ایده شکل‌گیری دوره‌های آموزش بهپوشی بر چه اساس به وجود آمد؟

شکل‌گیری بهپوشی بر اساس لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و بر مبنای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است. از آبان ماه سال گذشته که ایشان بر لزوم توجه به مقوله سبک زندگی تأکید کردند فعالیت مجموعه تسریع شد و خوشبختانه با همکاری و درایت مسئولین وزارت ارشاد در تشکیل موسسات هنری تک منظوره مد و لباس تلاش انجام شده تکمیل شد و ساختار حقوقی و قانونی لازم را پیدا کرد. در واقع بهپوشی نتیجه همکاری و تعامل مشترک بخش خصوصی و دولتی است.جا دارد از زحمات مسئولین بنیاد ملی مد و لباس و به خصوص جناب آقای قبادی که با دلسوزی برای ساماندهی بحث مهم مد و لباس فعالیت می‌کنند تشکر کنم.

لطفاً در مورد بهپوشی و فعالیت‌های بهپوشی توضیح دهید.

19 آذرماه 1392 مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص برخورد حکیمانه با مقولات فرهنگی جدید فرمودند:"گاه باید از نفوذ پدیده‌های فرهنگی، کاملا جلوگیری کرد اما برخی پدیده‌ها را می‌توان پذیرفت و یا اصلاح کرد". در واقع اساس کاری که ما انجام دادیم بر مبنای اصلاح یک پدیده فرهنگی بود که در حال به جا گذاشتن اثرات منفی بر نسل جوان بود. بهپوشی روش نوین و بومی‌سازی شده‌ای است که به ترویج و اشاعه پوشش‌های اسلامی با استفاده از نفرات متخصص، آموزش دیده و مورد تأیید می‌پردازد. باید در نظر داشت که یکی از مبادی اصلی تهاجم فرهنگی تلاش برای تغییر نوع پوشش و نفوذ از طریق روزنه‌های فرهنگی است. بهپوشی با تربیت نفرات متخصص و رفع یکی از اصلی‌ترین نیازهای صنعت تبلیغات و ترویج پوشاک می‌تواند از تهاجم فرهنگی در حیطه پوشش، مد و لباس جلوگیری نماید.

دوره و فعالیت مشابهی در سایر نقاط دنیا وجود دارد؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده، دوره آموزشی مشابه با بهپوشی در هیچ کجای دنیا حتی در کشورهای اسلامی نیز وجود ندارد. مفاد این دوره به طور کامل با استفاده از مشورت اساتید و صاحبنظران ایرانی و تحت نظر بنیاد ملی مد و لباس تهیه و تدوین شده‌است شخص آقای قبادی رهنمودهایی برای تکمیل مفاد دوره‌ها دادند که کمک بسیار زیادی به ما کرد. شایان ذکر است اساس و برنامه آموزشی دوره‌های بهپوشی با دوره‌های موسوم به مدلینگ سراسر دنیا متفاوت است.

آیا مسائل دینی، فرهنگی و قانونی به بهپوشان آموزش داده می‌شود؟

بخش اعظمی از آموزش‌هایی که به بهپوشان ارائه می‌گردد در خصوص موارد دینی است. بهپوشان می‌آموزند تا جایگاه اجتماعی و شخصی خود را به عنوان افرادی که مروج فرهنگ پوشش مناسب هستند به خوبی درک کنند و مخاطرات و سختی‌های این وظیفه را به خوبی متوجه باشند. همچنین با توجه به قوانین مرتبط با پوشش، لباس، تبلیغات و... موارد قانونی مرتبط با این زمینه‌ها به طور کامل در خلال دوره‌ها به بهپوشان آموزش داده می‌شود. شایان ذکر است در همین زمینه به عنوان اطمینان نهایی از نوع فعالیت‌ها طی استفتائی از برخی مراجع تقلید در خصوص فعالیت کاری آقایان یا بانوانی که در راستای ترویج پوشش های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند، سوال شد که رهنمود‌های لازم دریافت گردید. به طور مثال پایگاه رسمی مقام معظم رهبری به سئوال یاد شده چنین پاسخ داد:" با حفظ پوشش کامل و حریم ضوابط شرعى و مقررات اسلامى، مانعى‌ ندارد."

تأثیر بهپوشی بر شناخت و گسترش فرهنگ اسلامی-ایرانی چیست؟

بهپوشان با اثرگذاری مناسب رسانه‌ای و به عنوان نفراتی متخصص که برای ترویج پوشش‌های مناسب آموزش دیده‌اند منادیان و سفرای معرفی فرهنگ اسلامی-ایرانی خواهند بود. این افراد آموزش دیده با مشخصات ویژه و رفتاری خاص نه تنها در رویدادهای مرتبط با مد و لباس بلکه در هر رویداد دیگری امکان حضور و فعالیت خواهند داشت. همچنین به لحاظ آموزش‌های حرفه‌ای، بهپوشان می‌توانند در کلیه برنامه‌های رسانه‌ای ازقبیل تلویزیونی، سینمایی، تصاویر مجلات، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های چاپی فعالیت کنند و ارائه دهنده توانمندی‌های فرهنگ اسلامی-ایرانی باشند.

