مهرداد هویدا، خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: به نظر من جشنواره موسیقی فجر در دوره‌های اول بسیار عالی و بی‌نظیر بود و انتخاب‌هایی که در آن زمان می‌شد درست و مناسب بود در حالی‌که جشنواره موسیقی فجر در دوره‌های اخیر اصلا در شان موسیقی ایرانی نیست در نتیجه امیدواریم جشنواره موسیقی فجر به دوران طلایی خود بازگردد.

هویدا در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال‌های اول من دو شب به کنسرت نصرت فتحعلی خان رفتم که هنوز هم جز بهترین خاطرات زندگی من است زیرا زمانی که به این کنسرت رفتم اطلاعات زیادی کسب کردم که هنوز هم در زندگی موسیقی برایم مفید است.

این خواننده افزود: همچنین بسیاری از هنرمندان از جمله بسم الله خان از هند، ماشاالله بامری و.... در جشنواره موسیقی فجر در سال‌های اول به صحنه رفتند که دیگر مانند آن کنسرت‌ها برگزار نمی‌شود زیرا از نظر موسیقی و اجرا واقعا بی‌نظیر بودند ولی متاسفانه الان اصلا از گروه‌های مطرح جهانی دعوت نمی‌شوند و این مهم‌ترین نقطه ضعف این جشنواره است.

مهرداد هویدا در ادامه بیان کرد:‌متاسفانه چندین سال بعد از شکل گیری این جشنواره گروه‌هایی که انتخاب می‌شوند در حد این جشنواره نیستند زیرا کیفیت کارها بسیار پایین و در حد معمول است. همچنین این جشنواره می‌تواند نقش مهمی در معرفی موسیقی ایرانی داشته باشد در صورتی‌که مسئولین از این جشنواره و گروه‌های برتر حمایت کنند.

هویدا تاکید کرد: به نظر من موسیقی‌ای که امروزه اجرا می‌شود کلیت موسیقی ایرانی نیست و فقط اسم موسیقی اصیل ایرانی را یدک می‌کشد و بهتر است بگوییم موسیقی ایرانی به بن بست تئوریک رسیده است. همچنین این نوع موسیقی دچار مشکل تعریف شده است و فقط دور باطل می‌زند.

این خواننده در ادامه گفت: به عنوان مثال جلیل شهناز زمانی‌که زخمه بر تار خود می‌زد کل داستان را تعریف می‌کرد ولی امروزه نه تنها کار اصلی را انجام نمی‌دهند بلکه مشکلاتی نیز به وجود می‌آورند و بهتر است بگوییم کارشان مزخرف است البته این کلمه در اینجا به معنای ناسزا نیست بلکه به این معنی است که کارشان مایه و بنیه اصلی و اساسی را ندارد.

مهرداد هویدا افزود: همچنین امروزه به خیلی از آثار عنوان تلفیقی می‌دهند در صورتی‌که کار و موسیقی آن‌ها ترکیبی است زیرا تلفیق ساز غربی و ساز ایرانی درست و اصولی نیست.

پایان پیام/46