به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت هنری؛ علی مرادخانی در آیین پایانی دومین جشنواره موسیقی مقامی فجر آذربایجان که روز گذشته، ۶ اسفندماه در شهر تبریز برگزار شد، گفت: خوشحالم از این‌که امروز در یکی از مهم‌ترین قطب‌های موسیقی کشور حضور دارم. از سال ۱۳۶۹ که وارد مرکز موسیقی وزارت ارشاد شدم با هنرمندان حوزه موسیقی موغام از نزدیک آشنا هستم و با بسیاری از هنرمندانی که در حوزه موسیقی عاشیقی فعال‌اند نیز در ارتباطم. گستره‌ حوزه موسیقی موغام از جنوب غرب کشور است و در مرکز به آذربایجان متمرکز می‌شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که وظیفه فرهنگی ماست که از این فعالیت اثربخش حمایت کنیم، افزود: این جشنواره نشان می‌دهد موسیقی موغام مورد توجه جوانان ما نیز هست و از سویی این نوید را می‌دهد که در آینده به عنوان یکی از بخش‌های مهم گنجینه هنریمان از این امکان استفاده کنیم و جوانان نسل دیگر را نیز در این راه قرار دهیم.

به گفته او، یکی از واجبات امروز اینست که آن‌چه را که به حوزه هویتیمان برمی‌گردد برای خودمان به نحو احسن حفظ کنیم.

مرادخانی اظهار داشت: ویژگی مهم موسیقی موغام کلام است. ممکن است موسیقی به خودی خود گیرایی نداشته باشد ولی زمانی که پای کلام به میان می‌آید تاثیر بیشتری خواهد داشت. اگر موسیقی با کلام سخیف و مبتذل همراه شود می‌تواند به خود موسیقی هم ضربه بزند. با این وجود در موسیقی موغام کلام و شعر در قالب‌های اخلاقی و مسایل ضروری زندگی است. در موسیقی عاشیقی در بسیاری از موارد حتی در مراسم عروسی اغلب اشعار به غیر از تبریک و شادمانی، درس‌هایی را هم برای عروس و داماد دارند که چگونه در زندگی سازگاری داشته باشند و از گذشته برایشان می‌گویند. در واقع کلام آن‌ها پند و آموزه برای استقامت در زندگی است. ما به این کلام نیازمندیم که در این موسیقی به آن پرداخته می‌شود.

مرادخانی با تاکید بر این‌که باید از این گونه موسیقی حمایت کنیم، گفت: در وزارت ارشاد باید در این زمینه بیشتر کار شود و سریع‌تر حرکت کنیم.

به گفته او، حضور ۹۹ گروه از هشت استان و حضور طیف وسیعی از هنرمندان حاکی از اعتماد هنرمندان به این جشنواره است که سرمایه مهمی است و باید از این سرمایه در آینده استفاده بهینه شود.

مرادخانی تاکید کرد: برای بررسی وضعیت فرهنگی هر جامعه‌ای به موسیقی آن توجه می‌کنند چرا که نشان می‌دهد اینجامعه چگونه فکر می‌کند و نوع کلام در موسیقی نشان از شخصیت اجتماعی آنجامعه دارد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که برپایی جشنواره موسیقی مقامی موغام در سال‌های آتی ادامه یابد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

گفتنی است، دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی فجر آذربایجان (موغام)، از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و به مناسبت سی‌و‌پنجمین سالگرد پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی، برگزار شد. در آیین اختتامیه این جشنواره، به غیر از هنرمندان تبریز، مسئولان شهرداری، شورای شهر و اداره کل ارشاد تبریز نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/32/