برگزاری این دوره‌ها چه مزیتی برای حوزه فرهنگ و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بنیاد ملی مد و لباس خواهد داشت؟

برگزاری این دوره آموزشی می‌تواند گره کور نیاز به نفرات مورد تأیید برای شرکت در پروژه‌های مد و لباس و با نظارت وزارت ارشاد را بر طرف نماید. بهپوشان به طور کامل تحت نظر و در چارچوب خواسته‌های مبادی ذی ربط مد و لباس فعالیت خواهند نمود. آموزش اجرای زنده لباس و پروژه‌های تصویری در حوزه مد به طور کامل با نظر وزارت ارشاد برگزار خواهد گردید و در نتیجه علاوه بر اثرگذاری مستقیم و مناسب در حیطه فرهنگ پوشش، زمینه برای فعالیت کاری در این زمینه فراهم می‌گردد.

نحوه اجرای دوره‌ها به چه شکل خواهد بود؟

اجرای دوره‌ها با تفکیک جنسیتی کامل و تحت نظر بنیاد ملی مد و لباس و در چارچوب قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با مد و لباس طی 5 کارگاه آموزشی مجزا برگزار خواهد شد. این کارگاه‌های آموزشی ترسیم کننده مسیری است که با گذراندن آنها متقاضیان فعالیت حرفه‌ای در حرفه بهپوشی توانایی فعالیت در چارچوب قوانین و همچنین عرف و فرهنگ عمومی اسلامی-ایرانی کشور را خواهند یافت. تمامی دوره‌ها و تأیید نهایی بهپوشان با اجازه و نظارت کامل بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی برگزار خواهد شد. همچنین پلیس نظارت بر اماکن همواره به عنوان بازرس در جریان برگزاری دوره‌ها قرار خواهد گرفت.

چه کسانی می‌توانند در آموزش‌های بهپوشی شرکت نمایند؟

از آنجا که بهپوشی و دوره‌های آموزشی مرتبط با آن بیش از ظاهر افراد به هویت و شخصیت فرد توجه دارد همه افراد جامعه می‌توانند در دوره‌های آموزشی بهپوشی شرکت نمایند. لیکن تأیید نهایی افراد برای حضور در بازار کار و فعالیت شغلی و حرفه‌ای در این زمینه منوط به تأیید نهایی بنیاد ملی مد و لباس اسلامی-ایرانی است.

در طی دوره آموزشی چه مواردی به بهپوشان تدریس می‌شود؟

بهپوشان برای معرفی به بنیاد مد و لباس جهت دریافت مجوز فعالیت باید 5 کارگاه آموزشی که هر یک با هدفی خاص و به منظور افزایش توانایی ایشان و در راستای تطابق با شرایط لازم کاری در حیطه مد ولباس تدوین شده است را بگذرانند. این کارگاه‌های آموزشی به ترتیب برگزاری عبارتند از: 1. کارگاه آموزش‌های تئوری بهپوشی و آشنایی با مفاهیم مد اسلامی 2. کارگاه رفتار حرفه‌ای بهپوشی 3. کارگاه فن برقرای ارتباطات موثر، زبان بدن و اعتماد به نفس 4. کارگاه عملی فرم های تصویری بهپوشی 5. کارگاه عملی پویش بهپوشی

به طور کلی روال کاری فعالیت متقاضیان بهپوشی به چه شکلی خواهد بود؟

مطابق دستورالعملی که توسط بنیاد ملی مد و لباس و کارگروه ساماندهی مد و لباس ارائه شده، متقاضیان فعالیت حرفه‌ای در زمینه بهپوشی باید دوره‌های مربوطه را بگذرانند. پس از آن گواهی پایان دوره به آنها اعطا می‌شود و نفرات برای تأیید نهایی به بنیاد ملی مد و لباس معرفی می‌شوند، بنیاد با ارزیابی نهایی آنها کارتی برای تأییدشدگان صادر می‌کند و فقط نفرات تأیید شده می‌توانند در پروژه‌های مرتبط اعم از تصویری(ژورنال‌های تصویری، عکاسی و...) و اجرای زنده شرکت کنند. این موضوع هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها انجام خواهد شد. کلیه کسانی که هم اکنون در حال فعالیت هستند نیز می‌بایست در چارچوب مصوب یاد شده فعالیت کنند البته برای نفراتی که سابقه فعالیت زیادی دارند مزایای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

آیا بهپوشی با مدلینگ تفاوت دارد؟

به لحاظ اهداف، نوع آموزش، عملکرد، ظاهر افراد، شخصیت فردی و بسیاری از موارد دیگر به طور کلی بهپوشی با مدلینگ تفاوت دارد. در واقع همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، قبله نمای ما در مُد، اروپا نبوده است و با مشورت اساتید و دست‌اندرکاران و کمک فکری و راهنمایی شایان توجه مسئولین وزارت ارشاد یک روش بومی در ارائه محتوای مرتبط با مد و لباس به وجود آمده که امیدواریم نفرات برگزیده اولین دوره و دوره‌های بعد به خوبی بتوانند ارائه دهنده اهداف بهپوشی باشند.

متقاضیان چگونه می‌توانند در این دوره‌ها ثبت نام نمایند؟

در نمایشگاه مد و لباس فجر امسال ثبت نام متقاضیان سری اول دوره آموزش جامع بهپوشی انجام خواهد شد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به غرفه موسسه بهپوشی برای فعالیت در این حیطه اقدام نمایند.

انتهای پیام/