به گزارش سرویس مد و لباس هنرآنلاین در این نشست سید علی کاشفی خوانساری، مشاور معاونت هنری وزارت ارشاد با اشاره به ایجاد تغییراتی در بنیاد ملی مد و لباس و تلاش برای تغییر نگاه به این مقوله افزود: در دوره‌های قبلی نگاه به جشنواره مد و لباس، ترویج یک ایده و نظر خاص بوده است اما جشنواره در این دوره اهداف هنری دارد و بر این اساس سعی شده است تعامل بهتری با فعالان شاخه‌های مختلف هنری داشته باشیم. به همین دلیل امسال در این جشنواره بخش‌های مختلف فرهنگی،هنری، مطبوعاتی و... به آن اضافه شده است.

او با اشاره به ایجاد بخشی برای تعامل با کانون‌های تبلیغاتی گفت: عرصه پوشاک یک صنعت و تجارت بزرگ است که کانون‌های تبلیغاتی می‌توانند نقش بزرگی در رشد آن و ترویج کالا و پوشاک ایرانی و قومی داشته باشند. به همین دلیل در این دوره از جشنواره با جلب موافقت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار بر این است که غرفه‌هایی در اختیار کانون‌های تبلیغاتی قرار گیرد تا در کنار برندهای پوشاک و صنعت نساجی، ضمن تعامل با آنها برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

کاشفی با طرح این سوال که چگونه می‌توان از کانون‌های تبلیغاتی برای رشد صنعت پوشاک استفاده کرد افزود: صنعت پوشاک از نظر فرهنگی و اجتماعی در زندگی همه مردم نقش دارد و مسایل اقتصادی یکی از مهمترین نکات در این زمینه است. در سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌های نادرست، قاچاق کالا و عدم حمایت از محصولات ایرانی، تولیدکنندگان داخلی آسیب زیادی دیدند و به نظر من یکی از عواملی که می‌تواند به این صنعت کمک کند تبلیغات است.

او با اشاره به سهم ده درصدی صنعت مد در گردش بازار، از سهم سه درصدی آن در حوزه تبلیغات گفت و افزود: سهم پوشاک و مد در تبلیغات بسیار اندک است در حالی‌که در زندگی عمومی سهم زیادی دارد. به نظر می‌رسد وزارت ارشاد با کمک گرفتن از کارشناسان تبلیغات باید از بازوی تبلیغات و هنر جهت ارتقای صنعت پوشاک و پیوند آن با هنر استفاده کند. در نتیجه این موضوع افراد جامعه کنش بیشتری برای انتخاب لباس خواهند داشت و متوجه می‌شوند پوشاک آنها بازتاب دهنده افکار و سلایق آنهاست.

در ادامه این نشست محمدرضا عبدالله‌پور به عنوان کارشناس تبلیغات در مورد حضور برندهای خارجی در ایران گفت: هر برند خارجی که به ایران می‌آید فرهنگ خودش را هم می‌آورد. مردم ما عادت دارند اگر لباسی به عنوان کار خارجی عرضه شود آن را بخرند در حالی که در ایران تولید شده است. کار کردن در زمینه تبلیغات پوشاک در ایران واقعا سخت است چون نمی‌توانیم فرم‌ها را زیاد تغییر دهیم و دست ما بسته است. شاید اگر تبلیغات لباس را از لباس کودک آغاز کنیم به دلیل آسیب‌های کمتر و اشتراک نگاه افراد جامعه، امکان بیشتری برای کار کردن داشته باشیم. به نظر من با تمام تهدیدهایی که در زمینه تبلیغات لباس در ایران وجود دارد، این بازار بکر است و یکی از حوزه‌هایی است که جای کار زیادی دارد. باید ارتباط خوبی بین تولیدکننده و کارشناسان تبلیغات به وجود آید تا اتفاقات مثبتی رخ دهد. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه حمایتی به این موضوع داشته باشد، به رشد صنعت پوشاک و قابلیت‌های صنعت تبلیغات در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

جمشید شاه‌مرادی از فعالان صنعت تبلیغات که سالهااست تبلیغات برندهای پوشاک ایرانی را بر عهده دارد، در مورد موانع موجود بر سر راه تبلیغات پوشاک گفت: وزارت ارشاد در این زمینه سخت‌گیریهای زیادی می‌کند. بارها پیش آمده است که بیلبورد یک برند ایرانی با هزینه زیاد و به کارگیری تعداد زیادی از افراد متخصص در رشته‌های گوناگون آماده شده است اما در لحظه آخر از انتشار آن جلوگیری شده است. همین موضوع باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها از طرح‌های خارجی استفاده کنند تا خطر سرمایه‌گزاری نداشته باشد. به این ترتیب تبلیغات پوشاک فلج می‌شود،در صورتی‌که صنعت تبلیغات یک رشته کارآفرین است و عده زیادی را مشغول به کار می‌کند.

او در ادامه سخنان خود افزود: سال‌ها در جامعه ما تصور بر این بود که مد چیز بدی است و نباید به آن پرداخت. اما حالا باید ذهنیت‌ها را عوض کرد. وزارت ارشاد باید به صنعت پوشاک و تبلیغات آن به عنوان یک بخش کارآفرین نگاه کند و برای تولیدکنندگان داخلی تسهیلاتی قائل شود که کارهای تبلیغاتی برای آنها هزینه کمتری داشته باشد و بتوانند محصولات خود را معرفی کنند. به نظر من پتانسیل لازم برای این کار در شرکت‌های تبلیغاتی و تولیدی‌های پوشاک آماده است و با ایجاد شرایط مناسب به راحتی امکان فعالیت در این زمینه وجود دارد.

در پایان علی کاشفی با جمع‌بندی مطالب مطرح شده در جلسه، مشکل اصلی در این زمینه را اعمال سلیقه‌های بدون پشتوانه دانست و افزود: دلیل اصلی این موضوع این است که نگاه مسئولین به صنعت پوشاک و تبلیغات آن حمایتی نیست و موارد مطرح شده برای ممنوع بودن یا نبودن یک موضوع پشتوانه تخصصی ندارد. باید نظارت بر عرصه پوشاک و تبلیغات به کارشناسان این حوزه، اساتید دانشگاه و کارشناسان تبلیغات سپرده شود. فعالان صنعت تبلیغات در حوزه پوشاک از وزارت ارشاد و بنیاد ملی مد و لباس انتظار دارند که زمینه‌هایی برای تبلیغ برندهای پوشاک ایرانی به وجود آید و با فراهم کردن امکانات حمایتی مانند اختصاص تعدادی بیلبورد یا تخفیف برای تبلیغ در روزنامه‌ها به رشد صنعت پوشاک کمک کنند.

انتهای پیام/