به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، سیروان خسروی قطعاتی از آلبوم "تو خیال کردی بری" که در سال 84 روانه بازار شده را یک بار دیگر در جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌برد.

سیروان خسروی موسیقی را از ده سالگی نزد اوی جونیو (استاد ایتالیایی) آغاز و در 16 سالگی در کلاس‌های کاوه یغمایی حضور پیدا کرد. آلبوم اول او در سال1384 با عنوان "تو خیال کردی بری" روانۀ بازار شد و سپس آلبوم‌های "ساعت 9" در سال 1388 و "جادۀ رویاها" در سال 1391 از او انتشار یافت. او بارها به عنوان بهترین موسیقی‌دان و تنظیم‌کنندۀ موسیقی پاپ در کشور برگزیده شده است.

از جملۀ این موفقیت‌ها می‌توان به دریافت جایزۀ بخش کارشناسی موسیقی ما در سال 1392، جایزۀ بخش مردمی موسیقی ما 1392، انتخاب بهترین موزیسین سال 1390 مجلۀ اتفاق نو و هنرمند برتر پاپ در سال 1390 مجله ترانۀ ماه اشاره کرد. او همچنین با خوانندگان مطرح پاپ همچون احسان خواجه امیری، رضا صادقی، زانیار خسروی، بهنام صفوی و شهاب رمضان در زمینۀ آهنگسازی و تنظیم همکاری داشته است.

سیروان خسروی 27 بهمن در دو نوبت، ساعت 18:15 و 21:30 در برج میلاد به صحنه می‌رود و قطعات تکرار، آره، امروز می‌خوام بهت بگم، زندگی همین امروزه، تو خیال کردی بری، بهار من، رسم دنیا، تو اسیری، ساعت 9،‌ دلم گرفته، بارون، چه حالی داره، منو نگاه کن و لحظه‌های با تو بودن را اجرا می‌کند.

در این اجرا اشکان آبرون و محمد شفیعی‌نژاد نوازنده کیبورد، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، حامد حمیدزاده(گیتار باس)، کیان پورتراب(گیتار آکوستیک)، یاشار خسروی(ساکسفون)، میلاد درخشانی (عود) و بردیا امیری (درامز) سیروان خسروی را همراهی می‌کنند.

رشید وطن‌دوست با مسعود نظر و"ارف" می‌خواند

گروه "ارف" به سرپرستی مسعود نظر با حضور رشید وطن‌دوست به عنوان خواننده مهمان و حضور کودکان پنج تا ده ساله به صحنه می‌رود.

گروه موسیقی ارف به سرپرستی مسعود نظر از سال 1373 فعالیت خود را با هدف تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان به امر نواختن ساز وهمنوازی آغاز کرد. امروزگروه ارف متشکل از ارکستر و کر کودکان، ارکستر و کر نوجوانان و ارکستر سمفونیک ارف و گروه کر بزرگ است. قطعات این گروه با بهره‌گیری از متد جهانی وملودی‌های ایرانی با تنظیم سرپرست گروه مسعود نظر برای اجرای گروه آماده می‌شود. این گروه تا‌کنون اجرا‌های متعددی در سالن‌های فرهنگسرای نیاوران، رودکی، وحدت، اندیشه، محک وآمفی تئاتر پارک گفتگو و فضای باز کاخ نیاوران داشته است. این گروه سالهاست به مناسبت روز جهانی کودک و جشنواره بین المللی فجر به روی صحنه می‌رود.

فدرا سمیعی، مدیر روابط عمومی گروه "ارف" با اشاره به این‌که سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان در این گروه به اجرای برنامه می‌پردازند ، گفت: بچه‌های پنج تا ده ساله در بخش کودک ما به رهبری یک کودک یازده ساله قطعاتی را می‌نوازند. همچنین نوجوانان قرار است قطعاتی از ویوالدی را همراه با حرکات نمایشی به اجرا درمی‌آورند.

سرپرستی بخش جوانان گروه"ارف" برعهده مسعود نظر است. در این بخش، قطعه‌ای از آلبوم "رنگین کمون" اثر ثمین و اولین باغچه‌بان اجرا می‌‍شود. همچنین قطعه‌ای با نام باغچه‌بان به جبار باغچه‌بان تقدیم می‌شود.

به گفته مدیر روابط عمومی گروه "ارف"، رشید وطن‌دوست، خواننده مهمان این گروه است و "سرزمین من" و "یاد کودکی" را برای همه بزرگ‌ترهایی که کودکی خود را فراموش نکرده‌اند، می‌خواند.

