به گزارش سرویس تئاتر هنرآنلاین // برخلاف سال‌های گذشته که معمولا در این مقطع زمانی، یعنی پس از جشنواره تئاتر فجر تا تعطیلات نوروز، کمتر کارگردانی تمایل داشت نمایشی را روی صحنه ببرد، تمدید مکرر نمایش‌های در حال اجرا و همچنین دو اجرایی شدن بسیاری از آنها در تعطیلات آخر هفته از جمله نشانه‌هایی است که در صورت عملی شدن وعده‌های مدیران جدید مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند اتفاق‌های خوبی را برای تئاتر کشور در سال آینده رقم بزند.

در همین راستا و در حالی که نمایشنامه "ملکه لی‌نین" نوشته‌ مارتین مک‌دوناف با کارگردانی همایون غنی‌زاده در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، علی پورشانی نیز که اجرای دو نمایشنامه دیگر از این نویسنده را در کارنامه هنری خود دارد، برای تکمیل سه‌گانه‌ نمایشی‌اش چند روزی است که نمایشنامه "جمجمه‌ای در کانامارا"، یکی دیگر از متن‌های معروف این نویسنده برجسته ایرلندی‌‌الاصل را در سالن تازه تاسیس دیب به روی صحنه برده است.

علی پورشانی درباره ویژگی‌های این متن و دلائلی که باعث شدند تا او باز هم نمایشنامه‌ای از مارتین مک‌دوناف را برای اجرا انتخاب کند، در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: پیش از اینکه بخواهم درباره متن صحبت کنم باید این نکته را بگویم که پس از اجرای نمایشنامه "غرب غم‌زده" مک‌دوناف در سال 88 در تالار مولوی و پیش از آن نیز "مکله لی‌نین"، تکمیل این پازل سه‌گانه خیلی برایم اهمیت و جذابیت داشت.

پورشانی در ادامه افزود: اما با شناختی که از آثار مک‌دوناف دارم و در این سه‌گانه هم هست، به نظرم یکی از ویژگی‌هایی متن‌های او در اینست که در عین حال که یک اتفاق ظاهرا رئال را برای مخاطب روایت می‌کند، توامان مخاطب را به صورت غیرملموس درگیر اتفاقات و رویدادهایی مثل کشتن پدر، مادر، همسر و... می‌کند که برای کمتر کسی در زندگی واقعی‌اش قابل لمس است و حتی شاید به آنها بیاندیشد.

کارگردان نمایش "غرب غم‌زده" با بیان اینکه این دارای متن ویژگی‌های است که با استراتژی‌ گروه‌ ما همخوانی دارد، اضافه کرد: علاوه بر دیالوگ‌های بی‌نهایت روانی که در متن اصلی وجود دارد باید بگویم که این نمایشنامه فراتر از یک کار رئال است و به نوعی ناتورالیستی است زیرا به حدی دقیق به زندگی و شخصیت کاراکترها می‌پردازد و تصویر ملموسی برای مخاطب ایجاد می‌کند که فقط کسی که در این عصر زندگی بکند آن را می‌فهمد. اما آن چیزی که این انگیزه را به ما می‌داد تا با این متن دست و پنجه نرم کنیم این بود که عموم افراد در جامعه ما از غرب یک جامعه کاملا مدرن را در ذهن‌ خود دارند و در واقع یکسری موارد از زندگی غربی برای مردم ما تبدیل به کُد شده، در حالی که ما در این کار با آدم‌هایی طرف هستیم که اصلا مدرن زندگی نمی‌کنند و از طبقه اجتماعی هستند که هیچ‌یک از آن کدهایی که جامعه ما در ذهن دارد را در آنها نمی‌بیند.

او ادامه داد: به عبارتی دیگر با توجه به مواردی که به آنها اشاره کردم، حفظ فاصله جغرافیایی در این روایت از این متن برای مخاطب ایرانی، ساخت کُدهای جدیدی که ضمن وفاداری به متن برای مخاطب ایرانی هم قابل قبول باشد از مواردی بود که ما در طول 4 ماه تمرین با گروه روی آنها بسیار تمرکز داشتیم. از طرفی دیگر با توجه به کوچک بودن سالن و اینکه فاصله بازیگران با تماشاگر بسیار کم است یکی دیگر از چالش‌های ما بود که فکر می‌کنم نهایتا به یک اجرای رئال با تعاریف جدید رسیدیم.

او با بیان اینکه این نمایشنامه که توسط اعضاء گروه تئاتر دیب ترجمه شده برای نخستین بار است که به زبان فارسی در ایران اجرا می‌شود، اظهار داشت: بعد بازخورد مثبتی که از اجرای نمایش "غرب غم‌زده" در تالار مولوی گرفتیم برای اجرای "جمجمه‌ای در کانامارا" بسیار مصمم‌تر شدیم اما متاسفانه به دلیل اینکه آن سال‌ها ساختار تئاتر با یکسری تغییرات از جمله مدیریت تالار مولوی مواجه شد، امکان اجرای این کار مهیا نشد و عملا اجرای آن تا امروز مسکوت ماند.

این کارگردان تئاتر درباره علت انتخاب سالن دیب موسسه فرهنگی و هنری ارغنون برای اجرای این نمایش نیز گفت: از همان روزی که ما تحت عنوان گروه تئاتر دیب کارمان را آغاز کردیم می‌دانستیم که استمرار کار گروه با حرف شدنی نیست و باید در کنار اجراها، موارد دیگری را که برای استمرار فعالیت یک گروه تئاتری مورد نیاز هست را نیز برآورده کنیم. و نهایتا بالاخره امروز توانستیم که این نمایش را در سالن خودمان یعنی سالن گروه دیب که در حال حاضر 15 عضو دارد، روی صحنه ببریم. هر چند این سالن یک سالن کوچک با ظریفیت محدود است که شاید در خور شان تماشاگران نباشد اما واقعیت این است که وجود آن بسیار اهمیت داشت و برای همین سالن نیز واقعا سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم.

گفتنی است، نمایشنامه "جمجمه‌ای در کانامارا" نوشته مارتین مک‌دوناف با کارگردانی علی پورشانی، داستان میک داوود است که هنوز پس از هفت سال مظنون به قتل همسرش است، زیرا همه مرگ او را چیزی فراتر از نتیجه یک حادثه رانندگی می‌دانند. هر سال اوایل پاییز زمان باز کردن قبرهای قدیمی است تا فضا برای تازه واردهای قبرستان باز شود. میک که همه ساله مسئولیت اینکار را برعهده داشته این‌بار می‌بایست قبر همسرش را باز کند. اتفاقی که می‌تواند گوشه‌های تاریک این معما را بعد از سال‌ها روشن کند.

آرش وزیر نظامی، مهرداد غضنفریان، نیما شعبان‌نژاد و فرحناز رستمی به عنوان بازیگر در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: همچنین سروش شاکر (دستیار کارگردان)، ارغوان دهقان (مدیر صحنه)، مونا بهرام وند (منشی صحنه)، شهریار صدرالاشرافی (طراح نور و صدا)، رضا عابدینی و ارغوان دهقان (طراح گریم)، علی سلیمانی (ساخت دکور)، علی اکبر محمدخانی (گرافیک)، مستانه جوهرجی و نگار صورتی (عکاس) و مهرانگیز قهرمانی (روابط عمومی).

گفتنی است؛ نمایش "جمجمه‌ای در کانامارا" به کارگردانی علی پورشانی هر روز ساعت 19 در سالن دیب موسسه فرهنگی و هنری ارغنون، واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان سپند، کوچه خوارزمی، پلاک 2 روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/32/