به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ نشست خبری جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران با موضوع پیشواز بهار با حضور اعضای اجرای و هنری این ستاد در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

جمال کامیاب در این نشست گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران با توجه به سنت ایرانی در آستانه سال نو قصد دارد چهره ای پیراسته از شهر تهران بسازد. در این راستا، برنامه ای در 7 بخش آماده شده تا شهر و شهروندان را تشویق به خانه تکانی و پیراستن شهرشان کند و سنت زیبای نو شدن در آستانه سال را که خانواده های ایرانی در خانه و زندگی شان انجام می دهند به شهر تسری دهند.

او افزود : این رویداد شامل بخش های رفتار نو، دیدار نو، سیمای نو، سامان نو، رنگ نو، خیال نو و اندیشه نو است که هر یک از این بخش ها برای نهادینه کردن فرهنگ زیباسازی شهر تهران برگزار می شود. بخش رفتار نو در قالب جشنواره پلاک بهاری و با مشارکت، همیاری و همکاری مستقیم شهروندان تهرانی برگزار می شود و هر یک از شهروندان با انتخاب و معرفی بهترین نماهای زیبا از منازل مسکونی در این طرح شرکت می کنند.

او با اشاره برنامه های طرح پلاک بهاری گفت: در این طرح نورپردازی، پیرایش عمومی ساختمان، حذف زواید، شستشو و نظافت شامل بالکن ها، در ها و پنجره ها مطرح است که سیدجعفر سبحانی دبیر این بخش است و محمد طلوعی مدیریت سازمانی این بخش را برعهده خواهد داشت.

کامیاب با اشاره به بخش دیدار نو گفت: این بخش شامل برگزاری جشنواره دیدار نو و در حوزه گرافیک و تصویر سازی خواهد بود و هدف اصلی این بخش فراهم آوردن فضایی دیدنی از طرح ها، رنگ ها بر روی سازه های تبلیغاتی شهر تهران در ایام نوروز است.

به گفته کامیاب ارتقاء زیباشناسی دیداری در عین پالایش شهر از آلودگی های تصویری با درونمایه ایرانی ویژگی اصلی این رویداد است و کیانوش غریب پور دبیری این بخش را برعهده خواهد داشت.

کامیاب در ادامه با اشاره به سیمای نو گفت: این بخش با هدف حذف زوائد اضافه در شهر تهران راه اندازی شده است و اجرای این بخش به دلیل فراگیر بودن آن باید توسط بخش های مختلف و با همیاری مردم انجام شود. متاسفانه امروز زوائد و نابه سامانی های بصری و تبلغات غیرمجاز نه تنها جدارهای شهری بلکه سنگفرش خیابان ها را مورد هدف قرار داده اند و دبیری این بخش را یاسر جعفری برعهده دارد.

به گفته کامیاب با وجود قراردادن فضاهای مجانی برای تبلیغات اما متاسفانه بسیاری از فضاهای شهری مورد هجوم این تبلیغات قرار گرفته اند و با اتفاقاتی که رخ داد و فضاهای مجانی تبلیغات در انحصار افراد خاصی درآمده بود این فضاها دیگر در اختیار افراد برای تبلیغات نیست و با وجود تمام تذکرها و قطع کردن تلفن افرادی که آگهی تبلیغاتی خود را بر شهر نصب می کنند، هنوز این روند با خرید یک شماره تلفن همراه ادامه دارد و سالانه بیش از 40 میلیارد تومان برای پاک کردن این آگهی های تبلیغاتی هزینه می شود.

کامیاب در ادامه درباره طرح سامان نو گفت: این طرح برای نخستین بار با همکاری 20طراح صنعتی انجام می شود و هر طراح امکان طراحی یک نیمکت شهری را دارد که این نیمکت ها در نهایت طی مراسمی رونمایی می شوند و در فضای شهری جای گذاری خواهند شد.

به گفته کامیاب در این طرح شاهد اجرای آب نمای برخی مناطق شهری و نورپردازی برخی از مناطق و میادین خواهیم بود. سید رضا مرتضایی دبیری این بخش را برعهده دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به بخش رنگ نو گفت: این طرح با هدف و محوریت و سامان دهی، اصلاح، پیرایش نقاشی های دیواری فرسوده اجرا خواهد شد و فضاهای شهری متناسب با رویکرد آرام سازی شهر رنگ آمیزی خواهند شد.

