بی‌عدالتی و زوال در حوزه زندگی اجتماعی درونمایه‌های این مجموعه است. شهروند تابع و تزویری ذاتی که برای بقا به آن نیازمند است. تزویری که در رابطه بین فریبکار و فریب دیده حاکم است. زنجیره بدن‌ها تشخیص قربانی را غیرممکن می‌سازد. ماه گرفتگی گزارشی از بخشی از جامعه است از مضحکه تا تقلید. شخصیت‌ها تشنه توجه هستند. اصرار بر دیده شدن ادامه دارند. جماعت خود شیفته‌ای که تاکید بر حضور دارند. بدن‌های ناکامل، بدن‌های مثله شده، کالبدهائی لامکان. بدن هائی که بدون آغاز یا پایان و مشخصا» بدون هیچ هدفی، وجود دارند. بیننده بی‌پرده دعوت می‌شود که به ظاهرسازی و آشفتگی حاضر در خیابان‌های تهران توجه کند. این‌ها عکس‌های فوری از بخشی از جامعه هستند که درگیر عوام گرائی، خود نمایشی، و بازی‌های پشت پرده خرده قدرت‌ها هستند. این آثار ادراکی است از ناهنجاری‌های واقعیتی که به تصویر می‌کشند.

شایان ذکر است؛ نمایشگاه نقاشی‌های الیکا هدایت تا ۲۵ اسفندماه در گالری آران میزبان علاقه مندان خواهد بود..

انتهای پیام/