به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین ؛ نشست خبری نمایشگاه "پازل" در گالری پنجره برگزار شد و دراین نشست ماهیار چرمچی نمایشگاه‌گردان و فرامرزی درباره این نمایشگاه سخن گفتند.

ماهیار چرمچی در ابتدا این نشست گفت: در آغاز باید نکته‌ای را اصلاح کنم، پیش از این در خبرها از من به عنوان مدیر گالری نام برده شده بود که این موضوع اشتباه است و مدیریت گالری بر عهده خانم شبنم غفاری است که همکاری خوبی نیز تاکنون با ما داشته است. من نیز فقط وظیفه نمایشگاه گردانی "پازل" را دارم.

هنرهای تجسمی به عنوان زبانی گویا اما فارغ از زبان، جهان شمول‌‌ترین هنرها شناخته می‌شود و در این میان نقاشی و تصویرسازی اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین راه ارتباطی بشر، حتی زودتر از آواها بوده‌اند. این زبانِ گویا، حساس و زیبا هنوز هم یکی از مهم‌ترین تصاویر قابل ارائه از فرهنگ و هنر ملت‌هاست.

او افزود: نسل‌های مختلف می‌آیند و از گذشته‌گانشان می‌آموزند و پیش می‌روند و خلاقیت و نگاه خاص خود را ارائه می‌کنند و در کنار اساتید خود پدیدآورنده تصویری کامل‌تر می‌شوند و این چرخه بارها ادامه پیدا می‌کند؛. انگار که یک پازل با هر قطعه (چه کوچک و در حاشیه و چه در متن و نقطه طلایی تابلو) به تصویری تمام و کمال بدل شوند.

چرمچی خاطرنشان کرد: اساتیدی که خود عصاره ترکیبی هستند از تاریخ هنر نقاشی و نگاه خلاق و خاص خودشان در کنار شاگردان و جوان‌ترهایی که با استفاده از تجربیات اساتید حالا به نمایش نگاهی که ویژه خودشان است، می‌پردازند در نمایشگاه "پازل" کنار هم می‌آیند.

او افزود: نمایشگاه "پازل" در واقع فرصت مغتنمی شد که بدون هیچ پیش داوری آثار هنرمندان نسل های مختلف در کنارهم به نمایش گذاشته و دیده شوند و برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصتی را حتی برای آموختن نسل های جوان از پیشکسوت ها فراهم می کند.

چرمچی ادامه داد: برای برپایی این پازل، نمایشگاه های متعددی که در طول سال برگزار می شد را مرور کردیم و درنهایت ازهنرمندانی که آثارشان حس خوشایندی به من می دهد آثاری را انتخاب کردم. در واقع آثاری که در این نمایشگاه شاهد هستید از هنرمندانی انتخاب شده اند که فارغ ازهیجاناتی که فضای هنرهای تجسمی را اشباح کرده اند کار خودشان را می کنند. آثار ارایه شده دراین نمایشگاه گروهی با تکنیک و سوژه‌های آزاد و از بهترین آثار هنرمندان شرکت‌کننده انتخاب شده است.

به گفته چرمچی؛ تنوع خوبی از آثار چه از لحاظ شرکت‌کنندگان و آثار و چه از لحاظ قیمت آثار در این نمایشگاه وجود دارد که می‌تواند سلیقه‌های طیف وسیعی از هنردوستان را اقناع کند.

او ادامه داد: دراین نمایشگاه 29 تابلو نقاشی از 29 هنرمند به نمایش گذاشته شده است که آثاراین نمایشگاه از 600 تا 25 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند که گران ترین اثراین نمایشگاه اثری ازیعقوب عمامه پیچ است و هدف از برپایی این نمایشگاه فراهم کردن فرصتی برای حضور عامه مردم در فضای گالری ها است . متاسفانه از گالری ها تنها تعداد محدودی بازدید می کنند که این گروه را گالری گرد می نامند؛ ما قصد داریم گروه های گالری گرد را افزایش دهیم.