به گفته کامیاب در این طرح 44 هنرمند حضور خواهند داشت و از 22 منطقه شهری تهران 44 هزار متر مربع نقاشی دیواری پاکسازی خواهد شد. همچنین در این طرح 4 نقاشی دیواری با رنگ اکریلیک در 4 منطقه شهری اجرا خواهد شد. مهدی قدیانلو دبیری این بخش را برعهده خواهد داشت.

مدیرسازمان زیباسازی شهرداری تهران همچنین با اشاره به بخش خیال نو گفت: در این بخش معاونت هنری برنامه ای را اتخاذ کرده است که با هدف ایجاد فضای جذاب و محیطی مجسمه های با محوریت ایجاد فضاهای بصری شاد و عیدانه در سطح شهر نصب شود.

به گفته او در این طرح 730 اثر از 540 هنرمند طی 3 فراخوان به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 80 اثر از 75 هنرمند در 14 منطقه شهری نصب خواهد شد. کورش گلناری دبیری این بخش را برعهده خواهد داشت.

کامیاب همچنین با اشاره به بخش اندیشه نو گفت: این بخش با هدف ارتقاء دانش سازمانی در حوزه زیباسازی برگزار می شود در این بخش 40 عنوان کتاب رونمایی خواهد شد که رونمایی از کتاب نمادهای هویتی تهران، رونمایی از کتاب عودلاجان و رونمایی از منشور زندگانی در پیاده رو از برنامه های این بخش است.

او درباره سامان دهی طرح میدان انقلاب گفت: در طی دو سال گذشته سامان دهی 30 میدان شهر تهران مورد بررسی کارشناسان سازمان قرار گرفته است که یکی از میدان ها، انقلاب است. تاکنون با وجود فراخوان های متنوع اما هنوز هیچ طرحی برای اجرا در این میدان به تصویب نرسیده است و قصد نداریم با توجه به اهمیت این میدان و عجله ای طرحی را بپذیریم.

کامیاب همچنین درباره طرح های تبلیغاتی و زیباسازی شهری و نصب مجسمه ها گفت: تاکنون بخشی از این زیباسازی ها برای مخاطبان سواره رو انجام شده است و از این پس قصد داریم مجسمه ها و تبلیغاتی در فضای شهر نصب کنیم که مخاطب آن پیاده رو باشند.

او همچنین درباره استعفای موسوی رئیس اداره حجم گفت: استعفا در پست های سازمانی عادی است و در حال حاضر موسوی همچنان با سازمان به عنوان مشاور همکاری دارد. همچنین باید متذکر شوم بهترین اتفاقات حوزه حجم در دوره مدیریت او در سطح شهر تهران توسط او انجام شده است.

به گفته کامیاب با توجه به فرا رسبدن ایام فاطمیه ؛ در سطح شهر تهران حجم های با این موضوع نصب خواهد شد. همچنین همزمان با طرح استقبال بهار از 110 شهروند تهرانی تجلیل خواهد شد. و بیلبوردهای تبلیغاتی که مناسبتی با فضای شهر تهران ندارند از سطح شهر حذف خواهند شد.

او همچنین از طرح اجرای نقاشی سه بعدی در شهر تهران گفت: اگر طرح نقاشی سه بعدی برای شهر تهران باشد از آن استقبال خواهیم کرد و این طرح ها باید توسط شورای هنری سازمان به تصویب برسد. او همچنین درباره گردآوری برخی از مجسمه ها از سطح شهر تهران گفت: در حال حاضر برنامه ای برای گردآوری این مجسمه نداریم وشاید در آینده نردیک با راه اندازی باغ مجسمه ها برخی از این مجسمه ها به این باغ منتقل خواهند شد.

مظفری معاون هنری سازمان زیباسازی درباره برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی گفت: سمپوزیوم مجسمه سازی براساس برنامه ریزی باید در اردیبهشت ماه برگزار شود اما با توجه به دشواری های شرکت کنندگان خارجی برای سفر به ایران ، اردبهشت ماه و شهریورماه را برای برگزاری این سمپوزیوم انتخاب کرده ایم که با توجه به انتخاب آنها زمان دقیق سمپوزیوم اعلام خواهد شد.

در بخش پایانی این نشست دبیران بخش های مختلف طرح اسقبال بهار درباره طرح های خود به اختصار سخن گفتند.

گزارش تصویری مرتبط