سرویس سینما هنرآنلاین //

مسعود رایگان که به همراه همسرش رویا تیموریان برای تماشای فیلم "خواب زده‌ها" جدیدترین ساخته سینمایی فریدون جیرانی به برج میلاد آمده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بیان اینکه؛ من درباره فیلم‌هایی که در جشنواره دیدم نظر دارم اما بهتر می‌بینم که بعد از جشنواره نظر خودم را بگویم، گفت: بعد از جشنواره این فرصت را خواهیم داشت تا در فضایی آرام‌تر درباره فیلم‌ها صحبت کنیم و نظر بدهیم.

رایگان افزود: الان هر نظری و هر صحبتی که درباره فیلم‌ها از طرف ما گفته شود تاثیر مستقیم بر نظر بینندگان می‌گذارد و ممکن است برای تماشاگران، فارغ از اینکه نظر مثبت یا منفی داشته باشند، شبهه ایجاد کند.

این بازیگر تئاتر و سینما همچنین درباره واکنش تماشاگران در برج میلاد نسبت به بعضی از فیلم‌ها، گفت: من بعید می‌دانم در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقاتی بیفتد، ضمن اینکه فکر نمی‌کنم که خبرنگاران و منتقدان افرادی باشند که این رفتارها ار آنها سر بزند.

بازیگر فیلم "بوسیدن روی ماه" ادامه داد: کاخ جشنواره، کاخ رسانه‌هاست، جایی است که فیلمسازان، هنرمندان، کسانی‌که اهل ادبیات هستند و نویسندگان بزرگ ما در یک چنین مکانی جمع می‌شوند و فیلم‌ها را می‌بینند. این رفتارها ممکن است مزاحمت برای کسانی ایجاد کنند که فیلم را دوست دارند و دلشان می‌خواهد تا انتها فیلم را دقیق تماشا کنند.

او با بیان اینکه؛ اتفاقاتی که امسال افتاد در سینمای ما بی‌سابقه است، اضافه کرد: بهترین کار برای کسانی‌که فیلم را به هر دلیلی دوست ندارند این‌است که خیلی آرام و بی سر و صدا سالن را ترک کنند. ضمن اینکه این کار علاوه بر اینکه وجه قشنگی ندارد به نوعی تو دل خالی کردن هم هست.

بازیگر فیلم "دست‌های خالی" همچنین در پاسخ به این سوال که چه چشم‌اندازی را برای سال نو سینمایی ایران متصور است؟ با بیان این‌که ما از کمبودهایی در فیلمنامه‌هایمان رنج می‌بریم که نمی‌دانیم باید با آنها چه کار کنیم، گفت: تا وقتی پایه، بنیان و اساس کار سینما را که همان فیلمنامه است درست نکنیم کاری از پیش نخواهیم برد.

رایگان با اشاره به پایان‌بندی‌های ضعیفی که به زعم او سقوط کننده است و فیلم را به زمین می‌زند، افزود: این مسئله بخاطر ندانستن آن فوت کوزه‌گری است که خیلی از فیلمسازهای ما آن را نمی‌دانند.

بازیگر فیلم "پرسه در مه" ادامه داد: من اعتقاد دارم که مسئله اقتباس ادبی و اقتباس از کارهای بزرگ در ماندگاری فیلم‌های سینمایی بسیار تاثیر گذار است. حتی در سینمای خودمان هم اگر به گذشته نگاه کنیم چنین آثاری ماندگار شدند و تاثیر بسیار خوبی در جامعه گذاشتند بطوری‌که ما الان می‌توانیم بگویم که آن‌ها می‌توانند سینمای ملی ما را نمایندگی کنند، آثاری هستند که با اقتباس از یک اثر ادبی بزرگ ساخته شدند.

او خاطر نشان کرد: در تاریخ سینمای ما به نظرم فیلم "گزارش" عباس کیارستمی می‌تواند سنگ بنای سینمای ملی ما باشد و بعد از آن فیلم‌های اقتباسی دیگری مثل "گاو" که آقای مهرجویی بر اساس داستانی از مرحوم غلامحسین ساعدی ساختند و یا "شازده احتجاب" که بهمن فرمان‌آرا با اقتباس از رمان هوشنگ گلشیری آن را جلوی دوربین بردند و نمونه‌های بسیار دیگری که می‌توانم نام ببرم از این دست هستند.

رایگان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه؛ در سال جدید آن بازنگری لازم در امر فیلمنامه‌نویسی در سینمای ما اتفاق بیفتد و بر آن پای فشاری بکنیم، اظهار کرد: رویکرد به اقتباس ادبی و کلاسیک‌ها می‌تواند ما را به یک سینمایی که درام آن برای خودمان باشد رهنمون کند و اول هم باید آن را یاد بگیریم بعد آرام آرام به درام خودمان خواهیم رسید، در غیر اینصورت راه به جایی نمی‌بریم و دچار لکنت می‌شویم.

بازیگر فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیک" در پایان تاکید کرد: هیچ فیلم‌سازی نمی‌تواند با یک فیلمنامه بد، یک فیلم خوب بسازد در حالیکه با یک فیلمنامه خوب می‌توان یک فیلم متوسط ساخت.

انتهای پیام/32/