به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ جمال هاشمی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنرهای زیبا، درباره چگونگی و روند نگارش این نمایشنامه، گفت: ایده اولیه نگارش نمایشنامه "خط استوا" به زمان دانشجویی‌ام برمی‌گردد. در واقع نزدیک بوفه‌ی دانشگاه یک میز پینگ‌پنگ بود که دانشجوهای زیادی هر روز ساعت‌ها آنجا با هم بازی می‌کردند و این تصویری بود که چند سال هر روز زمانی‌که به بوفه می‌رفتم می‌دیدم. در همان زمان‌ ایده استفاده از یک میز پینگ‌پونگ در صحنه یک نمایش به صورت شکل گرفت. المان مهم بعدی که با ایده میز پینگ‌پونگ به نوعی ترکیب شد دیدن یک کره جغرافیای بسیار زیبا در ویترین یک مغازه در خیابان انقلاب بود، که نهایتا این ایده‌ها به مرور با اضافه شدن المان‌های دیگر به یک طرح کامل تبدیل شد و پس از آن شروع به نوشتن کردم.

هاشمی ادامه داد: بازی پینگ‌پنگ یک بازی دو نفره است، پس بین این دو نفر به واسطه وجود میز می‌تواند یک رابطه وجود داشته باشد. از طرفی من هم یک میز پینگ‌پنگ داشتم و تعدادی کشور، که این دو نفر با هم بر سر آنها بازی می‌کنند. به عبارتی دیگر روند تکمیل این نمایشنامه مانند این بود که من ابتدا یک دکمه (میز پینگ‌پنگ) پیدا کردم، بعد یک دکمه دیگر (کره جغرافیایی) پیدا کردم و در آخر برای این دکمه‌ها یک کت دوختم.

کارگردان نمایش "خط استوا" درباره چگونگی به روی صحنه بردن این اثر نمایشی نیز اظهار داشت: قبل از اینکه این نمایش را برای اجرای عمومی کنیم با همین بازیگرانی که الان در نمایش هستند پس از مدتی آزمون و خطا یک ورژن از این متن را برای طرح پایان‌نامه دانشگاه‌ام آماده کردیم. بعد از پایان‌نامه و پس از اینکه با چند تن از استادان و هنرمندان حرفه‌ای تئاتر درباره این طرح صحبت کردم به این نتیجه رسیدم که کار پتانسیل اجرای عمومی را دارد و به همین خاطر تصمیم گرفتم که آن را برای اجرای عمومی تکمیل کنم.

او درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز گفت: درباره شیوه اجرا ترجیح می‌دهم که اسم‌گذاری خاصی نکنم اما بستر کلی کار واقع‌گرایانه است اما در موضوع و صحنه اصلا واقعی نیست و به نوعی وارد یک فضای فانتزی می‌شود. در واقع منطق متن واقع‌گرا است اما شیوه اجرایی آن دو پهلو است یعنی هم المان‌های واقعی و هم از المان‌های غیرواقعی بهره می‌برد.

هاشمی درباره علت انتخاب سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان برای اجرای عمومی نمایش خود نیز توضیح داد: با توجه به اینکه من به دنبال یک سالن کوچک بودم و درخواست اجرا در تالار مولوی هم پذیرفته نشد، به نظرم سالن استاد انتظامی در بین سالن‌ها بهترین فضا را برای کار این نمایش داشت و به همین خاطر درخواست دادیم که بالاخره بعد از حدود یک سال و نیم نوبت به اجرای ما رسید. البته معمولا این زمان برای اجرای نمایش زیاد مناسب نیست اما به هر حال برای من فرقی نمی کرد و هر زمانی به من می دادند نمایشم را کار می کردم.

او در پایان با اشاره به اینکه تاکنون از شرایط اجرای نمایش‌اش راضی بوده، خاطر نشان کرد: البته از نظر مالی این امکان برای ما و بیشتر گروه‌های تئاتری نیست که بتوانند تبلیغاتی برای کارشان داشته باشند به همین خاطر من امیدوارم تمام کسانی‌که این گفت‌وگو را می‌خوانند به دیدن نمایش ما بیایند و مطمئن هستم که از کار ما خوششان خواهد آمد.

گفتنی است، نمایش "خط استوا" با نقش آفرینی علی باقری و فاطمه فخرایی، داستان زندگی زن و شوهری است که زندگی‌شان به بازی می‌گذرد. یک میز پینگ‌پنگ در زیر زمین خانه اجاره‌ای‌شان گذاشتند و روز و شب را به بازی می‌گذرانند. بازی آن دو بر سر کشورها است و در دنیای ذهنی که برای خود ساخته‌اند برنده هر بازی صاحب یک کشور می‌شود. اکنون به آخر بازی رسیدند و تنها یک کشور باقی مانده است...

در این نمایش سعید حسنلو بعنوان طراح صحنه، پویان فرزین آهنگساز، حمید حسین‌نژاد مدیرتولید و مهرنوش نگهداری بعنوان تهیه‌کننده با هاشمی همکاری می‌کنند.

نمایش "خط استوا" به نویسندگی و کارگردانی جمال هاشمی به مدت 60 دقیقه تا روز 23 اسفندماه هر شب به جز شنبه‌ها ساعت 20/30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/32/