سمیعی با اشاره به این‌که گروه ارف می‌کوشد تا کودکان را با موسیقی سرزمین خود آشنا کند، گفت: برای آموزش موسیقی به بچه‌ها از روش ارف استفاده کنیم اما مسعود نظر تلاش می‌کندکه هم کودکان را با موسیقی ایرانی آشنا کند و هم مفاهیم فرهنگی را در قالبی نمادین و داستان‌گونه به آنها آموزش دهد. به همین‌خاطر با سازهای کلاسیک موسیقی ایرانی اجرا می‌کنیم.

گروه موسیقی ارف 27 بهمن ماه ساعت 18:30 در سالن اریکه ایرانیان به روی صحنه می رود. میراث در جشنواره موسیقی فجر از شاهنامه می‌گوید

گروه موسیقی "میراث" در روز بیست و نهم بهمن، به اجرای قطعاتی براساس شاهنامه فردوسی به اجرای برنامه می‌پردازند.

گروه موسیقی میراث، در سال 1387، با هدف اجرای آثاری فاخر در حوزۀ موسیقی و پرداختن به آثار نام‌آوران عرصۀ ادبیات، به سرپرستی و آهنگ‌سازی "آرش قاسمی" و خوانندگی "حمید خزاعی"، تشکیل شد.

این گروه پیش از این در بزرگداشت "هزارۀ شاهنامه" که به همت و با همکاری مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و یونسکو برگزار شد، در بخش جنبی بیست وهفتمین جشنوارۀ موسیقی فجر، جشنوارۀ خنیاگران (در حوزۀ هنری) وکنسرت بزرگداشت جشن جهانی نوروز (در سالن اندیشۀ حوزه هنری) به صحنه رفته است.

آرش قاسمی سرپرست گروه "میراث" و نوازنده عود درباره اهدافی که گروه موسیقی "میراث" در پی آنها است،‌ گفت:‌ پاسداری از فرهنگ کهن ایران زمین مهمترین هدف ما است. امسال در گرامیداشت هزاره نگارش شاهنامه فردوسی در جشنواره موسیقی فجر حاضر می‌شویم و براساس بخش‌هایی از شاهنامه، قطعاتی را اجرا می‌کنیم.

سرپرست گروه موسیقی "میراث" با اشاره به دیگر فعالیت‌های این گروه اظهار کرد: گروه ما در کنار پرداختن به شاهنامه فردوسی،‌ به اشعار عطار و مولوی هم پرداخته است.

وی درباره قطعاتی که امسال در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند، ‌اظهار کرد: امسال با اجرای قطعاتی بر اساس برخی از اشعار فردوسی به روی صحنه می رویم. ما در این اجرا در بخش های مختلفی چند اصل از شاهنامه را روایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: "نیایش پروردگار"، "فرجام"، "روایتگری" (با یادی از مهدی اخوان ثالث)، ‌"عشق ایرانی"‌ (داستان بهرام و آزاده)، "آرش کمانگیر" و "وطن" بخش هایی هستند که قصد داریم آنها را در جشنواره امسال به روی صحنه ببریم.

قاسمی درباره زمان اجرای گروه "میراث" در جشنواره گفت:‌ ما در روز بیست و نهم بهمن به اجرای برنامه می‌پردازیم که مصادف است با روز "سپندار مذگان" و این مسئله برای ما که از کلام فردوسی استفاده می‌کنیم جای بسی خوشحالی است.

این نوازنده عود درباره آهنگسازی قطعات این کنسرت گفت: شور،‌ دشتی،‌ چهارگاه و نوا دستگاه‌هایی هستند که براساس آنها برای برخی از اشعار فردوسی آهنگسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: شاهنامه سراسر حماسه است،‌ اما در این میان ما سعی کرده ایم به اشعاری بپردازیم که بیشتر جنبه تعلیمی دارند. در کاری که ما ارائه می کنیم فرم نمایش و روایتگری شاهنامه موجب تنوع بسیاری شده است. برای پرداختن به شاهنامه، تنها موسیقی کافی نیست و باید از نمایش نیز بهره گرفت.

اعضای اصلی گروه "میراث" عبارتند از: آرش قاسمی سرپرست و نوازنده عود، امیر صادقی روایتگر شاهنامه، ژاله صادقیان گوینده متن، انوش معظمی بازیگر نقش آرش کمانگیر.

امین جهانگیری نوازنده سنتور، مهدی کروندیان( تار)، داریوش آریان‌پور( تار)، حسین سجودی (تار)، امین رحیمی( نی)، نیما حسین‌زاده (کمانچه)، کیمیا نیک‌پور فرخ (کمانچه)، میلاد بیات (کمانچه و کمانچه‌ آلتو)، پرستو مرادی (تارباس)، آرش قاسمی (عود)، صالحه زهره وند (چنگ)، عمران فروزش (تنبک و ضرب زورخانه)، فرزاد خورشیدسوار (دف وسازهای کوبه‌ای)، شایان ریاحی (سازهای کوبه‌ای)، هانیه حاتم ثانی، هانیه قلی بیکیان و فائزه زارع رفیع به عنوان هم‌خوان گروه میراث را همراهی می‌کنند.

