کیانوش غریب‌پور دبیر بخش "دیدار نو" طرح استقبال از بهار 93 در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: طرح "دیدار نو" در واقع در ادامه کار سازمان زیباسازی در تبلیغات اجتماعی برای ساخت سازه های دائمی و موقت شکل گرفته است . این رویداد در حوزه گرافیک و تصویرسازی برگزار می شود و هدف اصلی آن فراهم کردن فضایی دیدنی از طرح‌ها و رنگ‌ها بر روی سازه تبلیغاتی شهر تهران در ایام نوروز است.

به گفته غریب پور هدف اصلی و عمده این طرح؛ ارتقاء زیبایی‌شناسی دیداری و در عین حال پالایش شهر از آلودگی‌های تصویری با درونمایی ایرانی است.

او افزود: در تهران تعداد زیادی تصویرگر و گرافیست زندگی می‌کنند؛ اما هیچ وقت ما شاهد حضور این هنرمندان برای زیباسازی فضای شهری تهران نبوده‌ایم و تاکنون پیش نیامده که از آن‌ها برای اجرای پروژه‌های شهری دعوت شود. در واقع طرح دیدار نو به گونه‌ای زمینه‌ای است برای آشتی و فراخوان تصویرگران و گرافیست‌ها برای ساختن شهری زیبا.

این گرافیست ادامه داد: ما باید به یاد داشته باشیم که شهر من هر کجا که باشم خانه من است و همه ما وظیفه داریم در پاک‌سازی و زیبایی خانه‌مان سهیم باشیم و تهران از جمله شهرهای است که حافظه تاریخی خاصی دارد و به نوعی شاهد تمام رویدادهای فرهنگی و سیاسی ایران در چندین دهه اخیر بوده است از این رو در این شهر شاهد نمادهای مختلفی هستیم.

غریب‌پور یادآور شد: بسیاری از نمادهای که در شهر تهران نصب شده‌اند و یا تبلیغات متعددی که هر روز در شهر تهران شاهدش هستیم، موجب زشت شدن شهر ما شده‌اند. برگزاری طرح استقبال از بهار و بخش "دیدار نو" در واقع فرصت مغتنمی است تا تصویرگران و گرافیست با هر گونه سابقه و تجربه ای در این اقدام فرهنگی و گروهی شرکت کنند.

غریب‌پور درباره موضوعاتی که در این طرح اجرا خواهد شد گفت: این طرح با سه موضوع اصلی پیشواز بهار که شامل (بهار و نوروز)، رفتار شهروندی که پیرامون موضوع خانه تکانی بهاری و ایام فاطمیه طراحی شده است.

به گفته رئیس انجمن تصویرگران؛ با اجرای این طرح قصد داریم که از بیلبوردهای شهری برای ایجاد بستر تصویری جدیدی در سطح شهر استفاده کنیم و مردم تصویر خوب ببینند و به این کار به مرور بتوانیم سطح پسند تصویری مردم را ارتقاء بدهیم و فضای جدیدی هم برای طراحان گرافیک و تصویرگران ایجاد شود که هنرمندان خلاق این عرصه متوجه شوند که در طرح‌های زیباسازی شهری مجالی برای دیده شدن دارند.

او افزود: این طرح در 2 بخش اجرا می شود که بخشی از آثار از طریق فراخوان به دبیرخانه دیدار نو ارسال خواهد شد و بخش دیگر آثار از هنرمندان خریداری خواهد شد.

به گفته غریب پور تمام آثاری که در این طرح پذیرفته می شوند مبلغ 400 هزار تومان دریافت خواهند کرد. هر چند که این رقم کم است اما برای نخستین گام خوب است و در مقایسه با سال های گذشته این رقم 2 برابر شده است.

دبیر بخش طرح نو ادامه داد: تمام طرح های خریداری شده تکثیر و در سطح شهر بر روی بیلبوردها نصب خواهد شد. همچنین 2 کارگاه با حضور آرش تنهایی گرافیست و حمیدرضا بیدقی تصویرگر در روزهای 9 و 16 برگزار خواهد شد و از هر کارگاه 3 اثر به مرحله داوری راه خواهند یافت.

او ادامه داد: پریسا تشکری، مجید کاشانی و پژمان رحیم زاده آثار این جشنواره را داوری خواهند کرد و داوری روز 20 اسفندماه انجام خواهد شد و برگزیدگان تا 22 اسفندماه اعلام خواهند شد.

به گفته غریب پور به برگزیده نخست طرح دیدار نو 3 میلیون تومان، نفر دوم 2 میلیون تومان و به نفر سوم 1 میلیون تومان اهدا خواهد شد و آثار برگزیده از 27 اسفندماه در فضای شهری نصب خواهند و تا پایان بهار باقی خواهند ماند. البته تمام آثار تا 13 فروردین بهار و نوروز خواهد بود . در مقطعی هم آثار ایام فاطمیه خواهد بود و دوباره آثار دیگری با موضوع بهار تا پایان بهار بر روی این بیلبوردها نصب خواهند شد.

دبیر طرح دیدار نو یادآور شد: در برنامه ریزی که صورت گرفته این طرح ها در سطح شهر نصب خواهند و در هر منطقه شهر تهران شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

انتهای پیام/320