نمایشگاه گردان "پازل" درباره حضور اثری از لعیا زنگنه در این نمایشگاه گفت: لعیا زنگنه سالهاست که درعرصه نقاشی فعالیت می کند و از شاگردان یعقوب عمامه پیچ است. من همواره نقاشی های او را دنبال می کنم. او نقاشی را دوست دارد و معتقد است زمانی که نقاشی می کند حالش خوب است از این رو از او هم دعوت کردیم که با ارائه یک اثر در نمایشگاه پازل شرکت کند.

او در خصوص حضور هنرمندان عرصه های دیگر در حوزه تجسمی گفت: حضور این هنرمندان فرصت مغتنمی است که به دلیل چهره بودن شان و گرایشی که مردم نسبت به چهره های سینمایی دارند؛ گروهی ازمردم پایشان به گالری ها باز شود و به مرور می توان از این امکان برای گسترش فرهنگ گالری گردی در میان عامه مردم استفاده کرد.

چرمچی درباره قیمت گذاری اثر لعیا زنگنه گفت: لعیا زنگنه این اثر را 20 میلیون قیمت گذاری کرده است، اما هنوز قیمت این اثر هنوز مشخص نیست. اما در قیمت گذاری ها هنرمندان را آزاد گذاشته ایم که خودشان اثرشان را قیمت گذاری کنند.

او در مورد اسامی هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون بهرام دبیری، علی ذاکری، رحیم مولاییان، یعقوب عمامه‌پیچ، منصور ذابحی ،علی‌اکبر نیکان‌پور، ایلیا تهمتنی ،احسان نصری، ماهیار چرمچی، رامتین نباتی و ریحانه کلانتری، امیر یگانه، لعیا زنگنه و ... به نمایش گذاشته می شود.

فرامرزی هم درباره حضور هنرمندان عرصه‌های دیگر در حوزه تجسمی گفت: سال‌هاست که شاهد حضور فصلی و مقطعی هنرمندان عرصه‌های دیگر در حوزه تجسمی هستیم؛ در تمام دنیا هم چنین اتفاقی رخ می‌دهد مثلا چرچیل هم نقاشی می‌کرد . چنین رویدادی فی‌نفسه بد نیست و حتی موجب رونق مقطعی گالری‌ها می‌شود. اما باید قیمت‌گذاری آثار متناسب با اثرشان باشد و حواشی فعالیت‌شان در سایر رشته‌های هنری نباید بر قیمت‌گذاری آثارشان تاثیر بگذارد.

او افزود: نباید این تفکر در جامعه رواج پیدا کند که عرصه تجسمی برای سایر هنرمندان تنگ است، اگر هر کسی در این عرصه حرفه‌ای کار کند بی‌شک برای او جا هست.

فرامرزی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاست‌هایی که موجب نادیده گرفتن هنرهای تجسمی در مطبوعات می‌شود گفت: متاسفانه هنرهای تجسمی در مطبوعات ایران جایگاهی ندارد و نقدی هم در این عرصه صورت نمی‌گیرد.

او افزود: برخی معتقدند که خود هنرمندان حوزه تجسمی باید دست به قلم شوند و درباره رویدادهای این حوزه بنویسند و آثار هنرمندان را نقد کنند. من چنین چیزی را نمی‌پسندم و معتقدم میان هنرمندان مناسباتی است و همین مناسبات موجب می‌شود که صادقانه نتوانند نظر خود را درباره موضوعی مطرح کنند به نظر من کار نقد را باید به منتقدان سپرد و باید دانشگاه ها با تربیت افرادی این ضعف را برطرف کنند.

گالری پنجره روز جمعه 9 اسفند ماه با نمایشگاه گروهی "پازل" میزبان هنرمندان و هنردوستان خواهد بود و این نمایشگاه یک هفته ادامه خواهد داشت.گالری پنجره در در ظفر، فرید افشار، انتهای بابک شرقی، بن بست بابک پلاک 29 واقع شده است.

انتهای پیام/320