گروه میراث روز 29 بهمن ساعت 18:30 در سالن اریکه ایرانیان به صحنه می‌رود و درشش بخش با عناوین ستایش پروردگار، فرجام داستان فریدون و سه پسرش، روایتگران شاهنامه، بزم و عشق (داستان بهرام و آزاده)، پهلوانان و حماسه سازان و ایران برنامه اجرا می‌کند.

دارنده لوح افتخار نوازندگی پیانو آثاری از شوبرت و شوپن را می نوازد

آرمان فهیمی نوازنده پیانو که از سال 1389 تاکنون به‌طور رسمی با "گروه آواز" در کنسرواتوار وین همکاری می‌کند، در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر قطعاتی ار شوبرت و شوپن را اجرا می‌کند.

آرمان فهیمی متولد 1368، در تهران، از دوازده‌سالگی، نواختن پیانو را نزد استاد شهره جلالی قاجار و از سن پانزده سالگی، آموختن آهنگ‌سازی را نزد استاد نیما گوران آغاز کرد. او بعد از اتمام هنرستان موسیقی پسران، برای ادامه تحصیل به وین رفت و در سال 1389، موفق شد دیپلم کنسرواتوار پرینر وین را، در رشتۀ نوازندگی پیانو، نزد پروفسور سامو چو و رالف هایبر، با نمرات عالی به‌ پایان رساند. در سال 1390 در رشتۀ معلمی پیانو در دانشگاه موسیقی و هنر وین پذیرفته شد و هم‌اکنون زیر نظر پروفسور ناتاشا وِلجکُویک مشغول به تحصیل است.

فهیمی اجراهای رسمی خود را از سال 1381 با کنسرت‌هایی در تالارهای وحدت، نیاوران و رودکی آغاز کرد و تاکنون در بیش از پنجاه کنسرت پیانو در سالن‌های معروف کشور اتریش نواخته است.

این نوازنده جوان در سال 1384 برندۀ جایزۀ نخست همراهی سازها در جشنوارۀ هنرستان‌های ایران شد و لوح افتخار در رشتۀ نوازندگی را از آن خود کرد. همچنین، در سال 1384، جایزۀ نخست آهنگ‌سازیِ مسابقات "پیانیست‌های جوان" در وین و، در سال 1390، جایزۀ نخستِ مسابقات "ایوان ریجاوک"، در اسلوونی و، در همان سال، مقام سومِ مسابقات "داورین ژنکو"، در بلگراد را به‌دست آورد.

این نوازنده جوان در جشنواره موسیقی فجر یکی از قطعات قدیمی شوبرت را که در سال‌های نزدیک به مرگش آن را ساخته بود، اجرا خواهم کرد.

فهیمی درباه این اجرا گفت: دو اتود از شوپن اجرا خواهم کرد که شماره 4 و 12 اپوس 10 است و یک والس از اپوس 34 شماره 2 از دیگر قطعاتی است که اجرا خواهم کرد.

آرمان فهیمی که ساکن وین است و قرار است، درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: حضور در جشنواره موثر است و در این اجراها انرژی خوبی رد و بدل می‌شود. نفس‌ها و انرژی‌ها تازه‌اند و این از هر چیزی مهم‌تر است.

وی افزود: من چند سال ایران نبوده‌ام و خیلی در جریان امور جشنواره نیستم اما تعریف زیادی از جشنواره شنیده‌ام و از اینکه در جشنواره موسیقی فجر حضور دارم خوشحال هستم. معتقدم همیشه بهترین‌ها در جشنواره شرکت می‌کنند.

تکنوازی پیانو آرمان فهیمی26 بهمن ماه ساعت 15:30 در بخش استعدادهای درخشان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و در سالن رودکی برگزار می‌شود.

نوازنده 16 ساله بتهوون و راخمانینف می‌نوازد

اشکان لایق، نوازنده جوان پیانو در بخش استعدادهای درخشان جشنواره بیست و نهم، سونات مهتاب بتهوون در سه موومان، اثری از سرگئی راخمانینف و چند قطعه دیگر را اجرا می‌کند.

اشکان لایق از شرکت کنندگان بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر است که 25 بهمن ماه ساعت 15:30 به تکنوازی پیانو در تالار رودکی می‌پردازد.

لایق متولد 1376 است و نوازندگی پیانو را از هفت سالگی، نزد استادان امیرآل طاها، گاگیک بابایان و تیگران مسروپیان آموخت. سپس، در چهارده‌سالگی، نواختن سه‌تار را نزد بهداد بابایی آغاز کرد و از پانزده سالگی، یه صورت خودآموز، شروع به نواختن گیتار الکتریک کرد.

