به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ بخش جنبی ششمین جشنواره تجسمی فجر با نمایش آثار 77 هنرمند پیشکسوت عرصه تجسمی عصر روز گذشته 21 بهمن‌ماه با حضور مجید ملانورزوزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، سید عباس میرهاشمی دبیر کل ششمین جشنواره تجسمی فجر، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، عبدارحیم سیاهکار زاده، کامبیز درمبخش، علی قلم سیاه، بهمن عبدی، پریسا خضابی ، رضا بانگیز، داوود شهیدی و...در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

این نمایشگاه که همچون بخش رقابتی جشنواره تا 5 اسفندماه ادامه دارد برای چندمین سال پیاپی است که به نمایش آثار پیشکسوتان هنر اختصاص دارد. در این بخش از هنرمندان باسابقه یک اثر به نمایش گذاشته شده که این آثار برای جشنواره تجسمی فجر خلق شده‌اند. شیوه برپایی این بخش به این شکل است که تمام آثار این بخش پس از پایان جشنواره در گنجینه موسسه هنرهای معاصر قرار می‌گیرد.

رضا بانگیز در مراسم افتتاحیه بخش جنبی ششمین جشنواره تجسمی فجر گفت: کارهایی که در بخش جنبی به نمایش گذاشته شده‌اند بسیار خوب هستند و به نظر من شیوه برگزاری این بخش بسیار عالی بوده است.

او افزود: وقتی جشنواره‌ای همچون فجر برگزار و به مناسبت برپایی جشنواره نمایشگاه‌های متعددی برپا می‌شود عملا فضایی برای پیشرفت هنر و هنرمندان عرصه تجسمی فراهم خواهد شد.

این نقاش پیشکسوت در بخش پایانی سحنانش گفت: اثری که در این نمایشگاه از من به نمایش گذاشته شده است از آثار اخیرم است و چون این اثر من عالی است در کنار سایر آثار در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

علی قلم سیاه عکاس پیشکسوت در مراسم افتتاحیه گفت: ورود به همه مباحث تنوریک و فلسفی هنر کار بسیار دشواری است و در بحث مفهومی هنرهای تجسمی با آرای مخالف و موافق بسیاری روبرو خواهیم شد و زمان ارائه آثار ما نمی‌توانیم نسبت به این مباحث بی‌توجه باشیم.

او با اشاره به برپایی جشن‌های 22 بهمن گفت: یکی از مهمترین رویدادهایی که با جشن‌های دهه فجر پیوند خورده است برپایی جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و تجسمی فجر است که با توجه به قدمت و گستردگی و اقبالی که مردم و هنرمندان نسبت به جشنواره فیلم فجر از خود نشان می‌دهند این جشنواره محور توجه مردم و همه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. باید باقی جشنواره‌ها مسیری همچون جشنواره فیلم فجر را پیش بگیرند و این چنین با اقبال روبرو شوند.

قلم‌‌سیاه با بیان این مطلب که در جشنواره فبلم و تئاتر فجر؛ هر سال شاهد نوآوری هستیم و آثار جدیدی به نمایش گذاشته می‌شوند گفت: این اتفاق باید در جشنواره تجسمی فجر بیفتد در بخش پوستر واقعا آثار به روز و خوب هستند و انتخاب سوژه انرژی بسیار هوشمندانه بوده است . اما من به عنوان یک عکاس می‌توانم به صراحت بگویم که موضوع شادی‌های زندگی موضوعی بوده که پیشتر نیز پیرامون این موضوع اثر خلق شده است و جای تاسف دارد که بگویم عکس‌هایی که در بخش رقابتی نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند، برای این نمایشگاه خلق نشده‌اند و این اصلا خوب نیست.

او افزود: وقتی قرار است جشنواره‌ای با این نام بزرگ خلق شود هنرمندان نیز نباید سر سری و همین طوری یک اثر از آثارشان را به جشنواره بدهند بلکه باید صرفا برای همین جشنواره اثر خلق کنند.

قلم‌سیاه در پایان سخنانش گفت: امیدواریم همان اتفاقی که در سینما و تئاتر رخ داد را در هنرهای تجسمی شاهد باشیم و جشنواره تجسمی فجر تعالی‌بخش هنرهای تجسمی ما باشد.

لازم به یادآوری است؛ در این نمایشگاه در رشته نقاشی آثار؛ رضا بانگیز، رضوان صادق‌زاده، محمد معمارزاده، حبیب توحیدی، جواد نوبهار، حسن روح‌الامینی و علی محمد شیخی به نمایش در آمد.

در رشته خوشنویسی نیز آثار؛ ازهار شرکا، مجتبی سبزه، شمس‌الدین مرادی، صغری حسینی، علی رضاییان، جمشید یاری‌شیرمرد، حسین زنوزی، رضا زدوار، سعید قادری و عباسعلی صحافی مقدم در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

همچنین در رشته سرامیک هنری آثار محمدمهدی انوشفر، جعفر نجیبی، امید قجریان، مهدی مکی‌نژاد و رضا تایبی به نمایش گذاشته شد.

در رشته مجسمه سازی؛ نادر قشقایی، نسرین زندی‌روان، سمیه دهقان، محمد کردی، کیهان خلیلی‌فرد، علیرضا رضایی و ندا پولادزاده هنرمندانی هستند که آثارشان به نمایش گذاشته شد.

در رشته نگارگری نیز مهین‌دخت سالک، امیرحسین آقامیری، حسین عصمتی و حسینعلی ماچیانی هنرمندانی هستند که شاهد نمایش آثارشان هستیم.

همچنین در رشته پوستر با موضوع "انرژی" آثار ابراهیم حقیقی، بیژن صیفوری، مصطفی اسداللهی، کوروش پارسانژاد، علی خورشیدپور، محمدرضا دوست محمدی، مجید کاشانی، علی وزیریان، پریسا تشکری، سیدحسن موسی‌زاده،‌ سیدحمید شریفی و محمدرضا میری به نمایش گذاشته شد.

در رشته عکاسی با موضوع "امید و شادی‌های زندگی" آثاری از محمود غفوری، افشین شاهرودی، بهزاد ترکی‌زاده، کیارنگ علایی، علی قلم‌سیاه، محمود عبدالحسینی، محمدمهدی رحیمیان، محمدابراهیم صافی، مجتبی آقایی و محمد خدادادی مترجم زاده به نمایش در آمد.

در رشته کاریکاتور آثاری از کامبیزدرم بخش، داوود شهیدی، جواد علیزاده، مسعود ضیایی زردخشویی، مسعود شجاعی طباطبایی، محمود آزادنیا، رفیع ضیایی، علیرضا ذاکری، احمد پوررفیع عربانی و حمیدرضا مسیبی در معرض دید قرار گرفت.

در رشته تصویرسازی نیز فرشید شفیعی، سیدحسام الدین طباطبایی، سیدکمال الدین طباطبایی، مرتضی زاهدی، پژمان رحیمی زاده، زهرا هاشم پور، عطیه بزرگ سهرابی، مریم طباطبایی، محمد حقانی، رجبعلی خدایی، امیر شعبانی پور و ماهنی تذهیبی آثارشان را به نمایش گذاشتند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام /320