سرویس تئاتر هنرآنلاین // محمد عالی‌پور این روزها نه به عنوان یک بازیگر یا گریمور بلکه در مقام کارگردان، نمایش "ادیپوس" سوفوکل را در تالار محراب روی صحنه برده است.

او که بیشتر بخاطر طراحی گریم و بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی شناخته می‌شود و حضور در بیش از هجده فیلم سریال را کارنامه هنری‌اش دارد، در گفت‌وگو با هنرآنلاین و در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت اجرای و استقبال از نمایش جدیدش رضایت دارد، گفت: راستش با توجه به اینکه ما بدون هیچ‌ حمایت و تبلیغی این کار را اجرا کردیم و همچنین با توجه به نمایش‌هایی که این روزها در دیگر سالن‌های تهران در حال اجرا هستند، استقبال از کار ما نسبت به نمایش‌هایی که پیش از این در تالار محراب روی صحنه رفتند و حتی نسبت به دیگر نمایش‌ها خیلی بهتر بوده، اما نهایتا بخاطر اینکه به دلائل بسیار زیادی مخاطب تئاتر در ایران زیاد نیست من هم از فرآیند اجرا رضایت کامل ندارم.

عالی‌پور در ادامه و در پاسخ این سوال که چرا نمایشنامه‌ای از سوفوکل را که معمولا در سال‌های اخیر کمتر کارگردانی به سراغ آنها می‌رود را برای اجرا انتخاب کرده، گفت: این نمایش از جمله کارهایی است که سال‌ها پیش دکتر رکن‌الدین خسروی روی صحنه بردند و من هم امروز آن را با یک دراماتورژی و بازآفرینی جدید روی صحنه بردم، شاید یکی از دلائلی که من چنین متنی را انتخاب کردم این بوده که توانایی خودم را در این عرصه نشان بدهم.

کارگردان نمایش "ادیپوس" ادامه داد: واقعیت این است که تئاتر ما از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار نیست و من با اجرای این نمایش (که به نظرم قابلیت اجرا در هر نقطه دنیا را دارد) می‌‌خواهم این را بگویم که تئاتری‌های ما و خلاقیت‌هایی که کارگردان‌های بزرگ ما دارند، آنقدر هست که به راحتی می‌توانند در دنیا خودشان را مطرح بکنند.

عالی‌پور درباره علت گرایش کم تئاتری‌ها برای اجرای چنین متن‌هایی نیز با بیان اینکه؛ متاسفانه خیلی از تئاتری‌های ما از اجرای این متن‌ها می‌ترسند، افزود: بارها شده که با بسیاری از تئاتری‌ها وقتی درباره اجرای چنین متن‌هایی صحبت کردم اصلا حاضر نبودند که به تنهایی چنین کاری را انجام بدهند و همان لحظه نه گفتند که اجرای نمایشنامه‌ای مثل "ادیپوس" کاری است که فقط در صورتی می‌توان اجرا کرد که چند تن از کارگردانان بزرگ ما با هم تصمیم بگیرند آن را اجرا کنند اما من با جسارت تمام و اجرای این نمایش، خلاف این را ثابت کردم.

او با اشاره به اهمیت عقده درونی ادیپوس که برخلاف میل‌اش اسیر تقدیر خدایان شد، درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این متن اظهار داشت: خیلی‌ها هستند که برای گریز از تقدیر دست به هر کاری می‌زنند اما باز هم تقدیر آنها رها را نمی‌کند و اگر احیانا تقدیر خوبی نداشته باشند با پافشاری بر موضع خودشان می‌خواهند ثابت کنند که حاضر نیستند دچار چنین سرنوشتی بشوند و این نکته‌ای است که به نظر من در هر جای دنیا و هر زمانی می‌توان آن را بیان کرد.

این کارگردان تئاتر که در این نمایش از یک طراح دکور لبنانی و یک طراح نور سوری استفاده کرده، درباره چگونگی آشنایی‌اش با این دو هنرمند عرب و علت انتخاب آنها برای همکاری در این نمایش، اظهار داشت: راستش من بعد از بازی در سریال‌‌ها و فیلم‌هایی که در ایران بازی کردم حدود 5 سال خارج از ایران ‌بودم که به جز شش ماه که در اروپا بودم مابقی این مدت را در کشورهای عربی از جمله مصر، تونس، سوریه و لبنان گذراندم. ضمن اینکه بخاطر اینکه حضورم به عنوان طراح گریم در سریال "امام الفقهاء" که سامی جنادی کارگردان آن بود و چند سریال دیگر باعث آشنایی من با خیلی از هنرمندان عرب در زمینه‌های مختلف از جمله محمد خلیلی و عمار زراع شد.