او درباره این اجرا گفت:‌ قرار است در این کنسرت دو قطعه کلاسیک، یک قطعه از دوره رمانتیک، سونات مهتاب بتهوون در سه موومان و اثری از سرگئی راخمانینف را اجرا کنم.

اشکان لایق درباره بخش استعداد درخشان جشنواره موسیقی فجر گفت: ‌وقتی شرایط موسیقی کشور را به طور کلی مد نظر قرار می‌دهیم بخش استعدادهای درخشان فرصت خوبی است که جوانان نهایت استفاده را از این فضا ببرند.

وی همچنین اظهار کرد: در این بخش جشنواره هرکس می‌تواند خودش را محک بزند و توانایی‌اش را با دیگر نوازندگان خوب و حرفه‌ای مقایسه کند.

این نوازنده پیانو در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مقوله جوانگرایی که جشنواره بر آن تمرکز کرده بسیار مفید است و باعث می‌شود که استعدادهای جوانان به شکوفایی برسد.اشکال لایق 25 بهمن ماه ساعت 15:30 در سالن رودکی به اجرا می پردازد. گروه دادمهر برای "ایران، سرزمین مهربانی‌ها" می‌نوازد

گروه دادمهر به سرپرستی پروین سلطانی در جشنواره موسیقی فجر سه قطعه وطنی از جمله "ای ایران" و "خوشه‌چین" را اجرا می‌کند.

"ایران، سرزمین مهربانی‌ها" عنوان کنسرت گروه "دادمهر" به سرپرستی پروین سلطانی است. این گروه در بیست ‌و نهمین جشنواره موسیقی فجر سه قطعه وطنی اجرا می‌کند؛ "ای ایران" و"خوشه‌چین" از جمله این قطعات هستند.

گروه موسیقی "دادمهر" در سال 1386، به همت پروین سلطانی و با دعوت از بانوان تحصیلکرده در حوزۀ موسیقی دستگاهی ایران تأسیس شده و تاکنون، کنسرت‌های بسیاری در محافل فرهنگی و مراکز دانشگاهی، علمی و ادبی برگزار کرده است.

حضور این گروه در بیست و هفتمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر، که نخستین حضور آن در این جشنواره به‌شمار می‌آمد، با موفقیت و استقبال خوبی روبه‌رو شد.

گروه"دادمهر" به گفته سرپرست آن در جشنواره بیست و نهم با توجه به تعلق خاطری که به میهن دارد، سه قطعه وطنی اجرا می‌کند. "ای ایران" و"خوشه‌چین" از ساخته‌های روح‌الله خالقی از جمله این قطعات هستند.

به گفته سلطانی، "دادمهر" در یک بخش به اجرای برنامه می‌پردازد و پنج قطعه را اجرا می‌کند. بخش‌هایی هم تک‌نوازی و ساز و آواز است تا هنر اعضای گروه در نوازندگی آشکار شود.

سلطانی درباره شیوه انتخاب قطعات برای جشنواره گفت: مخاطبان ما ترکیبی از نسل گذشته و جوانان امروز هستند و ما می‌خواهیم با اجرای این قطعات، میان این دو نسل پل بزنیم و ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: من بارها و بارها شاهد بوده‌ام که حتی مخاطبان نسبتا جدی هم وقتی به کنسرت بانوان می‌آیند دلشان می‌خواهد آهنگ‌های شاد بشنوند؛ در صورتی‌که اگر فضا و مجال بیشتری برای زنان هنرمند فراهم شود و این گروه از هنرمندان جایگاه واقعی خود را پیدا کنند، سطح سلیقه مخاطب هم بالا کشیده می‌شود.

سلطانی جشنواره موسیقی فجر را بهانه خوبی برای توجه به موسیقی بانوان دانست و افزود: خوشبختانه حضور بانوان در جشنواره امسال جدی‌تر و بیشتر است. اما چه خوب که در ایام دیگر سال به‌جز دهه فجر هم به موسیقی بانوان پرداخته شود. می‌توان در مناسبت‌های مختلف ملی- مذهبی جشنواره برگزار کرد. حتی می‌توان جشنواره مستقلی را به موسیقی بانوان اختصاص داد.

به گفته سرپرست گروه "دادمهر" هرچه رقابت بیشتر باشد، گروه‌ها و هنرمندان دلگرم‌تر می‌شوند و رشد می‌کنند. البته به نظر می‌رسد در دولت تدبیر و امید، راه بر هنرمندان موسیقی بازتر شده است.

گروه "دادمهر" در کنسرت اخیر خود همچنین قطعه"باران" از ساخته‌های کیوان ساکت را هم اجرا می‌کند. این گروه به خوانندگی و سرپرستی پروین سلطانی، 26 بهمن ماه، ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود. علاقمندان می توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com مشاهده کنند.

انتهای پیام/