او ادامه داد: خیلی‌ها به من می‌گویند که یعنی عرب‌ها از ما کارشان بهتر است و باید بگویم که مسلما اینطور است چراکه من از این‌ها کارهایی دیدم که اصلا در ایران شبیه‌شان را هم ندیدم. مثلا در رابطه با دکور محمد خلیل عکس‌های 3D به من داد که در آنها دکور را بر اساس قد و وزن بازیگران و اینکه با این شرایط بهتر است از چه متریالی استفاده کرد طراحی کرده که در ایران اصلا به این جزئیات توجه نمی‌‌کنند. یا عمار زراع برای این کار 28 نور طراحی کرده که 12 نور ثابت دارد و متاسفانه تالار محراب فقط 9 خط نوری دارد. یا اینکه ما یکسری فیلتر نوری مشکی و خاکستری می‌خواستیم که اصلا بچه‌های ما در ایران این فیلترها را نمی‌شناختند و نهایتا او وقتی به ایران آمد با ترکیب فیلترها نور مورد نظر را درآورد.

کارگردان نمایش "ادیپوس" در پایان با بیان اینکه؛ متاسفانه جامعه تئاتری ما با مشکلات زیادی روبرو هستند، گفت: برای اجرای این نمایش از من هیچ حمایتی نشده و به نظرم حمایت‌هایی هم که صورت می‌گیرد از بعضی گروه‌های خاص است و من از این بابت بسیار متاسف هستم چراکه هم با تالار وحدت و هم تالار حافظ صحبت کرده بودم اما با بدقولی دوستان مواجه شدم و نهایتا دیدم تنها جایی که ممکن است به ما سالن برای اجرا بدهد تالار محراب است که نهایتا هم کار را در این تالار اجرا کردیم.

در خلاصه نمایش ادیپوس آمده: اروپا دختر آگنور را می‌دزدد. آگنور به فرزندانش فرمان می‌دهد دختر را برگردانند. کادموس پسر کوچک آگنور پس از جستجوهای بسیار به معبد ایزدان دلفی می‌رود و می‌فهمد خواهرش را نمی‌تواند بیابد و آپولون دستور می‌دهد که کادموس شهری بسازد و کادموس شهر تبس را پایه‌گذاری می‌کند. کادموس به مردان سرزمین‌اش می‌گوید به چشمه آرس بروند و آب بیاورند تا آتنا را نیایش کنند، اما مردان نمی‌آیند خودش به چشمه می‌رود و متوجه می‌شود که فرزند آرس (ابوالهل) همه را کشته است کادموس هم او (ابوالهل) را می‌کشد و به این ترتیب موجب خشم ایزدان برانگیخته می‌شود و برای جبران اشتباه ناخواسته خود 8 سال برای کفاره آن گناه خدمت خدایان دلفی را به سر می‌گیرد تا اینکه بخشیده می‌شود. اما سرنوشت او و خاندانش مورد خشم ایزدان است، زیرا تمام نژاد او باید کفاره مرگبار ایزدان را بدهند...

گفتنی است، محمد عالی‌پور، خسرو بامداد، ملک‌محمد عالی‌پور، جمال فوادیان، مریم اکبری، فیروز حیدرزاده، مهتاب حسنی و شمیم بهرامی بازیگران اصلی این نمایش هستند. شیدا شریفی و سودا شریفی (بازیگران خردسال) و کیان شمس، مارال شجاعی، محمدرضا اکبریان،کوشان شعبان و نوید گنجیان بازیگران گروه حرکت و بنیامین پیروانی بعنوان بازیگر پانتومیم در نمایش "ادیپوس" ایفای نقش می‌کنند.

همچنین علی عالی‌پور بعنوان طراح و مشاور کارگردان، مجتبی عراقی بعنوان دستیار کارگردان، پدرام محمدی بعنوان برنامه‌ریز، کمال الدین شفیعی بعنوان دراماتورژ، مهرداد آبجار و سروش کریمی‌نژاد بعنوان طراحان گروه حرکت، مجتبی عراقی بعنوان دستیار اول کارگردان، پدرام محمدی بعنوان دستیار دوم کارگردان، پریناز نوری بعنوان منشی صحنه، ملک محمد عالی‌پور بعنوان مدیر اجرایی، محمد خلیلی از لبنان بعنوان طراح دکور، عمار زراع از سوریه بعنوان طراح نور، عرفان محتاج موسیقی، فریبا جدیدی مدیر روابط عمومی، مریم اکبری مدیر تولید، غزل معصومی طراح لباس، سیدفاضل معصومی‌، کوروش برزی و بابک حقی بعنوان عکاس، مارال شجاعی بعنوان مدیر صحنه، جواد فرخیان و مهدی بنیادی دستیاران تولید، محمد عالی‌پور طراح گریم، سپیده حیدری و جواد فرخیان مجریان گریم و غزل معصومی بعنوان طراح پوستر با محمد عالی‌پور در اجرای نمایش "ادیپوس" همکاری کردند.

لازم به یادآوری است، محمد عالی‌پور بازی در فیلم‌هایی همچون؛ "یک داستان عاشقانه"، "مسیر آسمانی"، "لطفا رای ندهید"، "فیلم راه و بیراه"، "قربانی"، "فیلم پسری شبیه بابا" "مهره سوخته"، "ابن سینا" (لبنان) و سریال‌های "سه دونگ سه دونگ"، "ستایش"، "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد"، "الماس شوم" و "امام الفقهاء (سوریه) و... را در کارنامه خود دارد.

نمایش "ادیپوس" نوشته سوفوکل با کارگردانی محمد عالی‌پور هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 19 به مدت 70 دقیقه در تالار محراب به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/32/